Openbare basisschool De Hofmaat in Neede - Resultaten

Openbare basisschool De Hofmaat
Kievitstraat 112
7161 JH Neede

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
30.11
Spreiding
5.81

De schoolweging van De Hofmaat is 30,11 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een context met een relatief complexe leerlingenpopulatie.

Fundamenteel niveau

Score: 94.9367%

Streefniveau

50,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, iets boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit reflecteert de inspanningen om ondanks de complexe leerlingenpopulatie hogere doelen te realiseren, al blijft het achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%.

Streefniveau

Score: 50.2109%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 21,2% vwo-advies (boven regio-gemiddelde van 18,6%), maar ook 3% praktijkonderwijs (iets boven de 1% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van vmbo-b (18,2%) en vmbo-(g)t (18,2%) domineert, wat aansluit bij de gemengde populatie.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont vooruitgang: groep 8 scoort 2,1% hoger op taal dan groep 7. De LIB-score overtreft zowel het gemeentelijk (173,67 vs. 176,03 in Amsterdam) als landelijk gemiddelde (175,23), ondanks de complexere populatie.

ToetsDe HofmaatGemeente AmsterdamNederland
LIB173.67176.03175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Obs De Hofmaat gebruikt toetsinstrumenten en observaties om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Voor de toetsen worden methode gebonden toetsen gebruikt en toetsen die onafhankelijk zijn (Cito). Deze onafhankelijke toetsen worden halverwege het schooljaar en aan het eind van het schooljaar afgenomen. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De observaties gebeuren aan de hand van observatielijsten en de algehele bevindingen van de leerkracht. In groep 1 en 2 worden observaties uitgevoerd aan de hand van de leerlijnen uit he digikeuzebord (gebaseerd op de SLO-doelen). De resultaten van de toetsen en observaties worden meerdere malen per jaar besproken tijdens een: Groepsbespreking: minimaal drie keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de zorgcoördinator georganiseerd, waarbij de groepsresultaten van de onafhankelijke (Cito) toetsen, de methode afhankelijke toetsen en het groepsplan worden geëvalueerd en bijgesteld. Ook de observaties op het gebied van sociaal-emotionele vorming worden in de groepsbespreking besproken. Teamoverleg: tweemaal per jaar worden de resultaten, vanuit het Leerlingvolgsysteem (Cito) besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen. Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op: 1. Schoolniveau: Vanuit de trendanalyses formuleert de school schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen aangegeven, waarvan de school wil dat zij op I, II en III niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Cito LOVS-toets. 2. Groepsniveau: De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Citotoetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk. 3. Individueel niveau: Voor leerlingen die een individuele leerlijn volgen, hetzij op cognitief gebied, hetzij op sociaal-emotioneel gebied wordt een halfjaarlijks handelingsplan gemaakt. Hierin worden onderwijsbehoeften, positieve kindkenmerken, aanpassingen in de lesstof/groepsplan, doelstellingen Cito LOVS-toetsen, evaluatie- en actiepunten beschreven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

20,8% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Desondanks presteert 20,8% boven advies, wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid Om te ontwikkelen moet een kind zich veilig voelen. Voor dit veilige gevoel wordt een goed pedagogisch klimaat gecreëerd op basis van een positieve houding en respect voor elkaar. Het team houdt, in samenwerking met de ouders, sterk in de gaten dat de leerling met plezier naar school gaat en zich veilig voelt. Verantwoordelijkheid Wij willen kinderen stimuleren zich tot zelfbewuste, positief kritische burgers te ontwikkelen. We geven hen zelf de verantwoordelijkheid waar dat mogelijk is, zodat de kinderen leren, dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. Persoonlijk Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen als een eigen persoon, met normen en waarden die voor hen belangrijk zijn. Naast de individuele zelfontplooiing, is het van belang het sociale bewustzijn en het sociale gedrag van de kinderen te ontwikkelen. Door samen te werken leert het kind zichzelf te zijn in de sociale wereld: een mening te vormen en met deze mening om te gaan in een groep. Door de persoonlijke, gelijkwaardige en respectvolle samenwerking met de ouders, door open en transparant te communiceren, kan het kind zich optimaal ontwikkelen. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Persoonlijk

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Hofmaat voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool De Hofmaat werkt dagelijks met de kinderen aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Dit gebeurt aan de hand van dagelijkse situaties, stimulering van samenspelen en samenwerken, en methodisch met de methode 'Kwink'. Daarnaast wordt de werkwijze van Rots en Water ingezet om leerlingen weerbaarder te maken en tips te geven over hoe te handelen in moeilijke situaties. Door middel van gesprekken met leerlingen en het meten van sociale opbrengsten door een extern bureau, houdt de school zicht op de sociale ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Hofmaat om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool De Hofmaat gebruikt Viseon en Veiligheidsonderzoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Hofmaat?

Openbare basisschool De Hofmaat gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.