
Schoolweging
De schoolweging van De Dordtse Til is 33,68 , met een spreiding van 4,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit geldt ook voor risicoleerlingen, wat aansluit bij de beschreven focus op basisvaardigheden in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.68) en benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 37.5% richting vmbo-(g)t/havo-niveaus versus 18.75% zuivere vmbo/havo-adviezen. Het percentage hoge adviezen (havo/vwo en vwo: 18.75%) ligt ruim boven het regionaal gemiddelde van 10.93%. Tegelijkertijd wijst 12.5% vmbo-b advies op maatwerk voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dordtse Til | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.56 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36.4% van de leerlingen presteert boven advies – significant hoger dan de regionale 25.3%. Slechts 18.2% zit onder advies, wat het accurate beeld van de schooladviezen onderstreept. Deze resultaten corresponderen met het geïntensiveerde mentorschap voor groep 8-leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dordtse Til voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Dordtse Til streeft naar een optimale ontwikkeling van leerlingen vanuit welbevinden en veiligheid. Er wordt extra ingezet op het verbeteren van de sociale kernvaardigheden van de leerlingen. Er is een geschoolde gedragscoördinator binnen het team. Het team heeft in het cursusjaar 2021-2022 een sociaal-emotionele methode geïmplementeerd (Kwink). Vanuit Kwink zijn regels opgesteld zoals: Wij zijn aardig voor elkaar, we zijn zuinig op spullen, wij lopen rustig in de school, wij helpen elkaar, we houden onze handen en voeten bij ons zelf en we horen er allemaal bij. Naast bovengenoemde methode wordt de sociale ontwikkeling in de onderbouw geobserveerd met 'Mijn kleutergroep.nl' en in groep 3 t/m 8 met SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst. De school maakt tevens gebruik van leerlingSCOL in de groepen 7 t/m 8. De SCOLlijsten worden twee keer per jaar ingevuld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Dordtse Til om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Dordtse Til gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Dordtse Til?
Openbare Basisschool De Dordtse Til gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.