Prinses Margrietschool in Nieuwegein

Het team van Prinses Margrietschool in Nieuwegein

Current section: team
Aardbeigaarde 4
3436 Nieuwegein

Zie hier hoe het team van Prinses Margrietschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Prinses Margrietschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Prinses Margrietschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prinses Margrietschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Prinses Margrietschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.4%)
Man (13.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Prinses Margrietschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (21.7%)
45-55 jaar (21.7%)
55-65 jaar (17.4%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Prinses Margrietschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.9%)
Direct ondersteunend personeel (17.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Prinses Margrietschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkrachtvervanging op de Prinses Margrietschool: Altijd Onderwijsgarantie

Wij streven ernaar om de continuïteit van het onderwijs op de Prinses Margrietschool te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Zodra een docent door ziekte of verlof niet aanwezig kan zijn, zetten wij direct alles op alles om een passende vervanger te vinden. Onze aanpak omvat diverse strategieën, zoals het benaderen van onze flexibele pool van parttime leerkrachten voor extra diensten, of het intern zoeken naar oplossingen. Denk hierbij aan het inzetten van stagiaires, het tijdelijk herverdelen van groepen onder collega's, of het opsplitsen van klassen over andere groepen om de impact te minimaliseren. Mocht het ondanks onze inspanningen toch niet lukken om een deskundige vervanger te regelen, dan informeren wij u als ouder direct over de eventuele gevolgen voor de lessen. Transparantie en communicatie staan bij ons voorop, zodat u altijd op de hoogte bent van de gang van zaken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Enkele leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, te weten:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Speel-/werklessen
26%
Spel en beweging
20%
Taalactiviteiten
16%
Rekenactiviteiten
16%
Levensbeschouwing
5%
Pauze
5%
Bewegingsonderwijs
4%
Kanjertraining / burgerschap
3%
Engels
2%
Muziek
2%
Marge
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
22%
Taal
19.3%
Lezen
18%
Wereldoriëntatie
10.7%
Overig
10.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
5%
Engelse taal
2.7%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Prinses Margrietschool

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist

Toelichting van de school:

Op de Prinses Margrietschool zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning met een eigen rekenspecialist en een specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Een toegewijde intern begeleider coördineert de individuele leerplannen. Daarnaast werken we nauw samen met een externe logopedist, die flexibel beschikbaar is vanuit ons schoolgebouw om leerlingen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen te helpen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en KanjerTraining

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Alle leerkrachten zijn gecertificeerde Kanjertrainers, wat zorgt voor een positieve en veilige leeromgeving. Twee van onze leerkrachten fungeren als coördinatoren voor dit programma. Bovendien beschikt onze school over een interne gedragsspecialist die extra ondersteuning biedt bij sociaal-emotionele uitdagingen.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

De Prinses Margrietschool biedt gerichte hulp bij gedrag, werkhouding en aanpak van schooltaken. Onze intern begeleider, gedragsspecialist en Kanjercoördinator werken samen om leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen op deze gebieden effectief te begeleiden. Zij zorgen voor een gestructureerde aanpak en ontwikkelen strategieën om de zelfstandigheid en leerprestaties van elke leerling te verbeteren.

1

Motorische Ontwikkeling en Fysiotherapie

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Voor de bevordering van de motorische ontwikkeling werken wij samen met een gespecialiseerde fysiotherapeut. Deze externe professional is beschikbaar op onze school om leerlingen te ondersteunen bij diverse motorische uitdagingen. Wij geloven dat een goede motorische basis essentieel is voor het algehele welzijn en leerplezier van uw kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Prinses Margrietschool volgt een strikt protocol voor alle medische handelingen en persoonlijke verzorging. Ouders kunnen met specifieke vragen over medische ondersteuning terecht bij onze schoolleiding. Eenvoudige, noodzakelijke medische handelingen kunnen, na overleg en volgens protocol, door de eigen leerkracht worden uitgevoerd om de continuïteit van zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Optimale Kindontwikkeling: Extra Ondersteuning op de Prinses Margrietschool

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod voor Elk Kind

Bij Prinses Margrietschool in Nieuwegein geloven we in 'Samen leven, leren en doen!' Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen van en met elkaar leren. Door gezamenlijke regelgeving en wederzijdse hulp bevorderen we een positieve sfeer en sociale vaardigheden. Elk kind krijgt de kans om zich volledig te ontplooien. Wij brengen de unieke talenten van elk kind in kaart en zetten ons volledig in om deze te laten groeien. Kinderen leren effectief samenwerken, reflecteren op hun gedrag en prestaties, en ontwikkelen zelfstandigheid. Met uitdagende en afwisselende leermethoden ondersteunen we zowel snelle als langzamere leerlingen. Onze leerkrachten blijven zich continu ontwikkelen en werken nauw samen om uw kind de best mogelijke begeleiding te bieden. Ons onderwijs is gebaseerd op duidelijke leerlijnen en leerdoelen, afgestemd op de interesses en capaciteiten van onze leerlingen. We dagen kinderen uit om hun talenten volledig te benutten, rekening houdend met individuele leerstijlen en tempo. Ons gevarieerde aanbod zorgt ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Speciale faciliteiten voor verdere ontwikkeling: * **Verrijkingsgroep:** Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. * **Praktijkgroep:** Voor bovenbouwleerlingen die baat hebben bij praktisch ingesteld onderwijs. * **Day a Week School (DWS):** Voor leerlingen die uitblinken in leerprestaties en denkstrategieën (meer info beschikbaar). * **Sociaal-emotionele en gedragsmatige ondersteuning:** Begeleiding voor kinderen met specifieke uitdagingen. * **Dyslexieondersteuning:** Begeleiding voor kinderen met dyslexie of dyslectische kenmerken, in samenwerking met externe specialisten. * **Samenwerking met professionals:** Nauwe banden met logopedisten, kinderfysiotherapeuten en professionals van Geynwijs. Toekomstig aanbod ter versterking van de ondersteuning: We implementeren de nieuwe woordenschatapp aanpak LOGO 3000 om kinderen met een taalachterstand of NT2-achtergrond optimaal te ondersteunen, zowel op school als thuis. Door samenwerking met de gemeente, buurscholen en peutergroepen vergroten we onze expertise over jonge kinderen, met een focus op taal- en gedragsontwikkeling. Daarnaast introduceren we 'Rekensprint' om de basisvaardigheden in rekenen te versterken en gebruiken we subsidie voor basisvaardigheden om ons didactisch handelen continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek ons Kwaliteitszorgplan: Visie en Doelen voor Basisonderwijs

Wat zijn de ambitieuze leerdoelen van onze school voor 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richt de Prinses Margrietschool zich op een verdere professionalisering van ons onderwijsteam. We investeren in gerichte scholing en het delen van expertise via klassenbezoeken om de effectiviteit van onze instructies te maximaliseren. Centrale aandachtspunten zijn het versterken van directe instructiemethoden, met nadruk op de 'ik-wij-jullie-jij'-fasering. We zetten in op het verbinden van taalontwikkeling met spelactiviteiten en het optimaliseren van differentiatie en aansluitingsactiviteiten, met name binnen de planning van de onderbouw. Daarnaast werken we aan een doorlopende leerlijn voor rekenen, waarbij we een uniforme instructietaal hanteren. We vergroten de kennis over leerlijnen en cruciale leermomenten binnen rekenonderwijs, en stimuleren het zelfstandig leren door een doordacht aanbod. Schoolbreed besteden we aandacht aan executieve vaardigheden als fundament voor succesvol leren. De nieuwe leesmethode 'Veilig leren lezen zoem' wordt geïmplementeerd in groep 3. Een gespecialiseerd kwaliteitsteam, bestaande uit interne en externe experts, werkt aan de verbetering van de basisvaardigheden (rekenen, taal, lezen) door middel van klassenbezoeken en coaching. We onderzoeken tevens hoe we meer samenhang kunnen creëren binnen ons lesprogramma, zodat ook minder-basisvaardigheden voldoende aandacht krijgen. Ontwikkelteams duiken in literatuur en onderzoek om de aanpak van Engels, de schoolidentiteit en de stimulering van creatieve ontwikkeling te optimaliseren, evenals de rapportage van leerlingvoortgang.

Hoe waarborgt de school de realisatie van de gestelde onderwijsdoelen?

Het meerjaren schoolplan van de Prinses Margrietschool schetst onze doelen en ambities voor de komende vier jaar. Voor elk schooljaar wordt dit plan vertaald naar een concreet jaarplan, dat wordt vastgesteld in samenwerking met het volledige schoolteam en de Medezeggenschapsraad (MR). De voortgang en effectiviteit van de in het jaarplan opgenomen doelen worden jaarlijks geëvalueerd tijdens een speciale studiedag. De uitkomsten van deze evaluatie worden zorgvuldig gedocumenteerd en vormen de basis voor de verdere ontwikkeling van ons onderwijs.

Ontdek ons unieke onderwijsaanbod voor jonge kinderen (Groep 1-3)

Toelichting van de school

De Prinses Margrietschool in Nieuwegein biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen, waar spelen, ontdekken en leren centraal staan. Wij geloven dat elk kind een unieke wereld ontdekt, en onze onderbouw (groepen 1 t/m 3) is hier volledig op ingericht. Kinderen leren spelenderwijs door hun natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen. Ze bouwen voort op bestaande kennis en nieuwe inzichten die ze opdoen tijdens begeleide activiteiten en instructiemomenten. Onze onderbouw is bewust samengesteld met 5 groepen 1-2 en 2 groepen 3, gehuisvest aan de Kersegaarde. Met ruime lokalen, gezamenlijke speel- en leerpleinen, en een buitenplein, creëren we een rijke leeromgeving. Kinderen uit verschillende jaargroepen ontmoeten elkaar, leren van elkaar en ontwikkelen zich door interactie, waarbij oudere kinderen een positieve rolmodel zijn. Specifiek voor groep 3 integreren we lezen, rekenen en schrijven naadloos in speelse activiteiten, voortbouwend op de leerlijnen van groep 1 en 2. Leerkrachten stemmen het aanbod af op de 'zone van de naaste ontwikkeling', zodat elk kind continu wordt uitgedaagd. Gerichte instructies en op maat gemaakte oefenstof garanderen een optimale ontwikkeling, met gezamenlijke expertise van de leerkrachten. Het onderwijs in de midden- en bovenbouw (groepen 4 t/m 8) focust op een brede ontwikkeling, met nadruk op zelfstandigheid, samenwerken en doorzettingsvermogen. Wij bereiden kinderen voor op een toekomst die vaardigheden vereist, met als doel dat ze onze school gelukkig en zelfverzekerd verlaten. Zelfsturing via dag- en weektaken, samenwerken in diverse groeperingen, onderzoekend leren en sociale vaardigheden via Kanjertraining zijn hierin essentieel. De midden- en bovenbouw bevinden zich aan de Aardbeigaarde, met ruime lokalen en leerpleinen die samenwerking stimuleren. Leerkrachten werken nauw samen om ondersteuning op maat te bieden, waarbij kinderen ook leren van en met elkaar uit andere groepen. Het taal- en rekenonderwijs vindt voornamelijk ’s ochtends plaats, met moderne methodes die voldoen aan alle kerndoelen. Middagen zijn gewijd aan wereldoriëntatie, creatieve vakken en thematisch leren, geïntegreerd met leesvaardigheden. Engels en burgerschap (Kanjertraining) komen wekelijks aan bod. Elke leerjaar heeft 2 of 3 groepen, wat zorgt voor een veilige en vertrouwde basis waarin elk kind zich thuis voelt.

Veelgestelde vragen

Biedt de Prinses Margrietschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

De Prinses Margrietschool focust op een integrale aanpak binnen de reguliere onderbouwgroepen 1-3, waardoor er geen aparte extra programma's voor het jonge kind zijn.

Met welke partners werkt de Prinses Margrietschool samen voor het jonge kind?

De Prinses Margrietschool werkt nauw samen met Kind & Co Ludens om een doorlopende en kwalitatieve ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

De Prinses Margrietschool werkt nauw samen met Kind & Co Ludens om een doorlopende en kwalitatieve ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | Prinses Margrietschool in Nieuwegein | [2025] Schoolregister