
Schoolweging
De schoolweging van De Antoniusschool is 30,29 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,94% behaalde het fundamenteel niveau ligt de school ver boven de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (95,71%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit. De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen, ongeacht achtergrond, aan de minimale taal- en rekenvaardigheden te laten voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Antoniusschool overtreft zowel het streefniveau (62,96% vs. inspectienorm 45,5%) als de vergelijkingsscholen (57,30%). Dit duidt op effectieve differentiatie, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie. Met name de rekenresultaten scoren 7% boven verwachting volgens het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 24% vmbo-(g)t of lager versus 52% havo, havo/vwo of vwo. Het aandeel vwo-adviezen (16%) ligt gelijk aan vergelijkbare scholen (18,61%), maar de combinatieadviezen (vmbo-(g)t/havo: 4%, havo/vwo: 16%) zijn strategisch ingezet. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, zeker gezien de regionale vergelijking (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Antoniusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De LVS-toetsen van IEP helpen ons om het onderwijsaanbod nóg beter af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. We krijgen een betrouwbaar en diepgaand inzicht in de prestaties van iedere leerling, iedere groep én schoolbreed. De toetsen worden afgenomen halverwege het schooljaar en eind schooljaar. Daarnaast nemen wij ook methodetoetsen af. Een methodegebonden toets is een belangrijk middel omdat een leerkracht op basis van deze informatie de aanpak voor de volgende les kan bepalen. De resultaten van deze toetsen hebben een sterke verbinding met zijn dagelijkse lespraktijk. Uit de toetsen halen wij de volgende informatie: Ontwikkelt een leerling zich en is deze groei voldoende? Hoe ontwikkelt een leerling zich in vergelijking met leeftijds- en groepsgenoten? Behaalt een leerling gestelde tussen- en einddoelen? Hoe scoort een groep ten opzichte van het landelijk gemiddelde? Kwaliteit op schoolniveau: hoe verloopt de ontwikkeling bij verschillende leergebieden en in verschillende groepen? Effectief sturen op onderwijskwaliteit!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Het welbevinden van onze kinderen heeft invloed op hun ontwikkeling en leervermogen. Het pedagogisch klimaat is het geheel van afspraken en normen en waarden, die invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen. Onze pedagogische visie bepaalt de manier waarop onze leerkrachten een pedagogisch klimaat scheppen. De Antoniusschool wil een school zijn waar vertrouwen, veiligheid, rust, plezier en wederzijds respect is. Kinderen leren optimaal in een omgeving waarin ze zich veilig en geaccepteerd voelen. Onze leerkrachten bieden een veilige leer- en leefomgeving op school. De maatschappij is complex en kinderen worden geconfronteerd met heftige informatie. Wij bereiden de kinderen zo goed mogelijk voor op de maatschappij door aandacht te besteden aan de actualiteit en ze weerbaar te maken voor de omgeving waarin zij opgroeien. LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
Veiligheid
Wat is de werkwijze van De Antoniusschool voor de sociale ontwikkeling van de leerlingen?
De Antoniusschool heeft duidelijke schoolafspraken om rust en respect in de klas te bevorderen en incidenten zoals pesten te voorkomen. De school gebruikt de methode KWINK om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren, met minimaal een half uur per week aandacht hiervoor. De lessen zijn erop gericht de kinderen te leren rekening te houden met de eigen belangen en die van anderen, evenals met de waarden en normen in de samenleving. Interventies na aanleiding van het leerlingvolgsysteem omvatten sociogrammen, kringgesprekken, het jaarlijks opstellen en ondertekenen van het pestprotocol, spellencircuits sociaal-emotioneel leren in de bovenbouw, reflectiebrieven bij ongewenst gedrag, een leerlingenraad en schoolse taken gericht op verantwoordelijkheidsgevoel en samenwerking. Er zijn ook ouder-kindgesprekken.
Welke registratievormen gebruikt De Antoniusschool om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?
De Antoniusschool gebruikt IEP als registratievorm om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Antoniusschool?
De Antoniusschool gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.