
Schoolweging
De schoolweging van ’t Venne is 27,87 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.4% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 1.9% hoger dan het regionale gemiddelde (96.4%), wat wijst op sterke basisvaardigheden bij vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50.1%. Dit presteert 2.3% beter dan het regionale gemiddelde van 61.1%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opmaat geeft nadrukkelijk hogere adviezen dan vergelijkbare scholen: 25.7% havo en 8.1% vwo (regio: 16.1% havo, 18.6% vwo). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs beperkt tot 0% (vs. 1.01% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo-advies (16.2%) en havo/vwo (17.6%) vormt 33.8% van de adviezen, wat de school karakteriseert als ambitieus yet realistisch.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Venne | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Sinds het schooljaar van 2021-2022 wordt er gewerkt met IEP-LVS. Het leerlingvolgsysteem van IEP past goed bij onze visie op onderwijs. IEP stelt: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen: Taalverzorging Rekenen Technisch lezen Begrijpend Lezen Hart en handen Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 39.7% van de leerlingen boven advies presteert in het VO, tegen 25.3% landelijk. Slechts 2.9% zit onder advies (vs. 11.8% nationaal). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
De school werkt met een sociaal-emotionele methode, genaamd de Kanjertraining. Eerder in deze schoolgids heeft u al kunnen lezen wat de Kanjertraining in houdt. Naast dat wij de lessen geven uit de methode en de Kanjertaal spreken. Wij vinden het van belang om de eerste weken na de zomervakantie extra aandacht te besteden aan de groepsvorming. Dit worden ook wel de gouden weken genoemd. In deze periode zijn er veel extra activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan de groepsvorming. Na de kerstvakantie zetten we tijdens de zilveren weken ook extra in op groepsvorming. LEES MINDER
Respect voor jezelf/omgeving
Eigenaarschap
Talentontwikkeling
Wat is de werkwijze van Opmaat voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Opmaat voor sociale ontwikkeling staat beschreven in het gedragsprotocol. Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, stelt duidelijke grenzen en bewaakt deze consequent. In de school wordt de Kanjertaal gesproken door leerlingen en leerkrachten. In de klassen zijn Kanjertraining posters en ander materiaal van de Kanjertraining aanwezig.
Welke registratievormen gebruikt Opmaat om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Opmaat gebruikt Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Opmaat?
Opmaat gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.