IKC de Kerneel in Nederweert

Het team van IKC de Kerneel in Nederweert

Current section: team
Speelhuijs 4
6031 Nederweert

Zie hier hoe het team van IKC de Kerneel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Kerneel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Kerneel bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Kerneel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Kerneel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.2%)
Man (27.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Kerneel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (26.3%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Kerneel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Kerneel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Effectieve Personeelsvervanging op IKC de Kerneel

Op IKC de Kerneel streven we naar een ononderbroken onderwijsprogramma, zelfs bij afwezigheid van personeel. We maken gebruik van de vervangerspool van Meerderweert, hoewel het aanbod van beschikbare vervangers hier beperkt is. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de continuïteit van de dagelijkse lesactiviteiten. Daarom zetten we primair in op interne oplossingen voor personeelsvervanging. Dit zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van afwezigheid. Bij afwezigheid van een leerkracht volgen we een duidelijk stappenplan. Eerst controleren we de beschikbaarheid binnen de vervangerspool van Meerderweert. Indien dit geen uitkomst biedt, benaderen we onze eigen parttime collega's met de vraag of zij bereid zijn een extra dag te werken. Als interne vervanging via de pool of collega's niet mogelijk is, bekijken we of leraarondersteuners flexibel ingezet kunnen worden om klassen te begeleiden. Soms worden klassen tijdelijk samengevoegd, waarbij een klein aantal leerlingen bij andere groepen wordt ondergebracht. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep voor één dag niet kan doorgaan met de reguliere lessen. Deze ingrijpende beslissing nemen we pas na zorgvuldige overweging. Ouders worden hiervan uiterlijk de dag ervoor vóór 18:00 uur op de hoogte gesteld, zodat u tijdig passende regelingen kunt treffen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Iedere Leerling bij IKC de Kerneel

2

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op IKC de Kerneel bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Een van onze toegewijde intern begeleiders is tevens een gecertificeerde rekenspecialist. Zij is expert in het identificeren en ondersteunen van leerlingen met rekenuitdagingen of dyscalculie. Indien nodig, kan zij direct worden ingeschakeld om uw kind de best mogelijke begeleiding te bieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind nauwlettend, waarbij de leerkracht de eerste aanspreekpunt is. Indien specifieke ondersteuning nodig is op dit gebied, kan een intern begeleider worden ingeschakeld om extra begeleiding te bieden en een veilige leeromgeving te waarborgen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen ons team hebben diverse docenten gespecialiseerde training gevolgd om gedrag beter te begrijpen en effectieve begeleidingsstrategieën toe te passen. Daarnaast beschikt onze school over een docent met expertise in het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen, om zo ook deze talenten optimaal te ontwikkelen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft op motorisch of lichamelijk gebied, en de leerkracht en intern begeleider dit niet volledig kunnen bieden, wordt ons interne ondersteuningsteam geconsulteerd. Jaarlijks voeren we de MQ scan uit bij bepaalde groepen voor monitoring. Indien nodig, kunnen externe specialisten worden ingeschakeld voor aanvullende hulp.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor kinderen die behoefte hebben aan medische zorg of persoonlijke verzorging op school, schakelen we externe hulpverleners in. De GGD voert gedurende de basisschoolperiode twee screeningsmomenten uit: één bij kinderen van 5-6 jaar en een tweede bij 11-jarigen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Groep 3 t/m 8 gaat naar een externe sporthal
voor de gymlessen.
Er zijn ook buitengymactiviteiten
(afhankelijk van het weer en het jaargetijde)

Individuele Ondersteuning op Maat bij IKC de Kerneel

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Extra Zorg

Sinds 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs van kracht, met een zorgplicht voor elke school. IKC de Kerneel is toegewijd aan het bieden van een passende onderwijsplek voor alle leerlingen die extra ondersteuning behoeven. Wij werken binnen regionale samenwerkingsverbanden om de beste zorg te garanderen. Hoewel we streven naar een plek voor elk kind, erkennen we dat specifieke ondersteuningsvragen soms meer vragen dan onze huidige faciliteiten kunnen bieden. Ons Schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd welke zorg wij kunnen leveren. Indien een specifieke ondersteuning niet direct geleverd kan worden, zoeken we samen met u naar een passend alternatief. Maatwerk is hierbij essentieel. Daarom starten we elke aanmelding met een intakegesprek om de wederzijdse mogelijkheden te verkennen. Voor gedetailleerde informatie over aanmeldingen, onze procedure, het schoolondersteuningsprofiel of leerlingenzorg, kunt u terecht bij onze directeur of intern begeleider. Zij helpen u graag bij het bepalen van het juiste onderwijsarrangement voor uw kind. IKC de Kerneel werkt actief toe naar inclusiever onderwijs, conform de doelstellingen van passend onderwijs. Deze transitie naar inclusief onderwijs zal de komende jaren verder vorm krijgen. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, volgen we een gestructureerd proces: basiszorg, extra zorg, speciale zorg na intern overleg, en een arrangement vanuit het Intern OndersteuningsTeam. Ouders worden gedurende dit hele traject geïnformeerd en betrokken, met de focus op het welbevinden en de ontwikkeling van het kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC de Kerneel: Kwaliteitsborging en Toekomstgericht Schoolplan

Welke Ontwikkelingsdoelen Bevat Ons Jaarlijkse Schoolplan?

Jaarlijks stellen we op IKC de Kerneel een gedetailleerd jaarplan op, waarin alle voorgenomen ontwikkelingen en verbeteringen voor het komende schooljaar worden beschreven. De evaluatie van het lopende plan vormt de cruciale basis voor de formulering van het nieuwe jaarplan, zodat we continu blijven innoveren. We evalueren ons jaarplan tweemaal per schooljaar: in januari voor een tussentijdse bijsturing en in juni voor een grondige eindevaluatie. Hiermee waarborgen we dat processen die extra aandacht behoeven, tijdig worden geïdentificeerd en meegenomen in toekomstige plannen. Daarnaast voeren we elke drie jaar een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit onder zowel ouders als leerlingen. De inzichten uit dit onderzoek, samen met de resultaten van het ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoek, zijn essentieel voor het vormgeven van onze strategische doelstellingen in de jaarplannen.

Hoe Realiseren We Onze Educatieve Doelstellingen?

Op IKC de Kerneel hanteren we een gestructureerde PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om onze geformuleerde doelen effectief te realiseren en te evalueren. Deze cyclus wordt tweemaal per jaar door onze Intern Begeleiders (IB'ers) en het Managementteam (MT) geanalyseerd en bijgestuurd. De kartrekkers van onze ambitiegroepen versterken dit proces door hun expertise in te brengen op de gebieden Taal & Lezen, Sociaal-Emotionele ontwikkeling, Cultuur, Digitale Geletterdheid en Rekenen. Hun bijdragen zijn onmisbaar voor de continue verbetering van ons onderwijs.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen bij IKC de Kerneel

Toelichting van de school

IKC de Kerneel biedt een VVE-locatie waar het programma voor peuters centraal staat in hun optimale ontwikkeling. Onze VVE-geschoolde medewerkers zetten zich in om elk kind, indien nodig, extra taalondersteuning te bieden via educatieve programma's. Dit proactieve aanbod is gericht op het vroegtijdig signaleren en aanpakken van mogelijke taal- of ontwikkelingsachterstanden. Door een nauwe samenwerking met het basisonderwijs zorgen we voor een naadloze overgang, zodat uw kind vol vertrouwen en met een sterke basis aan de schoolloopbaan kan beginnen. We streven ernaar elke peuter de best mogelijke start te geven. Daarnaast faciliteren we buitenschoolse opvang (BSO) bij BSO Sportstuif, een aparte locatie. Kinderen die gebruikmaken van deze opvang worden door de gespecialiseerde medewerkers van BSO Sportstuif veilig opgehaald van onze school.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Biedt IKC de Kerneel voor Peuters en Jonge Kinderen?

IKC de Kerneel onderscheidt zich met een rijk aanbod speciaal gericht op de jongste kinderen. Dit omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) met een focus op taaldidactiek en spelenderwijs leren. Ons doel is om elke peuter een stimulerende omgeving te bieden die de basis legt voor succesvol leren en sociale vaardigheden.

IKC de Kerneel onderscheidt zich met een rijk aanbod speciaal gericht op de jongste kinderen. Dit omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) met een focus op taaldidactiek en spelenderwijs leren. Ons doel is om elke peuter een stimulerende omgeving te bieden die de basis legt voor succesvol leren en sociale vaardigheden.

Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) | Peuteropvang voor Optimale Ontwikkeling
Kindcentrum Integratie | Naadloze Doorstroom Basisonderwijs

Met Welke Partners Werkt IKC de Kerneel Samen voor de Jonge Kind Programma's?

Voor de uitvoering van onze programma's voor het jonge kind, waaronder de peuteropvang, werkt IKC de Kerneel nauw samen met Hoera Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige zorg en educatie, afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van uw kind.

Voor de uitvoering van onze programma's voor het jonge kind, waaronder de peuteropvang, werkt IKC de Kerneel nauw samen met Hoera Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige zorg en educatie, afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van uw kind.

Hoera Kinderopvang | Kwalitatieve Peuteropvang en BSO
Team | IKC de Kerneel in Nederweert | [2025] Schoolregister