Openbare Basisschool de Bascule
Sportlaan 85
7833 CH Nieuw-Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
32.79
Spreiding
5.18

De schoolweging van De Bascule is 32,79 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,59% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen. De score ligt 0,2% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen, maar blijft consistent boven inspectie-eisen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt ruimschoots behaald: 60,11% van de leerlingen scoort op dit hogere niveau, tegen een inspectienorm van 41,2%. De school presteert hiermee 6,7% beter dan vergelijkbare scholen (landelijk +13,8%). De nadruk op differentiatie in het onderwijsconcept draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op midden- en bovenbouwniveaus: 27,03% vmbo-(g)t en 13,51% havo-advies. Het aandeel vwo-adviezen (5,41%) blijft achter bij regionale peers (18,61%), mogelijk door de complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het hoge percentage combinatieadviezen (29,73% vmbo/havo/vwo-combinaties), wat de zorgvuldige, kansrijke advisering benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BasculeGemeente AmsterdamNederland
LIB174.54174.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO - Leerling in Beeld) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,62% van de leerlingen presteert onder het schooladvies (tegen 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging. Desondanks scoort 64,86% op het verwachte niveau, en stroomt 13,51% juist door naar een hoger niveau. De school zet sterk in op nazorg: 70% van de leerlingen blijft na drie jaar nog op het geadviseerde niveau.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

autonomie

relatie

competentie

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Bascule voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Bascule werkt aan sociale ontwikkeling door gebruik te maken van de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' in de groepen 5 t/m 8. De ontwikkeling van de kinderen in de onderbouw (groep 1 en 2) wordt geobserveerd met 'Mijn Kleutergroep' en in de groepen 3 t/m 8 met de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). Daarnaast wordt de leerlingSCOL afgenomen in de groepen 7 t/m 8. Er worden twee keer per jaar observatielijsten ingevuld. Tevens zijn er met de kinderen klassenregels opgesteld, het pestprotocol is besproken en de school bouwt elk jaar een respectmuur in 'de week van respect'.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Bascule om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Bascule gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), leerlingSCOL, MijnKleutergroep.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Bascule?

Openbare Basisschool de Bascule gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: 'Kinderen en… hun sociale talenten', Rots- en Watertraining groep 5, Groepsvorming/sociale media Bureau Halt groep 7, Les Seksuele weerbaarheid groep 8.