Openbare basisschool School 75
Zuiderdiep 3
9521 AA Nieuw-Buinen

Schoolweging

Schoolweging
32.07
Spreiding
5

De schoolweging van Nieuw Buinen 75 is 32,07 , met een spreiding van 5,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit sluit aan bij de recente investeringen in leesvaardigheid via de Atlantis-methode en EDI-instructiemodellen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (53,4%), toont het de aanzet tot verbetering in reken- en taalvaardigheden dankzij nieuwe methodes zoals PlusPunt4.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,3% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo-advies, wat hoger is dan het regionale gemiddelde (10,3%). De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen blijkt ook uit het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1% in de regio. Havo-adviezen (16,7%) liggen in lijn met het landelijk beeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNieuw Buinen 75Gemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben. Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden kunnen wij met toetsen de tussentijdse voortgang van leerlingen meten. Daarnaast nemen wij bij leerlingen uit groep 3 t/m 8 de tussentijdse en methode-onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP af. De uitslagen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van IEP af: Technisch lezen (2 maal per jaar) Begrijpend lezen (2 maal per jaar) Rekenen en Wiskunde (2 maal per jaar) Spelling (2 maal per jaar) Hart & Handen* (jaarlijks) * H&H gaat over de sociaal-, emotionele en talentontwikkeling van de kinderen. Deze wordt door de leerlingen zelf en door de leerkrachten ingevuld. Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Reflectie en analyse Zowel op de methodische resultaten als bij de tussentijdse- en eind opbrengsten reflecteren we zowel op de uitkomsten van de leerlingen, als op ons leerkrachtgedrag met daarbij het expliciet effect van ons onderwijs. De methodische opbrengsten worden direct na de afname geanalyseerd. De niet-methodische toetsen direct na de afname in november, januari en juni. Deze niet-methodische opbrengsten worden tijdens groepsbesprekingen zowel met de IB-er en directeur als met het team besproken. Dit doen we om samen tot inzichten te komen en het onderwijs waar nodig verder te kunnen optimaliseren. Leerkrachtgedrag met daarbij de intrinsieke motivatie en het eigenaarschap in het eigen leerproces van de leerling(en) zijn daarbij net als het welzijn van de leerling(en) de basis om vanuit verder te ontwikkelen. Groep 1 en 2 Het aanbod voor het jonge kind alsmede het bijhouden van de ontwikkeling daarvan kunt u vinden onder het hoofdstuk 2. Het onderwijs, in paragraaf 2.3 Aanbod voor het jonge kind. Algemene ontwikkeling en burgerschap Behalve aandacht voor onze kern- en zaakvakken zoals taal, rekenen en spelling hebben ook vakken als kunst & cultuuronderwijs, muziek, actief burgerschap, het deelnemen aan sport-, spel- en bewegingsactiviteiten en bijvoorbeeld talentontwikkeling onze grote aandacht. Niet alleen zien we op School 75 dat deze domeinen een enorm positieve bijdrage leveren in het welzijn en daarmee de ontwikkeling van onze leerlingen. Ook zijn deze vakken van onschatbare waarde in de bijdrage van taal- en woordenschatontwikkeling van onze leerlingen. Doublure/overgangsnormen Het kan zijn dat een leerling, ten opzichte van de groep, stilstand of vertraging laat zien, ondanks de extra hulp die geboden wordt. Met ouders wordt dan in samenspraak met de intern begeleider en leerkracht overlegd wat beter is voor de leerling: doorstromen met een aangepast programma of nog een jaar in dezelfde groep (doublure). Wanneer er wordt besloten dat een leerling doubleert is dat altijd op basis van een achterstand op meerdere gebieden. We kiezen alleen voor doublure wanneer we verwachten dat de leerling zich hierdoor beter zal ontwikkelen. Wanneer ouders en leerkrachten het niet eens zijn over het besluit tot doublure, dan neemt de schoolleider uiteindelijk de beslissing. Ons beleid ‘overgangsnormen’ ligt op school ter inzage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het gegeven advies (0% vs. 11,8% landelijk). 100% van de leerlingen zit op advies, wat wijst op een nauwkeurige advisering. Dit sluit aan bij de brede beoordelingscriteria en doorstroomtoets-analyse die de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen groeien op in een steeds complexere samenleving. We vinden het belangrijk om onze leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Ook is het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen en voor zichzelf maar ook omzien naar anderen. Onze visie is dat we 'samen de school zijn' waarbij we intensief inzetten op een prettige, leerzame en effectieve samenwerking met in de eerste plaats ouders, alsook met omwonenden en instanties uit de directe omgeving. Wederzijdse betrokkenheid vormt daarbij de kern. Het welbevinden vormt voor ons de basis voor een plezierige en effectieve leerontwikkeling. Balans is hierbij van belang. Daarom investeren we flink in lessen rondom het sociaal en emotioneel welbevinden als kennis van de wereld om ons heen. Hierbij maken we gebruik van de methode Leefstijl (welke we het komend schooljaar 2024-2025 zullen vervangen), tijdens de dagelijkse kringgesprekken en de lessen HVO/GVO in de midden- en bovenbouw. Wij gaan uit van de groep als sociale werk- en leerplek. We willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succeservaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEES MINDER

Veiligheid & Lee(r)(f)omgeving

(Zelf)vertrouwen & ouders

Aandacht & zichzelf mogen zijn

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool School 75 voor sociale ontwikkeling?

De methode Leefstijl zal in schooljaar 2024-2025 worden vervangen. De sociale opbrengsten worden gemonitord in groep 5 tot en met 8 met Werken met Kwaliteitskaarten (WMK) vragenlijst Leerlingtevredenheid. Daarnaast wordt jaarlijks de vragenlijst 'Hart en Handen' door zowel leerlingen (vanaf groep 3) als leerkrachten ingevuld. Groepsplannen staan in Parnassys. Voor individuele leerlingen wordt soms een aparte aanpak gemaakt. De WMK Oudertevredenheid wordt eens per 4 jaar afgenomen. De resultaten worden gedeeld met ouders, de MR en de inspectie. Ook vindt er jaarlijks een onderzoek naar het welbevinden, de sociale- en fysieke veiligheid onder teamleden plaats.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool School 75 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool School 75 gebruikt DORR, WMK Tevredenheid leerlingen, ouders en teamleden, en IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool School 75?

Openbare basisschool School 75 gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.