Kardinaal de Jongschool
Bramerduinenpad 10
9163 KG Nes

Schoolweging

Schoolweging
30.27
Spreiding
4.66

De schoolweging van Kardinaal de Jongschool is 30,27 , met een spreiding van 4,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat fors boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Hiermee overschrijdt de school de basisexpectaties, al blijft het net onder het vergelijkingsgemiddelde (95,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,4% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit toont aan dat de school ondanks complexere omstandigheden ambitieuze doelen stelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op midden- en hogere niveaus: 25,9% vmbo-(g)t/havo en 18,5% havo/vwo. Het percentage vwo-advies (3,7%) blijft wel duidelijk onder het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is het relatief hoge aandeel dubbele adviezen (71% van de adviezen), wat wijst op zorgvuldige afwegingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKardinaal de JongschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB177.47177.47175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de onderbouw volgen we de leerlingen via het leerling volgsysteem vanuit MijnLeerlijn. Alle doelen die de leerlingen in groep 1 en 2 moeten behalen worden daar gemonitord. Er is een doorgaande lijn naar groep 3, want ook in groep 3 t/m 8 werken we met MijnLeerlijn. In groep 3 t/m 8 volgen we de ontwikkelingen van de kinderen voor taal en rekenen door het afnemen van methodetoetsen, waarbij de leerkrachten kunnen zien in hoeverre de kinderen de aangeboden leerstof beheersen. De resultaten van de methodetoetsen van rekenen worden ook ingevoerd in MijnLeerlijn. Ons streven is omdat komend jaar ook voor taal te doen. In januari en juni worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen. We gebruiken hiervoor Cito Leerling in beeld. Twee keer per jaar wordt er n.a.v. deze Cito-toetsen een trendanalyse gemaakt en besproken in het team. Ook deze resultaten worden in MijnLeerlijn gezet. Zo kunnen we de resultaten goed analyseren en beoordelen welke leerstof aangeboden moet worden. De groep- en schoolanalyses worden tijdens twee studiemiddagen besproken. Op basis van alle analyses worden interventies uitgezet. Vanaf groep 7 wordt er met ouders en kinderen gesproken over een passend schooltype voor het voortgezet onderwijs. Dit wordt gedaan op basis van het leerlingvolgsysteem van groep 6-7 en 8. We volgen hierin de richting van de Friese plaatsingswijzer, waar alle scholen voor basis- en voorgezet onderwijs in participeren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies (t.o.v. 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. Tegelijk scoort 35% boven advies (vs. 25,3% gemiddeld), wat de effectiviteit van de ondersteuning voor bepaalde leerlingen laat zien. Deze tweedeling past bij de gemiddelde schoolweging van 30,27.

Sociale ontwikkeling

Middels de "Gouden Weken" bij de start van het schooljaar stellen de groepen (de kinderen zelf) hun groepsregels op. Waarbij de veiligheid - Iedereen hoort erbij en je mag er zijn in verwerkt zijn. 2x per schooljaar vullen leerkrachten en leerlingen ( groepen 6 - 7 - 8 ) de SCOL vragenlijst in. De uitkomsten worden in algemene zin met de klas besproken en mochten er uit de individuele invullijsten van de leerlingen zaken ter bespreking komen, dan worden deze 1 op 1 met de leerling besproken. Preventief wordt in de groepen 4 en 7 het programma Rots & Water en Kiezel & Druppel ingezet aan het begin van het schooljaar om de kinderen zich bewust te laten zijn van hun eigen kracht om zaken te accepteren of te weerleggen mbt de sociale vaardigheid. LEES MINDER

Veiligheid

Sociaal vaardig

Iedereen hoort erbij

Wat is de werkwijze van de Kardinaal de Jongschool voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden zijn in overleg met het team en de MR bepaald en kunnen jaarlijks in de evaluatie aan het eind van het schooljaar worden bijgesteld. De gekozen methode sluit aan bij de kernwaarden en is praktisch gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem (LVS). De schoolvisie wordt uitgedragen op de website en via het digitale ouderportaal.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Kardinaal de Jongschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kardinaal de Jongschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Kardinaal de Jongschool?

De Kardinaal de Jongschool gebruikt KWINK, Rots en Water training voor groep 7 en Kiezel en Druppel training voor groep 4 voor sociaal-emotioneel leren.