Basisschool De Kwir
Kloosterpad 14
6086 AK Neer

Schoolweging

Schoolweging
29.18
Spreiding
5.95

De schoolweging van De Kwir is 29,18 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,6% behaald fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke norm van 47,1% en het regionaal gemiddelde van 57,8%. Dit illustreert dat De Kwir leerlingen effectief naar hogere cognitieve doelen leidt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 26,9% vmbo-(g)t en 23,1% vwo (vs. 16,5% en 18,6% regio). Praktijkgerichte adviezen zoals vmbo-b blijven met 3,85% laag, wat aansluit bij de academische oriëntatie. Opvallend is het beperkte aandeel gemengde adviezen (7,7% vmbo-(g)t/havo), wat mogelijk wijst op heldere doorstroomprofielen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KwirGemeente AmsterdamNederland
LIB182.09175.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school gebruiken we toetsen om de resultaten van de ontwikkeling van onze leerlingen goed in de gaten te houden. Tevens doen we hier meer mee! We kunnen de resultaten die we behalen ook vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in Nederland. Daarmee zien we of ons onderwijs de kwaliteit heeft die wij willen bieden. Als de kinderen op school een toets voor lezen of rekenen maken dan zijn de resultaten verschillend. Niet alleen op onze school, maar op alle scholen. De resultaten worden vastgelegd in de leerlingendossiers. Op de meeste toetsen scoren onze groepen gemiddeld boven het landelijk gemiddelde. De uitslagen van de Cito-toetsen (versie: leerling in beeld) zijn voor ons niet alleen bepalend voor het vaststellen van het niveau van de kinderen. De resultaten, behaald in de groep, en de werkhouding bepalen mede het niveau van het kind bij een bepaald vakgebied. De Cito-toetsen gebruiken wij als signaleringsinstrument. Er worden analyses gemaakt en vervolgens wordt gekeken op welke gebieden we ons onderwijs moeten bijstellen of aanpassen om onze leerlingen zo goed en passend mogelijk onderwijs te kunnen bieden. Vanuit de analyses van de toetsen die afgelopen jaar zijn afgenomen, hebben we een aantal aandachtspunten in ons jaarplan meegenomen: (Begrijpend) lezen; Kritisch kijken naar onze (verouderde) leesmethodes Woordenschatonderwijs. Gericht op veelvuldig aanbieden. (Herhaald) voorlezen en het herhalend gebruiken van wooorden. Automatiseren Executieve functies. Dit zorgt, rekening houdend met de ontwikkelingsfase, voor duidelijkheid en structuur. Ouders kunnen de toetsresultaten tijdens de voortgangsgesprekken met de leerkrachten bespreken. We streven ernaar om ouders continu inzicht te verschaffen in de ontwikkeling van hun kind. Dit doen we door te werken met "Mijn Rapportfolio". Dit bouwen we meer en meer uit. Wanneer uw kind bij ons op school is ingeschreven kunt u met het e-mailadres inloggen in "Mijn Rapportfolio" van uw kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,95% van de leerlingen presteert onder advies, hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan duiden op uitdagingen in advisering of doorstroom. Tegelijk scoort 23,1% boven advies, wat de potentie van leerlingen benadrukt. De school zet volgens het schoolplan in op betere match tussen advies en vervolgonderwijs.

Sociale ontwikkeling

We dragen als team zorg voor alle leerlingen, met het oog op onderlinge verschillen en hebben daarbij respect voor ieder individu, zodat iedereen zich veilig en vertrouwd voelt om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. We streven naar een veilige leer- en werkomgeving, kortom een veilige school. Veiligheid is verbonden aan het sterke pedagogische klimaat van de school, want dit is volgens ons de basis voor ontwikkeling.

Respect

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool De Kwir voor sociale ontwikkeling?

Binnen Basisschool De Kwir wordt er veel aandacht geschonken aan het relationele aspect en een veilig pedagogisch klimaat. In de kleutergroepen wordt met behulp van de KIJK!-registratie goed in kaart gebracht hoe een leerling zich sociaal ontwikkelt. Vanaf groep 3 wordt de SCOL ingevuld door de groepsleerkracht en vanaf groep 6 ook door de leerling. De resultaten van de KIJK!-registratie en de SCOL worden geanalyseerd en waar nodig wordt er op aandachtspunten een plan gemaakt, altijd in overleg met de ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kwir om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Kwir gebruikt de KIJK! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Kwir?

Basisschool De Kwir gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.