
De resultaten van Openbare basisschool De Tuimelaar in Nieuw-Lekkerland
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare basisschool De Tuimelaar, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare basisschool De Tuimelaar bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare basisschool De Tuimelaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau op De Tuimelaar
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Tuimelaar.
Grafiek
Grafiek laden...
Vooruitgang naar het Streefniveau op Basisschool De Tuimelaar
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken aan het einde van groep acht. De prestaties op dit niveau worden per school beoordeeld. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage van de leerlingen het streefniveau zou moeten behalen, wat essentieel is voor een eerlijke vergelijking.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare basisschool De Tuimelaar?
Bij Openbare Basisschool De Tuimelaar stellen we een weloverwogen schooladvies op. Dit advies baseren we op een brede evaluatie van de ontwikkeling van uw kind, waarbij we kijken naar zelfstandigheid, werkhouding en sociaal-emotioneel welzijn. In februari toetsen we de voortgang van onze leerlingen met de IEP doorstroomtoets. Deze toets sluit naadloos aan bij onze onderwijsvisie en de individuele ontwikkeling van elk kind. Een positieve score op de IEP-toets die hoger is dan het initiële schooladvies, leidt tot een bijstelling naar boven. Alleen in uitzonderlijke gevallen, en met een duidelijke motivatie ten gunste van het kind, blijven we bij het oorspronkelijke advies. Als inclusieve school bieden we elk kind, ongeacht het uitstroomniveau, een passend onderwijsprogramma. We zijn er trots op dat we leerlingen uit Nieuw-Lekkerland de kans geven om hun basisschooltijd bij ons te voltooien, zonder directe doorverwijzing naar speciaal basisonderwijs. Deze aanpak, die mogelijk invloed heeft op de eindresultaten, onderstreept onze kernwaarde: elk kind de ondersteuning bieden die het verdient om te excelleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Tuimelaar
Bij Openbare Basisschool De Tuimelaar staat een prettige en veilige schoolomgeving centraal. Wij geloven dat kinderen alleen optimaal tot leren komen als zij zich geborgen en gewaardeerd voelen in de klas. Daarom leggen we grote nadruk op het welzijn van elk kind en stimuleren we wederzijds respect en zorgzaamheid. Iedereen is uniek en hoort erbij, dit is de basis van ons pedagogisch klimaat waarin veiligheid, respect en vertrouwen onze leidende kernwaarden zijn.
Veiligheid is de basis voor groei
Respect voor iedereen
Vertrouwen in elkaar en de toekomst
Hoe bevordert Basisschool De Tuimelaar de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gestructureerd en omvat de methode 'Leefstijl', met jaarlijks terugkerende thema's die essentieel zijn voor de persoonlijke groei. Daarnaast integreren we mediawijsheid, gezondheidseducatie en burgerschapsvorming om leerlingen voor te bereiden op een succesvolle maatschappelijke participatie. Deze lessen zijn praktisch toepasbaar en bieden handvatten voor dagelijkse situaties. Een uniek onderdeel van ons programma is de samenwerking met Move A Head. Alle groepen starten het schooljaar met vier judolessen, vier interactieve klassenlessen van een gastdocent en vier verdiepende lessen door de eigen leerkracht. Deze lessen focussen op respect, veiligheid en vertrouwen, met als hoogtepunt een spectaculaire afsluiting voor geselecteerde groepen die de geleerde vaardigheden viert.
Welke instrumenten gebruikt De Tuimelaar om sociale vooruitgang te monitoren?
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende gevalideerde registratiemethoden:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV)
- Op School
- BOSOS
Welke methodieken zet De Tuimelaar in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van een combinatie van bewezen methodieken, waaronder:
- Leefstijl
- Taakspel
- Move-A-Head
Inspectierapport Openbare Basisschool De Tuimelaar: Kwaliteit en Vooruitgang
De Onderwijsinspectie heeft op 12 april 2016 de kwaliteit van Openbare Basisschool De Tuimelaar beoordeeld. Het inspectierapport bevestigt dat onze school de kwaliteit op orde heeft en voldoet aan de eisen voor het basisarrangement. Dit onderstreept onze inzet voor uitstekend basisonderwijs. Onze leerlingen behalen over het algemeen voldoende eindresultaten. De leerkrachten beheersen de kernvaardigheden van het onderwijs en we zetten de aanwezige deskundigheid binnen het team optimaal in. Door beschikbare voortgangsgegevens van leerlingen te analyseren, ontwikkelen we gerichte zorgplannen en stemmen we ons onderwijs nauwkeurig af op individuele behoeften. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om het eindniveau van groep 8 te bereiken, ontvangen een doordacht ontwikkelingsperspectief. Binnen onze school ervaren alle leerlingen een positief, veilig en ondersteunend klimaat waarin zij zich gezien en gewaardeerd voelen. De focus ligt duidelijk op zowel persoonlijke ontwikkeling als op het leerproces van elk kind. Met sterk onderwijskundig leiderschap, een gezamenlijk kwaliteitsbewustzijn en een gedreven, betrokken team creëren we de ideale omstandigheden voor continue verbetering. De Tuimelaar toont transparantie naar alle belanghebbenden over onze ambities en de behaalde resultaten, wat bijdraagt aan een open en betrouwbare schoolomgeving.