
De resultaten van De Antoniusschool in Nieuw-Vennep
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Antoniusschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Antoniusschool bij jullie?
Ontdek hoe goed De Antoniusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Antoniusschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. We meten dit in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage functioneert als de signaleringswaarde, die aangeeft of een school voldoet aan de minimale vereisten voor fundamenteel niveau onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten De Antoniusschool
Het streefniveau op De Antoniusschool is gericht op het overtreffen van de basisvaardigheden, waarbij we streven naar een zo hoog mogelijke prestatie bij alle leerlingen aan het einde van groep acht. Voor elke school wordt, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, door de inspectie een individueel streefpercentage vastgesteld. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde die de ambitie voor het streefniveau van onze school weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Antoniusschool?
Op De Antoniusschool in Nieuw-Vennep begeleiden we elke leerling naar het best passende vervolgonderwijs. Ons adviesproces is breed en kijkt verder dan alleen schoolresultaten. We nemen de werkhouding, het leervermogen, de motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind mee in een weloverwogen advies. Ons adviesproces kent duidelijke stappen. Vanaf de start volgen we de ontwikkeling van uw kind nauwgezet. In de onder- en middenbouw vinden er regelmatige oudergesprekken plaats om de voortgang te bespreken. Een definitief schooladvies geven we pas in groep 8, na een grondige observatie en beoordeling van alle ontwikkelingsaspecten. In groep 7 ontvangt uw kind een voorlopig schooladvies. Dit geeft een indicatie voor het vervolgonderwijs, gebaseerd op de tot dan toe behaalde resultaten en observaties. In groep 8 verdiepen we de gesprekken met u en uw kind. Samen bepalen we het meest geschikte type voortgezet onderwijs. Het voorlopige advies wordt definitief gemaakt, tenzij de doorstroomtoets een andere uitkomst laat zien. Na de doorstroomtoets evalueren we het definitieve advies. Een hogere toetsuitslag kan leiden tot een aanpassing van het advies. Een lagere uitslag bevestigt het eerder gegeven advies. Ons doel is een kansrijk en realistisch advies dat aansluit bij de mogelijkheden van uw kind. De positieve feedback van oud-leerlingen bevestigt de effectiviteit van onze adviesstrategie.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op De Antoniusschool
Op De Antoniusschool staat het welbevinden van elk kind centraal, omdat dit de basis vormt voor succesvolle ontwikkeling en leerplezier. We creëren een positief pedagogisch klimaat met heldere afspraken, gedeelde normen en wederzijds respect, wat zorgt voor een veilige en prettige schoolomgeving. Onze leerkrachten hanteren een pedagogische visie die gericht is op het creëren van een sfeer waarin kinderen zich gezien en geaccepteerd voelen. Vertrouwen, veiligheid, rust en plezier zijn hierbij essentiële pijlers. Wij geloven dat kinderen het best leren wanneer ze zich geborgen voelen en met een positieve instelling naar school komen. In de huidige complexe wereld, waarin kinderen al vroeg geconfronteerd worden met veel informatie, is het cruciaal dat zij veerkrachtig en zelfbewust worden. Daarom besteden we actief aandacht aan actuele gebeurtenissen en ontwikkelen we essentiële vaardigheden die kinderen helpen weerbaar en bewust om te gaan met hun omgeving. Onze toegewijde leerkrachten spelen een sleutelrol in dit proces. Zij zorgen dagelijks voor een stimulerende leer- en leefomgeving waar elk kind kan uitgroeien, zowel sociaal, emotioneel als cognitief.
Vertrouwen creëren
Wederzijds respect bevorderen
Veiligheid waarborgen
Hoe bevordert De Antoniusschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Antoniusschool legt de nadruk op een veilige en respectvolle schoolomgeving, waarin leerlingen gedijen door duidelijke verwachtingen en een consequente aanpak. Om pesten te voorkomen en positief gedrag te stimuleren, hanteren we doorlopende afspraken en een uniforme aanpak. Onze kernwaarden — vertrouwen, veiligheid, rust, plezier en wederzijds respect — vormen de basis van ons pedagogisch handelen. Deze waarden zijn gezamenlijk vastgesteld en weerspiegelen zich in onze interacties met leerlingen, collega's en de inrichting van onze school als leer- en leefomgeving. Als vakgebied beschouwen we de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarom integreren we wekelijks minimaal een half uur de Kanjertraining in alle groepen. Deze methode helpt leerlingen bij het ontwikkelen van zelfbewustzijn, samenwerkingsvaardigheden, assertiviteit en empathie. Om de sociaal-emotionele voortgang te monitoren, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem met onder andere sociogrammen. Dit geeft inzicht in groepsdynamiek en helpt ons vroegtijdig in te grijpen bij individuele leerlingen of groepsproblemen. Interventies worden afgestemd en uitgevoerd door de leerkracht, eventueel in samenwerking met de intern begeleider of schoolmaatschappelijk werk. In de klas voeren we regelmatig kringgesprekken over thema's als veiligheid, samenwerken en conflictoplossing. In de bovenbouw organiseren we een jaarlijks spellencircuit gericht op sociale en emotionele ontwikkeling. Aan het begin van elk schooljaar stellen we bovendien gezamenlijk met de klassen het pestprotocol op, wat zorgt voor gedeeld eigenaarschap van het schoolklimaat. Voor het aanspreken op gedrag hanteren we een consequente aanpak. Leerlingen vanaf groep 5 schrijven reflectiebrieven over hun gedrag, die worden besproken en door ouders worden getekend. Bij herhaling volgt een gesprek met ouders en schoolpersoneel, om zo verantwoordelijkheid en leerprocessen te stimuleren. We versterken het eigenaarschap van leerlingen door hen schoolse taken toe te wijzen, zoals klassenhulpen. Daarnaast heeft onze leerlingenraad een actieve stem in schoolzaken en verbeteringsvoorstellen. Samen met ouders werken we nauw samen, waarbij we tijdens ouder-kindgesprekken ook de sociaal-emotionele ontwikkeling bespreken.
Welke registratiemethoden worden gebruikt om sociale resultaten te evalueren?
De Antoniusschool gebruikt het IEP-systeem voor het registreren en evalueren van sociale opbrengsten, om zo de voortgang van leerlingen nauwkeurig te volgen.
- IEP
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
De Antoniusschool zet de Kanjertraining in als een kerndidactische methode om de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen te versterken.
- Kanjertraining
Inspectierapport De Antoniusschool: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Antoniusschool in Nieuw-Vennep voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen en handhaaft een basisarrangement, zoals bevestigd door de onderwijsinspectie. Onze toegewijde leerkrachten excelleren in het begeleiden van de individuele ontwikkeling van elke leerling. Zij presenteren de lesstof op een heldere en begrijpelijke manier, wat bijdraagt aan een positieve leeromgeving. In onze klassen heerst een prettige en ondersteunende sfeer waar leerlingen optimaal kunnen leren. De leerkrachten fungeren als positieve rolmodellen, en ook de onderlinge omgang tussen leerlingen is respectvol en harmonieus. De school monitort haar kwaliteit continu en het team is proactief in het identificeren van sterke punten en verbeterpunten, waarbij gezamenlijke inspanningen gericht zijn op verdere groei. We besteden veel aandacht aan het actief betrekken van leerlingen bij het leerproces. Door leerlingen zelf te laten verwoorden wat ze leren en wat er van hen verwacht wordt, stimuleren we een dieper begrip en betere leerresultaten. De sociaal-emotionele ontwikkeling en een respectvolle omgang staan centraal in onze schoolcultuur. Onze leerkrachten hebben een goed beeld van de vorderingen van de leerlingen. Deze inzichten worden effectief gebruikt bij het vormgeven en aanpassen van het onderwijs. De Antoniusschool streeft naar heldere instructies en een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.