
Schoolweging
De schoolweging van De Mient is 33,42 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
84.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, vlak onder de landelijke norm van 85%. Deze score ligt 9% lager dan bij vergelijkbare scholen (93.9%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging. De school zet extra in op basisvaardigheden, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 33.42) en benadrukt de noodzaak van gerichte differentiatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50.2% voor het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke gerichtheid op beroepsgericht onderwijs: 11.5% vmbo-b en 23.1% vmbo-k advies (vergeleken met 5.5% en 9.2% bij andere scholen). Het aandeel havo/vwo-adviezen (23.1%) blijft achter bij regionale trends (27.8%). Opvallend is het aandeel praktijkonderwijsadviezen (3.9%), drie keer hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (1.0%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Mient | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Inhoud van het onderwijs op de Mient De doorgaande lijn wordt voor een groot deel bewaakt het systematisch doorlopen van de cyclus van het handelinggericht werken. De leerkrachten volgen de vorderingen systematisch door het analyseren van het gemaakte werk, observaties, diagnostische gesprekken, methode afhankelijk en onafhankelijke toetsen (IEP LVS )en de IEP eindtoets. De methode onafhankelijke toetsen worden volgens de toetskalender die is opgesteld door de intern begeleider afgenomen. Het IEP LVS geeft ons goed inzicht in de cognitive en persoonlijke ontwikkeling van de leerling, groep en school. De resultaten worden na analyse vertaald in een plan van aanpak dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Het effect van het plan van aanpak worden cyclisch besproken tijdens leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen en nav klasbezoeken. Indien nodig wordt er expertise van derden ingeschakeld middels het groeidocument tijdens een ondersteuningsteam. De school evalueert de kwaliteit van haar opbrengsten tijdens de trendanalysebespreking. In de groepsadministratie bundelen wij de resultaten en analyses van de methode gebonden toetsen, de vervolg stap wordt opgenomen in de dagplanning.Er is een duidelijke zorgstructuur. De leerkrachten zijn bekend met de uitgangspunten van handelingsgericht werken en kunnen deze uitgangspunten toepassen in hun dagelijkse praktijk. Samenvattend: - De leerkrachten volgen de vorderingen van de leerlingen systematisch. - De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de leerling. Twee keer per jaar worden deze onafhankelijke toetsen afgenomen. - De school gaat de effecten van de zorg na. - De school evalueert jaarlijks systematisch de kwaliteit van haar opbrengsten. - De school evalueert regelmatig het onderwijsproces.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.6% van de leerlingen presteert onder advies, wat 32% hoger ligt dan landelijk (11.8%). Dit zou kunnen wijzen op mogelijke overadvisering. Desondanks scoort 31.3% van de leerlingen boven advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding onderstreept. De school beschrijft in haar beleid extra aandacht voor vwo-potentieel, wat mogelijk deze uitkomsten verklaart.
Sociale ontwikkeling
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een tweejaarlijkse vragenlijst af via 'Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau'. De Mient vindt het belangrijk om inzicht te hebben in hoe personeelsleden, leerlingen en ouders/verzorgers de sociale veiligheid in en rondom school ervaren. In de leerling-/ ouder-/ en personeelstevredenheidsonderzoeken komen onderwerpen aan de orde die bij dit thema aansluiten. Zo wordt in deze tevredenheidsonderzoeken ingegaan op de aanpak van pestgedrag, de begeleiding van gedragsproblemen, de sfeer op school, de aandacht voor normen en waarden, de duidelijkheid van schoolregels en de rust en orde in de school. De resultaten van de KMPO worden omgezet in adviezen en/of aanpassingen in overleg met team en de MR. * Teamleden volgen naar behoefte en wenselijkheid masterclasses in het omgaan met 'lastig' gedrag en het voeren van kindgesprekken (2022-2023) Onder begeleiding en coaching door CPC ( Bjorna Appel en Simone Mark) * Alle leerkrachten zijn geschoold Rots en Water trainer (2019-2020) * Alle leerkrachten hebben de scholing Pedagogisch tact gevolgd. * Jaarlijks maken wij gebruik van de principes 'grip op de groep' en 'de Gouden weken' LEES MINDER
Vanuit structuur en veiligheid
Samenwerken
Zelfsturing
Wat is de werkwijze van OBS De Mient voor sociale ontwikkeling?
Het team van OBS De Mient werkt aan een veilig klimaat waar iedereen mee doet. De verschillende registraties en programma's worden ingezet om een veilig klimaat te organiseren.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Mient om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Mient gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Mient?
OBS De Mient gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.