
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Nieuw Namen is 31,12 , met een spreiding van 7,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,22% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit is 1,5% hoger dan vergelijkbare scholen (95,7%). Een opmerkelijk resultaat gezien de dalende leerlingenaantallen en beperkte financiële middelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit is 17,7% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%). De school laat hiermee zien dat ze, ondanks de complexe leerlingenpopulatie, academische ambities waar kan maken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen vertonen een significante verschuiving: waar tussen 2012-2018 nog duidelijke VMBO/HAVO/VWO-adviezen werden gegeven (bijv. 2017-2018: 3 VMBO-B/K, 2 VMBO-T, 2 HAVO), tonen recente jaren uitsluitend 'Overig'-classificaties. Mogelijk hangt dit samen met het zeer kleine aantal leerlingen in groep 8 (2023-2024: 6 leerlingen) waardoor individuele adviezen niet statistisch relevant worden weergegeven.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jozef Nieuw Namen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) Parnassys. Het leerlingvolgsysteem geeft ons zicht op: · hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) · hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt · hoe het kind zich ten opzichte van zichzelf ontwikkelt (IEP). We hanteren een toetskalender waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland. Enkele keren per jaar worden voor lezen (technisch en begrijpend), rekenen en voor taal deze zgn. landelijk genormeerde toetsen afgenomen, die een beeld geven van hoe onze leerlingen scoren t.o.v. overige scholen in Nederland. De kinderen van groep 1 en 2 worden gevolgd met de KIJK-registratie, waarbinnen ontwikkelingsgebieden aan bod komen. De Ib-er bewaakt en coördineert het volgen van de ontwikkeling van de kinderen. Op onze scholen proberen we zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van kinderen. Om groepsplannen zo goed mogelijk op te stellen, is het belangrijk dat de leerkracht - in overleg met de Ib-er - de onderwijsleersituatie aan kan passen naar aanleiding van voldoende gegevens van de leerling, van de omgeving (school en thuis) en vanuit de reflectie op het eigen leerkrachtgedrag. In de groepsplannen worden, vanwege onderwijsplanning en klassenmanagement, kinderen met gelijke onderwijsbehoeften geclusterd. De leerkracht is verantwoordelijk voor de voortgang; hij/zij observeert, neemt regelmatig toetsen af en stelt de plannen op. De Ib-er coacht/begeleidt en bewaakt de processen en toetsresultaten. Twee maal per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats, waarin we de groepsplannen bespreken en de ontwikkeling van de hele jaargroep volgen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
De school toont historisch een sterk adviesniveau: in 2017-2018 stroomde 33% van de leerlingen door naar HAVO/VWO, tegen 21% landelijk. Recentere data ontbreekt door kleine aantallen. Wel valt op dat de school consequent boven de inspectienorm voor doorstroomprestaties scoort, passend bij de hoge referentieniveaus.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn ons bewust dat sociaal-emotionele ontwikkeling van belang is. Wij vinden het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf en in elkaar. We respecteren anderen om heen. Kinderen leren samenwerken met elkaar, maar ook omgaan met emoties van zichzelf en van anderen. Deze ontwikkeling kan alleen plaatsvinden in een veilige omgeving. De leerkrachten realiseren zich dat hun handelen invloed heeft op de ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen. Een voorwaarde voor een positief en veilig pedagogisch klimaat is dat het handelen van de medewerkers binnen de Tandem consequent is en gericht op de uitgangspunten zoals die in de visie/missie beschreven staan. Daarbij dragen de leerkrachten de normen en waarden, vanuit onze 4 kernwaarden, uit. LEES MINDER
Plezier maak je samen
Vertrouwen in jezelf en elkaar
Vrijheid in wie je bent
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Jozef voor sociale ontwikkeling?
In groep 3 tot en met 8 vullen de kinderen twee keer per jaar een ‘self-assessment’ in, waarmee ze inzicht krijgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De resultaten worden weergegeven via spindiagrammen. In combinatie met het beeld van de leerkracht en de ouders, krijgen leerlingen inzicht in hun Eigen Profiel (IEP). Daarnaast wordt in alle groepen de methode KWINK gebruikt, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van KIJK!, waarvan de observatielijsten om de 6 maanden worden ingevuld en met de ouders besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Jozef gebruikt de volgende registratievormen: Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Jozef?
Basisschool Sint Jozef gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.