
Schoolweging
De schoolweging van De Zandbloem is 30,39 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm (85%). Dit bevestigt dat De Zandbloem basisvaardigheden effectief aanpakt. Het verschil met vergelijkbare scholen (-1,5%-punt) is beperkt, wat past bij de relatief stabiele onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (45,5%). Dit toont aan dat de school ondanks complexe populatie (schoolweging 30,39) hogere doelen weet te realiseren. Wel blijft het resultaat 4,9%-punt achter bij vergelijkbare scholen, wat ruimte voor verbetering biedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een tweedeling zien: 22,5% richting vmbo-(g)t en hoger (10,94% vmbo-(g)t, 14,06% vwo), tegenover 17,19% in praktisch vmbo (vmbo-b/k). Opvallend is het hoge aandeel 'vmbo-k/-(g)t'-advies (18,75%), wat wijst op zorgvuldige niveau-inschatting. Vergeleken met andere scholen geeft De Zandbloem vaker havo/vwo-advies (10,94% vs. 10,93%), maar minder vaak zuiver vwo (14,06% vs. 18,61%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zandbloem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.88 | 176.02 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om een objectief beeld van de leerprestaties op de verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen - wiskunde en lezen te krijgen, worden LIB tussentoetsen afgenomen. Aan de hand van analyses van de resultaten vindt afstemming van de leerstof op groepsniveau of op individueel niveau plaats. Mocht er een toetsresultaat beneden het verwachte niveau zijn dan maken we altijd een plan met interventies om de voortgang en ontwikkeling van de groep te versterken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven advies – ruim 8%-punt hoger dan vergelijkbare scholen. Slechts 10% zit onder advies, wat de nauwkeurigheid van het adviesproces benadrukt. Deze resultaten sluiten aan bij de beschreven ‘maximale ontwikkelkansen’ in het schoolplan en intensieve samenwerking met VO-scholen.
Sociale ontwikkeling
Welbevinden is de basis voor ontwikkeling. Respect hebben voor elkaar, gelijkwaardigheid en verbinding zijn hiervoor belangrijk voorwaarden. Daarom staan wij voor de volgende uitgangspunten: Van kinderen kun je leren. Kinderen zijn nooit vervelend, maar gedragen zich wel eens vervelend. Meestal heeft dat een oorzaak. Wij willen proberen de oorzaak te vinden om het gedrag positief bij te kunnen sturen. Fouten maken mag, als je bereid bent om ervan te leren en opnieuw te beginnen. Kinderen én volwassenen leren van hun fouten. Ruzie komt ook voor. Het gaat niet alleen om wie er begonnen is, maar ook dat het weer wordt bijgelegd en wat ervan geleerd wordt. Ruzie is een leermoment waarin we kinderen leren hoe je dit de volgende keer anders kan doen. Net als rekenen en taal moet positief gedrag en omgaan met negatief gedrag ook aangeleerd worden. LEES MINDER
liefde
veiligheid
vertrouwen en duidelijkheid
Wat is de werkwijze van De Zandbloem voor sociale ontwikkeling?
De Zandbloem besteedt aandacht aan sociaal-emotioneel leren om het welbevinden van kinderen te verhogen. Dit gebeurt met de methode KWINK, die wekelijks gegeven wordt en geïmplementeerd wordt in de dagelijkse praktijk. De leraar heeft een voorbeeldrol en leert positief gedrag aan, waarbij negatief gedrag wordt omgezet in leerpunten. Sociaal-emotioneel leren omvat vijf competenties: besef van jezelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zandbloem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zandbloem gebruikt Viseon, WMK en Onderbouwd om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zandbloem?
De Zandbloem gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.