
Schoolweging
De schoolweging van Onder de Wieken Nieuw-Beijerland is 30,06 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingscijfer van 95,88%. Dit laat zien dat de school excellente basisvaardigheden garandeert, ongezip de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingspercentage van 57,79%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsconcept, met name voor leerlingen die meer aankunnen dan het basisniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft duidelijk hogere adviezen dan vergelijkbare scholen: 30,77% havo en 23,08% vwo (tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo regionaal). Toch blijft er aandacht voor differentiatie: 7,69% vmbo-b/k advies toont een breed aanpassingsvermogen aan diverse leerbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Onder de Wieken Nieuw-Beijerland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Aan de hand van de tussenopbrengsten worden groepsplannen gemaakt en in een enkel geval individuele handelingsplannen. Deze worden aan het eind van de periode geevalueerd en aangepast. Wij gaan uit van hoge opbrengsten en handelen daar ook naar. We halen het beste uit elk kind, maar nooit ten koste van het kind. De school zit in de transitie om met dynamische groepsplannen te gaan werken. Hierbij wordt per kind gekeken welke doelen in het desbetreffende hoofdstuk van rekenen en spelling wel of niet behaald zijn. Zo passen we het onderwijs aan, aan individuele behoeften van de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 5,88% tegenover 11,81% landelijk. Maar liefst 76,47% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat wijst op nauwkeurige inschattingen door het team. De focus op een 'doorstroomprotocol' met dubbele checks verklaart deze precisie.
Sociale ontwikkeling
Wij werken met de methode SOEMO. Dit staat voor Sociaal Emotionele Ontwikkeling. Elke week wordt hier een les uit behandeld. We kunnen deze kaarten ook wisselen in het geval van actualiteit in de groep. Verder wordt het leerlingvolgsysteem van Parnassys (Zien) ingevuld. Wij gaan er van uit dat in elke groep de 80% norm wordt gehaald. Vooral het welbevinden en de betrokkenheid scoort hoog. LEES MINDER
80% SEO observatie voldoende
Geluk voor ieder kind
Veiligheid is hoog
Wat is de werkwijze van IKC Onder de Wieken voor sociale ontwikkeling?
Tweemaal per schooljaar worden de lijsten van Zien ingevuld. Leerlingen vullen vanaf groep 5 ook lijsten in. Aan de hand van de resultaten worden groepsplannen gemaakt en indien nodig worden leerlingen individueel geholpen met behulp van de schoolmaatschappelijk werker.
Welke registratievormen gebruikt IKC Onder de Wieken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Onder de Wieken gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Onder de Wieken?
IKC Onder de Wieken gebruikt SOEMO-kaarten als methode voor sociaal-emotioneel leren.