
Schoolweging
De schoolweging van De Wikkeling is 27,37 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert De Wikkeling uitstekend. Dit is significant hoger dan de landelijke norm van 85% en onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs op deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1% ligt. De school overtreft hiermee zowel regionale als landelijke benchmarks, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 19,2% vwo-advies (iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 18,6%) en 15,4% havo. Praktijkonderwijs is met 0% vertegenwoordigd, wat lager is dan het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t (19,2%) en havo/vwo (28,8%) benadrukt een brede maar academisch gerichte advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wikkeling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het geven van instructie delen de leerkrachten de leerlingen in groepen in. De indeling wordt gebaseerd op observaties van de leerkrachten en de resultaten bij de toetsen (methode-gebonden toetsen en de IEP toetsen). We onderscheiden de volgende instructiegroepen: instructie afhankelijk, instructie gevoelig en instructie onafhankelijk. In de lessen krijgen de kinderen op basis van deze indeling langere, kortere of een ander type instructie. De indeling wordt met name gehanteerd bij de vakken rekenen en taal/spelling. Dit kan per vak verschillen en er wordt regelmatig geëvalueerd of een leerling de instructie krijgt die bij hem of haar past. Om na te gaan welke ontwikkeling onze leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode-gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze nemen we twee maal per jaar af. Met behulp van groepsplannen wordt gewerkt aan doelen, uitgaande van de ontwikkeling van de leerling. Een tussentijdse evaluatie door de groepsleerkracht en de IB-er zorgt ervoor dat de ontwikkeling van de individuele leerling wordt gemonitord en waar nodig het aanbod wordt aangepast. Twee maal per jaar worden er groepsplannen gemaakt, die een tussenevaluatie kennen en een eindevaluatie. De resultaten van zowel de methode-toetsen als de IEP toetsen worden met u gedeeld.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,13% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies (landelijk 11,81%), terwijl 25,6% boven het advies scoort. Dit reflects de zorgvuldige advisering en doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel met zijn 'doorlopende ontwikkelingslijnen'.
Sociale ontwikkeling
Onze missie is om kinderen te laten groeien naar sociale en zelfstandige wereldburgers die in staat zijn nieuwe dingen te doen. Wij vinden het van groot belang dat ieder kind positief over zichzelf en de anderen denkt en dat ieder kind zich veilig voelt. Alleen vanuit een gevoel van veiligheid krijgt elk kind de kans zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.
Vertrouwen
Inspireren
Samenwerken
Wat is de werkwijze van De Wikkeling voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Wikkeling creëert een duidelijk werk- en leefklimaat door heldere afspraken. Het team is geschoold in de Kanjertraining, die sociaal vaardig gedrag stimuleert en sociale problemen zoals pesten en uitsluiting voorkomt. De doelen zijn dat leerlingen zichzelf durven zijn, zich veilig en betrokken voelen, hun gevoelens kunnen uiten en meer zelfvertrouwen krijgen. Vuistregels zijn: wij vertrouwen elkaar, wij helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand doet zielig. Elke groep gebruikt het lesmateriaal van de Kanjertraining en er is een leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Bij problemen wordt contact opgenomen met de ouders. Dit is beschreven in een gedrags- en omgangsprotocol.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Wikkeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Wikkeling gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wikkeling?
De Wikkeling maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.