Basisschool De Zandbloem in Nieuwegein

Het team van De Zandbloem in Nieuwegein

Current section: team
Lupinestraat 23
3434 Nieuwegein

Zie hier hoe het team van De Zandbloem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Zandbloem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Zandbloem bij jullie?

Ontdek hoe goed De Zandbloem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Zandbloem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.9%)
Man (12.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Zandbloem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (14.7%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Zandbloem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (79.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (8.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Zandbloem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten bij De Zandbloem: Altijd Kwalitatief Onderwijs

Bij De Zandbloem garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons zorgvuldig opgesteld vervangingsbeleid waarborgt dat uw kind ononderbroken toegang heeft tot een leerzame omgeving. Wij volgen een gestructureerde procedure om de impact van afwezigheid te minimaliseren. Dit begint met het inschakelen van parttime collega's, gevolgd door een beroep op onze betrouwbare Transvita vervangingspool. Ook de creatieve invalpool, bestaande uit experts van Programmeerschool, Talentiko, Young Engineers en VR Learning Lab, staat voor ons klaar. Daarnaast zetten we ambulante collega's in, wiens uren gecompenseerd worden, en bieden we de mogelijkheid aan onderwijsassistenten om bij te springen. Hierbij is het cruciaal dat klassen, vanwege hun omvang, niet worden samengevoegd of opnieuw verdeeld om de individuele aandacht te behouden. In uitzonderlijke situaties, wanneer geen van de bovengenoemde opties een passende oplossing biedt, vragen we ouders om hun kinderen thuis op te vangen. Dit gebeurt enkel in het uiterste geval, bij voorkeur niet op de eerste dag van afwezigheid. Ouders worden direct via Parro geïnformeerd. Kinderen die thuis geen opvang hebben, worden op school opgevangen en ontvangen lesmateriaal via Google Classroom. De schoolleiding bepaalt de meest verantwoorde onderwijskundige keuze. We houden nauwkeurig bij wanneer groepen thuisonderwijs volgen, en herhaaldelijk thuisonderwijs kan leiden tot herziening van de lesroosters om continuïteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bewegingsonderwijs
23%
Taal
19%
Kunstzinnige en creatieve vorming
16%
Rekenen / wiskunde
14%
Levensbeschouwing
8%
Lezen
6%
Pauze
5%
Wereldoriëntatie
4%
Sociale redzaamheid
4%
Engels
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
21.2%
Taal
17%
Lezen
15.4%
Wereldoriëntatie
11.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10.7%
Overig
9%
Levensbeschouwing
8%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
1.4%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Zandbloem

3

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op De Zandbloem zetten onze gespecialiseerde leerkrachten zich in om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind te versterken. De rekenspecialist en taalspecialist werken nauw samen met de leerkrachten. Zij bieden ondersteuning bij het ontwikkelen en implementeren van effectieve lesmethoden en lesmateriaal. Door middel van klassenbezoeken, gerichte feedback en collegiale consultatie zorgen we voor een consistente en hoogwaardige aanpak van de kernvakken. Dit waarborgt de doorlopende leerlijn en stimuleert optimale leerresultaten voor elke leerling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze werkgroep gedrag, bestaande uit twee toegewijde gedragscoördinatoren, speelt hierin een cruciale rol. Zij fungeren als aanspreekpunt voor leerkrachten en bieden expertise op het gebied van gedrag en welzijn. Deze specialisten zorgen voor de verspreiding van essentiële informatie binnen het team en bewaken de implementatie van eenduidige gedragsregels en routines in alle klassen en de school. Dit creëert een veilige en gestructureerde omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, zetten wij onze interne expertise in. Onze leerkrachten en intern begeleiders werken proactief aan het creëren van een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling succesvol kan zijn. We richten ons op het bevorderen van zelfstandigheid en een positieve instelling bij het uitvoeren van schooltaken.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Zandbloem stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Wij integreren beweging in het dagelijkse onderwijs en bieden een gevarieerd bewegingsprogramma. Onze leerkrachten zijn erop gericht om kinderen een actieve en gezonde levensstijl mee te geven.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

BHV'ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan bij ons voorop, ook op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Ons team beschikt over getrainde BHV'ers die adequaat kunnen handelen in noodsituaties en de nodige zorg kunnen verlenen. Wij volgen strikte protocollen om de gezondheid en veiligheid van elk kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Maatwerk in Onderwijs: Een Diepgaande Toelichting van Basisschool De Zandbloem

Basisschool De Zandbloem biedt een gespecialiseerd onderwijsaanbod, afgestemd op de unieke onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. Wij hanteren een gedifferentieerde aanpak, onderverdeeld in drie groepen: de instructieafhankelijke kinderen die intensieve begeleiding nodig hebben, de instructiegevoelige kinderen die baat hebben bij onze basisgroep, en de instructieonafhankelijke kinderen die zich verder kunnen verdiepen. Daarnaast verlenen wij specifieke zorg aan leerlingen met gediagnosticeerde onderwijsbehoeften, zoals vastgelegd in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit document, dat u hieronder kunt downloaden, biedt een gedetailleerd inzicht in onze huidige ondersteuningsmaatregelen. Voor een blik op ons toekomstige aanbod en de verdere uitwerking hiervan, verwijzen wij u graag naar het Schoolondersteuningsprofiel voor schooljaar 2024-2025.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan focust op vier pijlers: vakmanschap van de leerkracht, effectief leiderschap, een stimulerend leerklimaat voor burgerschap en werkplezier binnen ons team. Vakmanschap van de leerkracht staat centraal. We streven naar een professionele leergemeenschap waar elke leerkracht ertoe doet. Door middel van doorlopende leerlijnen en een consistente aanpak, zoals het EDI-model (Expliciete Directe Instructie), versterken we gezamenlijk ons onderwijs. We hanteren afspraken vanuit het document 'Zo doen wij dat op de Zandbloem' en borgen pedagogisch handelen via ons gedragsprotocol. Binnen onze professionele leergemeenschap stimuleren we individuele ontwikkeling en expertise. Collega's krijgen de ruimte om leiderschap te tonen, bijvoorbeeld via stuurgroepen op diverse vakgebieden. Zij delen actief hun kennis om ons onderwijs continu te verbeteren, ondersteund door de directie en gerichte scholing via de Fluenta Academie of externe opleidingsmogelijkheden. Burgerschap is verankerd in ons motto ‘Samen doen is samen groeien’. We creëren een omgeving waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Door de SEL-methode Kwink en de Trefwoord-aanpak bevorderen we welbevinden en betrokkenheid. Onze wereldoriëntatie, met de Blink-methode en aandacht voor digitale geletterdheid, draagt bij aan een brede ontwikkeling en een positief burgerschap. Werkplezier is essentieel voor kwalitatief goed onderwijs. Op basisschool De Zandbloem heerst een open en veilige sfeer, waarin teamleden elkaar ondersteunen. Na de verzelfstandiging hebben we ons ontwikkeld tot een hecht, professioneel team. Door een gedeelde visie en duidelijke afspraken, geborgd door specialisten, werken we gemotiveerd aan de optimale ontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en ambities?

We borgen en versterken het vakmanschap van onze leerkrachten door continu te focussen op succesvol leren en het actief promoten van leesvaardigheid. Ons leiderschap wordt verder ontwikkeld via pilotprojecten zoals bouwoverleggen en de inzet van kartrekkers en stuurgroepen, wat de schoolbrede visie ten goede komt. Voor burgerschap onderzoeken we passende meetinstrumenten en zetten we digitale leerlijnen in om de ontwikkeling van onze leerlingen optimaal te ondersteunen. Om het werkplezier te vergroten, implementeren we een vernieuwde gesprekkencyclus en voeren we een nieuw medewerkerstevredenheidsonderzoek uit. Ons volledige schoolplan, dat deze ambities en de bijbehorende actieplannen gedetailleerd beschrijft, is inzichtelijk op onze school.

Programma voor het Jonge Kind: Een Vliegende Start op De Zandbloem

Toelichting van de school

Ontdek het speciale programma voor jonge kinderen op Basisschool De Zandbloem in Nieuwegein. Wij creëren een stimulerende omgeving waar jonge kinderen de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Ons aanbod is gericht op spelenderwijs leren en het stimuleren van nieuwsgierigheid, de basis voor een succesvolle schoolcarrière. Leerlingen krijgen bij ons de aandacht die ze verdienen, met uitdagende activiteiten die aansluiten bij hun belevingswereld. Ontdek hoe uw kind bij ons een fantastische start maakt.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Zandbloem?

Basisschool De Zandbloem biedt een rijk scala aan extra mogelijkheden voor de allerkleinsten. Dit omvat professionele kinderopvang en specifieke programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze VVE-programma's, vaak geïntegreerd in de peuteropvang, zorgen voor een gestructureerde en stimulerende voorbereiding op de basisschool. Ons doel is om jonge kinderen de best mogelijke start te geven, met activiteiten die hun taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei bevorderen.

Basisschool De Zandbloem biedt een rijk scala aan extra mogelijkheden voor de allerkleinsten. Dit omvat professionele kinderopvang en specifieke programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze VVE-programma's, vaak geïntegreerd in de peuteropvang, zorgen voor een gestructureerde en stimulerende voorbereiding op de basisschool. Ons doel is om jonge kinderen de best mogelijke start te geven, met activiteiten die hun taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei bevorderen.

Professionele kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Peuteropvang en VVE-programma's voor een optimale voorbereiding

Met welke partners werkt De Zandbloem samen voor het programma voor het jonge kind?

Basisschool De Zandbloem werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een naadloze doorstroom en een consistente ontwikkelingslijn te garanderen. Onze waardevolle partnerschappen zijn met Blos Kinderopvang, een organisatie die bekend staat om haar kwalitatieve opvang in Nieuwegein. Daarnaast werken we samen met Kind&CO Ludens, specifiek voor hun peuteropvanglocatie Sneeuwmuis in Nieuwegein. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat kinderen een vertrouwde en educatief rijke omgeving ervaren, zowel vóór als tijdens hun start op onze basisschool.

Basisschool De Zandbloem werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een naadloze doorstroom en een consistente ontwikkelingslijn te garanderen. Onze waardevolle partnerschappen zijn met Blos Kinderopvang, een organisatie die bekend staat om haar kwalitatieve opvang in Nieuwegein. Daarnaast werken we samen met Kind&CO Ludens, specifiek voor hun peuteropvanglocatie Sneeuwmuis in Nieuwegein. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat kinderen een vertrouwde en educatief rijke omgeving ervaren, zowel vóór als tijdens hun start op onze basisschool.

Team | De Zandbloem in Nieuwegein | [2025] Schoolregister