
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Margrietschool Nieuwegein is 30,43 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,7% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score ligt zelfs 0,04% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 33,3% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regionaal) en 10,3% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (5,1% vmbo-b/k), wat past bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Margrietschool Nieuwegein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.02 | 175.23 | 176.02 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ouders en kinderen mogen van ons een goede kwaliteit verwachten. We werken met bekwaam en enthousiast personeel. Verschillende leerkrachten hebben zich gespecialiseerd. We gebruiken goede methoden en moderne materialen. We volgen consequent de vorderingen en ontwikkeling van onze leerlingen en analyseren en bespreken deze. We onderzoeken de kwaliteit van ons onderwijs en allerlei zaken die daarbij horen, door onderzoek en analyse. Vanuit de informatie die we verzamelen, o.a. door beoordelingen van de opbrengsten, werken met kwaliteitskaarten en ouder-, leerling- en personeelstevredenheidsonderzoeken, plannen we activiteiten en doelen en gaan hiermee aan de slag. We controleren vervolgens of we doelstellingen hebben gehaald en stellen doelen/ plannen / ontwikkeling bij.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25,6% van de leerlingen presteert onder hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Echter, 69,2% stroomt op advieniveau door, wat aansluit bij de beschreven focus op maatwerkbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Als Kanjerschool willen we een klimaat creëren, waarin iedereen(leerling, ouder, leerkracht) zich thuis voelt. We leren van en met elkaar in een omgeving die veilig en vertrouwd moet zijn. We zijn actief en betrokken en spannen ons dagelijks in voor een optimale ontwikkeling van ieder kind. Vanuit onze identiteit en het feit dat we Kanjerschool zijn, besteden we extra aandacht aan normen en waarden. Elkaar vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier hebben met elkaar en meedoen zijn daarbij de uitgangspunten. We hebben algemene schoolregels opgesteld, die zichtbaar opgehangen zijn in de centrale ruimten en in iedere klas. Ook de regels van de Kanjertraining (en de bijbehorende petten) zijn zichtbaar in iedere klas. We stellen aan het begin van het schooljaar met de kinderen in de klas de groepsregels op. Bij binnenkomst begroeten we elkaar. We willen dat kinderen zich gezien en gehoord voelen en betrekken hen bij de dagelijkse gang van zaken in de klas en school (bijv.leerlingenraad). Alle leerkrachten hebben een licentie om de Kanjertraining te mogen geven. LEES MINDER
Vertrouwen
Elkaar helpen
samenwerken, plezier, meedoen
Wat is de werkwijze van de Prinses Margrietschool voor sociale ontwikkeling?
De Prinses Margrietschool gebruikt KanVas, een volgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen behorend bij de Kanjertraining. Leerkrachten van groep 3 t/m 8 vullen jaarlijks een leerkrachtvragenlijst in, leerlingen van groep 5-8 vullen een leerlingvragenlijst in en er wordt een sociogram gemaakt. De gegevens worden geanalyseerd en omgezet in onderwijsbehoeften die in de groepsplannen worden verwerkt. Opvallende scores worden besproken met ouders en de intern begeleider. In overleg kunnen leerlingen worden opgegeven voor SOVA training. Voor leerlingen met afwijkende scores wordt in maart/april opnieuw een vragenlijst ingevuld. Voor kleuters wordt het Digikeuzebord gebruikt. Jaarlijks wordt de mening van leerlingen van groep 5 t/m 8 gevraagd over de sociale veiligheid op school.
Welke registratievormen gebruikt de Prinses Margrietschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prinses Margrietschool gebruikt Kanvas en de WMK vragenlijst veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prinses Margrietschool?
De Prinses Margrietschool gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.