School voor Speciaal Basisonderwijs Diekmaat
Wheemerstraat 10
7161 AN Neede

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

70.83% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijsadvies, significant hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (40.63%). VMBO-adviezen blijven beperkt (totaal 29.17% voor B/K/-(g)t), wat aansluit bij de intensieve ondersteuningsbehoefte van de populatie. Opvallend is de afwezigheid van hogere adviezen zoals havo/vwo – dit onderscheidt Diekmaat van reguliere basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDiekmaatGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
331

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten door afname van de methode onafhankelijke toetsen, Cito speciale leerlingen. Twee keer per jaar wordt het vastgestelde ontwikkelingsperspectief geëvalueerd door leerkracht en zorgcoördinator (optioneel orthopedagoog) waarbij geanalyseerd wordt of leerlingen de resultaten hebben behaald passend bij het onderwijsarrangement (leerroute). De uitkomsten van de analyse en evaluatie zijn gegevens voor het leerstofaanbod en het didactisch handelen voor de volgende periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14.29% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijke 11.81%), wat gezien de complexe achtergronden opvallend laag is. De school benut de specifieke expertise in passend adviseren: 75% blijft op adviesniveau, hoger dan veel vergelijkbare scholen (62.93%).

Sociale ontwikkeling

Uitgangspunten Sociaal Emotioneel Leren (SEL) op SBO Diekmaat: Waar gaat de groep aan werken? Met de resultaten van SCOL (leerlingvolgsysteem sociaal emotionele ontwikkeling) en de kindgesprekken worden de doelen bepaald voor de groep. Wat heeft de groep nodig? De lessen worden gegeven vanuit de vastgestelde doelen en observaties van de groepsleerkracht. SEL staat 60 minuten per week op het lesrooster, de leerlingen worden betrokken bij de te behalen doelen (eigenaarschap). De gedragslessen worden gegeven volgens de SWPBS methodiek (School Wide Positive Behavior Support): 'Goed gedrag kun je leren'. De specifieke ondersteuningsbehoefte van de groep is het uitgangspunt. LEES MINDER

veiligheid

respect

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Diekmaat voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van School voor Speciaal Basisonderwijs Diekmaat zijn veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. De positieve bekrachtiging van gewenst gedrag staat centraal bij het aanleren van gedrag. Het gewenste gedrag is beschreven in heldere, duidelijke gedragsverwachtingen en visueel zichtbaar in de school. Het jaarplan SEL beschrijft de werkwijze ten aanzien van de sociale opbrengsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Diekmaat om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs Diekmaat gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Diekmaat?

School voor Speciaal Basisonderwijs Diekmaat gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).