
De resultaten van De Tweeklank in Nieuwegein
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Tweeklank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Tweeklank bij jullie?
Ontdek hoe goed De Tweeklank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Op basisschool De Tweeklank streven we ernaar dat alle leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat ten minste 85% van onze leerlingen deze essentiële vaardigheden moet bezitten. Dit percentage is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Ambitie voor Toekomstig Succes
Naast het fundamenteel niveau hanteren we ook een streefniveau. Dit ambitieniveau ligt hoger en we zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep 8. Het streefniveau is een individuele ambitie die voor elke school door de inspectie wordt vastgesteld, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Voor De Tweeklank is dit streefniveau een belangrijk kwaliteitsdoel. Het percentage dat de inspectie hiervoor stelt, dient als onze specifieke signaleringswaarde. Dit helpt ons om gericht te werken aan de verdere ontwikkeling van onze leerlingen en hun kansen op succes in de toekomst te maximaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Tweeklank?
Ontdek hoe basisschool De Tweeklank in Nieuwegein haar leerlingen begeleidt naar het voortgezet onderwijs. We presenteren een transparant beeld van de schooladviezen, gebaseerd op een helder en actueel document dat de kansrijke doorstroom van primair naar voortgezet onderwijs waarborgt. Dit document informeert ouders gedetailleerd over onze werkwijze en de totstandkoming van individuele schooladviezen. Het biedt inzicht in hoe wij de talenten van elke leerling optimaal benutten voor een succesvolle start op de middelbare school.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Tweeklank
Basisschool De Tweeklank creëert een veilige leeromgeving, essentieel voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Sinds 2019-2020 omarmen we 'The Leader in Me', een programma dat sinds 2020 door de school wordt gecertificeerd. Binnen dit initiatief is 'synergie' een kernbegrip. Dit principe versterkt de samenwerking en positieve interacties tussen leerlingen en leerkrachten. Daarom hebben we ons Goed Gedrag Protocol hernoemd tot 'Synergie op De Tweeklank' om de volledige lading te dekken. Synergie, afgeleid van het Griekse 'syn' (samen) en 'energia' (werken), betekent samenwerken op een manier die de individuele capaciteiten overstijgt. Op De Tweeklank vertalen we dit naar: 'Samen kunnen we alles wat we alleen kunnen, maar dan beter.' Deze synergie vormt de basis voor een veilige en vreedzame leer- en leefomgeving, waarin ieder kind zich optimaal kan ontplooien. Dit realiseren we door middel van diverse onderdelen, waaronder onze schoolregels, het klassenreglement en het bevorderen van win-win situaties. We stimuleren proactief positief gedrag door middel van 'loeren op positief gedrag' en vieren deze successen. Bij ongewenst gedrag hanteren we een duidelijke, alternatieve route. Deze aanpak, gericht op positieve bekrachtiging, leidt aantoonbaar tot betere resultaten dan een negatieve benadering.
Ontwikkeling van sociale vaardigheden
Versterking van zelfbeeld
Bevordering van actief burgerschap
Hoe bevordert De Tweeklank de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Bij De Tweeklank integreren we de ontwikkeling van sociale vaardigheden, omgangsregels en burgerschap gedurende de gehele schooldag. We starten het schooljaar met de 'Gouden Weken' om een sterke basis te leggen. Dankzij 'The Leader in Me' is dit een levendige aanpak geworden, verankerd in een gemeenschappelijke taal die het gedrag positief beïnvloedt. We oefenen deze vaardigheden regelmatig gedurende het schooljaar. Er is extra aandacht voor burgerschap, waarbij we kinderen leren over de rechten en plichten binnen onze samenleving. Jaarlijks vullen leerlingen de 'Leerling in Beeld' vragenlijst in. De resultaten koppelen we aan de principes van 'The Leader in Me' om specifieke aandachtspunten voor groepen of individuele leerlingen te identificeren en aan te pakken.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?
De Tweeklank monitort de sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratievormen:
- Leerling in beeld
- WMK
Welke methoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Voor sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Tweeklank gebruik van de volgende methode:
- The Leader in Me
Inspectierapport en Auditresultaten Basisschool De Tweeklank
Basisschool De Tweeklank in Nieuwegein heeft in april 2021 een audit ondergaan, gericht op de verdere ontwikkeling van de school. Deze audit diende als een diepgaande reflectie op het eigen handelen, met als doel de kwaliteit van het onderwijs continu te verbeteren en de doelstellingen van het Koersplan 'Samen voor boeiend onderwijs' te evalueren. De audit is uitgevoerd vanuit een constructieve samenwerking, waarbij de school en de auditoren samen leerden en de schoolontwikkeling een impuls kreeg. Dit proces wordt gekenmerkt door een horizontale relatie, vergelijkbaar met een 'critical friend', wat bijdraagt aan een sterke zelfevaluatie en kwaliteitsverbetering. De bevindingen van deze audit kunnen tevens als input dienen voor toekomstige inspectiebezoeken. De gekozen thema-audit concentreerde zich op het Pedagogisch Klimaat (SK2) en de Kwaliteitscultuur (KA2), conform de kaders en waarderingskaders van de Onderwijsinspectie. De aanleiding voor deze audit was niet risicogebaseerd; er waren geen verontrustende signalen die hieraan ten grondslag lagen.