Basisschool De Kwir in Neer

Het team van Basisschool De Kwir in Neer

Current section: team
Kloosterpad 14
6086 Neer

Zie hier hoe het team van Basisschool De Kwir is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Kwir. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Kwir bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Kwir bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Kwir zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Kwir. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Kwir werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Kwir gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Kwir

Bij Basisschool De Kwir garanderen we een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Wanneer een docent ziek is of verlof opneemt, zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Uw kind kan rekenen op opvang door de school op de eerste ziektedag. Hoewel we ons uiterste best doen, kan het voorkomen dat we niet direct voor vervanging kunnen zorgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer vervanging niet mogelijk is, informeren we ouders tijdig via ons communicatieplatform Parro. Een dergelijke situatie wordt altijd vooraf aangekondigd, zodat u hier rekening mee kunt houden. Indien een klas tijdelijk niet op school kan functioneren door het ontbreken van een leerkracht, zorgen wij voor passend lesmateriaal voor thuis. De taken en opdrachten voor de leerlingen worden duidelijk gecommuniceerd via Parro, zodat thuiswerken soepel verloopt en uw kind toch gericht aan zijn of haar ontwikkeling kan blijven werken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerkrachten zetten zich dagelijks in voor goed en passend onderwijs. SPOLT heeft in het Strategisch BeleidsPlan (SBP) 2024-2028 haar onderwijskundige koers bepaald. Voorop staat dat elk kind een ononderbroken ontwikkeling kan doorlopen. Dat betekent dat wij alle kinderen leer- en oefenstof op maat willen aanbieden, zodat zij zich allemaal, gedurende acht jaar op de basisschool, optimaal kunnen (blijven) ontwikkelen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool De Kwir

3

Verbeteren Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gediplomeerde Logopedist
Kwaliteitscoördinator Onderwijs

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Kwir zetten we ons in om leerlingen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en rekenen, optimaal te begeleiden. Onze Kwaliteitscoördinator werkt nauw samen met de leerkrachten om effectieve interventies te ontwikkelen. De intern begeleider monitort de naleving van onze protocollen voor dyslexie en dyscalculie, zodat elke leerling de juiste aanpak krijgt. Voor complexere ondersteuningsvragen bundelen we onze expertise binnen het team van Kwaliteitscoördinatoren. Daarnaast onderhouden we een waardevol contact met een externe logopediste die wekelijks op onze school aanwezig is om leerlingen te helpen met spraak- en taalontwikkeling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Groeiomgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal. We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling binnen elke klas, waarbij leerkrachten een cruciale rol spelen. Bij individuele leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, werken leerkrachten samen met de intern begeleider om passende ondersteuning te bieden. Deze ondersteuning kan bestaan uit aanvullende activiteiten naast het reguliere lesprogramma. Indien nodig, onderhouden we nauwe banden met externe zorgpartners en instanties die gespecialiseerd zijn in sociaal-emotionele vraagstukken.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positieve Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning wensen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, is onze Kwaliteitscoördinator een belangrijke schakel. Samen met externe zorgpartners en instanties worden passende interventies besproken en geoptimaliseerd. De Kwaliteitscoördinator maakt in samenspraak met de leerkrachten concrete afspraken over de implementatie van deze aanpakken in de klas, om zo een constructieve leeromgeving te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten wekelijks van uitdagende gymlessen, verzorgd door een gediplomeerde vakleerkracht lichamelijke opvoeding. Deze lessen zijn afgestemd op de individuele behoeften van de kinderen, met aandacht voor zowel plezier als ontwikkeling. De vakleerkracht werkt nauw samen met de leerkrachten en de intern begeleider om aandachtspunten op motorisch en lichamelijk gebied te bespreken en te integreren. In de kleuterklassen bieden we specifieke motorische remedial teaching. Bij specifieke ondersteuningsvragen op dit gebied, faciliteert de Kwaliteitscoördinator in overleg met ouders het contact met gespecialiseerde externe zorgpartners en instanties.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Voor alle medische handelingen volgt Basisschool De Kwir strikt het protocol van SPOLT, wat zorgt voor een veilige en professionele aanpak.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Plusklas

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning en Talentontwikkeling

Gedetailleerde Uitleg van Basisschool De Kwir

Bij Basisschool De Kwir staat de individuele ontwikkeling van elke leerling centraal. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), beschikbaar op onze website, licht toe hoe wij inspelen op de unieke leerbehoeften. Of uw kind nu behoefte heeft aan extra begeleiding, verdiepende instructie, gespecialiseerde hulpmiddelen, aangepaste lesstof of juist extra uitdaging, wij streven ernaar ons onderwijsaanbod hierop af te stemmen. Waar nodig, ontwikkelen we individuele maatwerkarrangementen. Hierbij benutten we de expertise van ons eigen team en werken we nauw samen met externe zorgpartners en instanties. Ons handelen is gebaseerd op de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de zorgniveaus zoals beschreven in ons SPOLT-handboek. Dit document biedt inzicht in hoe wij de zorg voor leerlingen organiseren en vormgeven, met aandacht voor zowel basiszorg als intensievere ondersteuning. Voor optimale leerlingenzorg werken we samen met diverse externe partners. Denk hierbij aan de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD), het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en gespecialiseerde onderwijsbegeleiding. Meer details over de ondersteuning die deze organisaties bieden, vindt u in het overzicht van onze externe zorgpartners. Samenwerking in de regio is cruciaal. Sinds 2014 maakt SPOLT deel uit van Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Midden-Limburg. Samen met dertien andere schoolbesturen zetten we ons in voor een passende onderwijsplek voor elk kind in onze regio. Deze zorgplicht garandeert dat we scholen ondersteunen bij het effectief inrichten en uitvoeren van leerlingenzorg. SPOLT is een actieve gesprekspartner voor de gemeenten Leudal en Maasgouw. We werken lokaal aan de realisatie van goede voorzieningen voor primair onderwijs, jeugdzorg en vroegschoolse educatie. Op regionaal niveau onderhouden we nauwe banden met andere schoolbesturen in Midden-Limburg. Ons streven is om scholen te ontwikkelen tot integrale kindcentra, waar onderwijs en opvang naadloos samenwerken aan de ontwikkeling van elk kind. We geloven sterk in constructieve samenwerking met het voortgezet onderwijs, kinderopvang, bibliotheken, sport- en culturele instellingen. Deze samenwerking verbetert de ontwikkelingskansen voor kinderen en hun ouders en draagt bij aan de leefbaarheid en sociale cohesie in onze gemeenschappen. Passend onderwijs binnen Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Midden-Limburg (SWV PO 3102) is gericht op alle leerlingen, met speciale aandacht voor diegenen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Ons doel is inclusiever onderwijs, waarbij kinderen met en zonder ondersteuningsbehoefte vaker samen naar school gaan, dicht bij huis. Het samenwerkingsverband omvat schoolbesturen voor regulier en speciaal onderwijs in Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren, Maasgouw en Leudal. Het ondersteuningsplan van het SWV (2023-2027) beschrijft de aanpak, terwijl ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) de specifieke ondersteuning per school uiteenzet. Elke school heeft een eigen ondersteuningsstructuur, met advies en begeleiding om de onderwijskwaliteit te verhogen. Samenwerking met gemeenten en organisaties als CJG en JGZ is hierbij essentieel. Voor leerlingen met intensieve of specifieke ondersteuningsbehoeften geldt een procedure: indien de zorgvraag de schoolcapaciteit overstijgt, wordt in overleg met ouders een deskundigenadvies opgesteld. Bij een advies voor speciaal (basis)onderwijs, beoordeelt een onafhankelijke procesadviseur van het SWV dit. Bij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) kan de leerling geplaatst worden op een SBO- of SO-school. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze intern begeleider of het actuele Ondersteuningsplan raadplegen op www.swvpo3102ml.nl. Het SWV Passend Onderwijs PO 3102 Midden-Limburg is gevestigd op Postbus 3043, 6093 ZG Heythuysen, bereikbaar via 0475-550449 of secretariaat@swvpo3102ml.nl. Toekomstplannen: Versterking van Ondersteuning voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Wij zetten ons in om het onderwijsaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen verder te optimaliseren. Dit omvat een preciezere afstemming van differentiatie binnen de groepen op ondersteuningsniveau 1 en 2. Momenteel maken we veel gebruik van extra ondersteuning door leerkrachtondersteuners en een plusklas. Het is echter ons streven dat leerkrachten primair de basiszorgbehoeften van hun leerlingen zelf kunnen adresseren. We werken actief toe naar deze versterking van de basis. Voortdurende analyse van leerresultaten en de vertaling hiervan naar onderwijsbehoeften blijven essentieel voor ons kwaliteitsbeleid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Basisschool De Kwir

Wat Zijn de Toekomstgerichte Doelen van ons Schoolplan?

Basisschool De Kwir hanteert een strategisch vierjarig schoolplan, met het actuele plan geldig voor de periode 2025-2029. Dit dynamische document vormt de ruggengraat van onze onderwijsfilosofie en ontwikkelingsrichting. Jaarlijks concretiseren we deze ambities in een gedetailleerd schooljaarplan. Dit plan ondergaat een grondige evaluatie in januari en een finale beoordeling in juni, wat zorgt voor continue verbetering en aanpassing. De professionele groei van onze toegewijde leerkrachten is direct gekoppeld aan de strategische doelen uit het schoolplan en de actuele behoeften binnen onze schoolorganisatie. Voor het aankomende schooljaar 2025-2026 focussen we op significante ontwikkelingen: * Implementatie van een innovatieve nieuwe taalmethode. * Versterking van de essentiële basisvaardigheden op het gebied van taal en lezen. * Optimale borging van de basisondersteuning voor alle leerlingen. Bovendien besteden we veel aandacht aan burgerschap, waarbij we streven naar de vorming van betrokken en verantwoordelijke wereldburgers. We leren kinderen respectvol om te gaan met elkaar en hun leefomgeving. Onze aanpak omvat: * **Kennis:** We verdiepen ons in de fundamenten van onze democratie, zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Door het bespreken van actuele maatschappelijke thema's stimuleren we kritisch denkvermogen over de wereld. * **Vaardigheden:** We oefenen cruciale vaardigheden voor actief burgerschap, waaronder effectief samenwerken, overtuigend debatteren en constructief conflictoplossing. Kinderen leren hun stem te laten horen en zich in te zetten voor zaken die zij belangrijk vinden. * **Houding:** Wij bevorderen een schoolklimaat waarin respect, tolerantie en inclusie centraal staan. Leerlingen worden aangemoedigd om open te staan voor diverse perspectieven en op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Daarnaast herijken we onze visie op de ontwikkeling van jonge kinderen om ons onderwijs optimaal af te stemmen op hun behoeften.

Hoe Realiseert Basisschool De Kwir Haar Onderwijsdoelen?

Vanuit ons strategische schoolplan ontwikkelen we elk schooljaar een concreet jaarplan. De doelstellingen uit dit jaarplan worden toegewezen aan specifieke werkgroepen die tijdens gezamenlijke teamwork-bijeenkomsten aan de slag gaan. Voor elke periode van drie bijeenkomsten stellen we tussentijdse doelen vast, die we evalueren tijdens een teamoverleg. Deze tussentijdse evaluaties stellen ons in staat om tijdig bij te sturen en aanpassingen te maken waar nodig. Aan het einde van het schooljaar evalueren we op dezelfde wijze de einddoelen en daarmee het gehele jaarplan. De inzichten uit deze evaluatie vormen de basis voor het jaarplan van het daaropvolgende schooljaar, dat door het voltallige team wordt opgesteld. De ambitieuze doelen uit het jaarplan integreren we, waar relevant, in de individuele ontwikkelingsplannen van onze medewerkers, die we vastleggen en evalueren binnen onze gestructureerde gesprekkencyclus. Op Basisschool De Kwir streven we naar continue verbetering en kwaliteitsborging van ons onderwijs. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten en maatregelen die we nemen om de onderwijskwaliteit te bewaken en te verhogen. Ons team analyseert proactief de onderwijsbehoeften van onze leerlingenpopulatie en stemt het onderwijsproces hierop af. Wij onderzoeken cyclisch de volgende kernvragen: 1. Wordt er effectief lesgegeven aan de leerlingen? 2. Voelen de leerlingen zich veilig en gewaardeerd? 3. Boeken de leerlingen voldoende leerresultaten? 4. Ontvangen de leerlingen een rijk en thematisch gevarieerd onderwijsaanbod? Binnen onze school hanteren we een vastgestelde kwaliteitscyclus waarin specifieke kwaliteitsactiviteiten systematisch terugkeren. We beoordelen onze ambities periodiek en cyclisch, en op basis van de verkregen inzichten verbeteren we onze processen of borgen we de behaalde resultaten. We streven ernaar dat onze leerkrachten competenties ontwikkelen die aansluiten bij onze strategische beleidsterreinen. Het is voor ons essentieel dat de schoolontwikkeling parallel loopt aan de professionele groei van onze leerkrachten. Onze kernambities zijn: * Een helder en actueel inzicht behouden in de kenmerken van onze leerlingenpopulatie. * Concrete ambities formuleren op diverse beleidsterreinen, zoals vastgelegd in het schoolplan. * Het schoolplan periodiek (eens per vier jaar) evalueren en bijsturen. * Een gedetailleerd schooljaarplan hanteren, waarin expertgroepen planmatig werken aan schoolbrede verbeteringen. * Kwaliteitsborging integreren in alle verbeterplannen. * Systematisch de schoolambities en de doelstellingen uit het schooljaarplan evalueren. Wij laten de kwaliteit van onze school periodiek beoordelen door de belangrijkste stakeholders: ouders, leerlingen en leerkrachten. Bovendien waarborgen wij actief de sociale veiligheid voor zowel onze medewerkers als onze leerlingen.

Ontwikkeling van het Jonge Kind bij Basisschool De Kwir

Toelichting van de school

Basisschool De Kwir in Neer zet vol in op een optimale ontwikkeling voor elk jong kind. Onze samenwerking met Kinderdagverblijf 'Tante Pollewop' is een essentieel onderdeel van ons visie op een doorlopende leerlijn, gedetailleerd beschreven in ons beleidsplan voor Kindcentrum 'De Hoepel'. Wij geloven dat een sterke start cruciaal is voor toekomstig succes. Daarom bieden we activiteiten en programma's die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van jonge kinderen, met als doel hun nieuwsgierigheid te prikkelen en hun talenten te ontdekken. Ontdek hoe wij een stimulerende en veilige omgeving creëren waarin uw kind kan floreren, van de allereerste leermomenten tot aan de overstap naar het reguliere basisonderwijs. Uw kind is bij ons in vertrouwde handen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Kwir Extra Ondersteuning voor Jonge Kinderen?

Absoluut! Basisschool De Kwir biedt een rijk scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling, zodat elk kind een vliegende start maakt. We werken met specifieke methodieken om spelenderwijs de basisvaardigheden aan te leren en nieuwsgierigheid te bevorderen.

Absoluut! Basisschool De Kwir biedt een rijk scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling, zodat elk kind een vliegende start maakt. We werken met specifieke methodieken om spelenderwijs de basisvaardigheden aan te leren en nieuwsgierigheid te bevorderen.

Met Welke Partners Werkt Basisschool De Kwir Samen voor Jonge Kinderen?

Basisschool De Kwir koestert waardevolle samenwerkingen om de beste zorg en educatie te garanderen voor jonge kinderen. Zo werken we nauw samen met Kinderdagverblijf 'Tante Pollewop', een gerenommeerde instelling die onze visie op kindontwikkeling deelt. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en een consistente benadering in de begeleiding van uw kind in de cruciale vroege jaren.

Basisschool De Kwir koestert waardevolle samenwerkingen om de beste zorg en educatie te garanderen voor jonge kinderen. Zo werken we nauw samen met Kinderdagverblijf 'Tante Pollewop', een gerenommeerde instelling die onze visie op kindontwikkeling deelt. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en een consistente benadering in de begeleiding van uw kind in de cruciale vroege jaren.

Team | Basisschool De Kwir in Neer | [2025] Schoolregister