
De resultaten van IKC de Kerneel in Nederweert
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Kerneel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC de Kerneel bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC de Kerneel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waaronder IKC de Kerneel. Dit zorgt voor een gestandaardiseerde meting van de basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op IKC de Kerneel
Het streefniveau biedt een ambitieuzere meetlat dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. Voor IKC de Kerneel wordt dit specifieke streefniveau bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Deze op maat gemaakte signaleringswaarde weerspiegelt onze inzet om leerlingen verder te ontwikkelen dan de basis, rekening houdend met hun individuele potentieel en de schoolcontext. Hierdoor monitoren we gericht de voortgang naar hogere academische prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Kerneel?
Bij IKC de Kerneel stellen we een weloverwogen schooladvies samen, gebaseerd op een rijke historie aan gegevens uit de schoolloopbaan van uw kind. Denk hierbij aan resultaten van tussentijdse toetsen, intelligentiegegevens en de waardevolle observaties van onze ervaren leerkrachten over de werkhouding en het doorzettingsvermogen van uw kind. Het schooladvies is een gezamenlijk proces, waarbij we nauw samenwerken met u als ouder(s)/verzorger(s), uw kind en ons onderwijsteam. Vanaf groep 6 bereiden we uw kind al voor op een succesvolle overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). In groep 7 bespreken we een voorlopig advies, waarbij we niet alleen kijken naar leerresultaten, maar ook naar werkhouding, interesses en algemene schoolmotivatie. Mocht de definitieve doorstroomtoets in groep 8 een hogere score laten zien dan het schooladvies, dan wordt dit advies heroverwogen in samenspraak met u. Een lagere of gelijke score op de eindtoets betekent echter geen verlaging van het oorspronkelijke schooladvies. We hanteren binnen ons samenwerkingsverband twee routes voor de overstap naar het VO: Route A en Route B. Route B houdt in dat we, samen met u, inschatten dat uw kind met basisondersteuning op het VO kan slagen. Voor VMBO-leerlingen met specifieke leerbehoeften kan extra ondersteuning worden aangevraagd, waarover wij u informeren. Route A betekent dat we adviseren om vroegtijdig in gesprek te gaan met het VO, zodat uw kind met basisondersteuning plus eventuele aanvullende hulp een diploma kan behalen. Dit geldt ook voor leerlingen die mogelijk naar het Praktijkonderwijs gaan. In groep 7 ontvangt u hierover gedetailleerde informatie. De vroegtijdige afstemming zorgt ervoor dat we de best passende VO-school voor uw kind kunnen vinden, inclusief de nodige ondersteuning. Bezoek zeker de open dagen van VO-scholen in onze regio om een goede keuze te maken. Voor alle leerlingen stellen we een Onderwijskundig Rapport (OKR) op, een wettelijk verplicht document voor de overdracht naar het VO. U heeft altijd inzage in dit dossier voordat het wordt gedeeld. Het adviesformulier, een essentieel onderdeel van het OKR, ontvangt u mee voor de aanmelding. Vanaf 2024 geldt er een centraal aanmeldmoment voor alle groep 8 leerlingen. Samen zorgen we voor een soepele en passende overstap naar het Voortgezet Onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op IKC de Kerneel
Op IKC de Kerneel geloven we dat een positieve sociale omgeving essentieel is voor de ontwikkeling van elk kind. Waar kinderen samenkomen, ontstaan interacties die leiden tot zowel vreugdevolle samenwerking als soms tot uitdagingen in communicatie. Wij streven ernaar een sfeer van rust, geborgenheid en veiligheid te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze proactieve aanpak richt zich op het versterken van sociale vaardigheden. Door kinderen te leren hoe ze conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen, verminderen we ruzies en bevorderen we wederzijds begrip. Het programma "Beter Omgaan met Elkaar" vormt hierin de kern van onze preventieve strategie.
Een positieve en veilige leeromgeving
Respectvolle interacties tussen kinderen en medewerkers
Gedeelde verantwoordelijkheid voor een harmonieuze schoolcultuur
Hoe bevordert IKC de Kerneel de sociale ontwikkeling van uw kind?
IKC de Kerneel hanteert diverse methoden om de sociale competenties van leerlingen te versterken. De wekelijkse 'Sociale Kring' biedt een vast moment om thema's als groepssfeer, gedrag en eerlijk spel te bespreken, zonder directe conflictbemiddeling. Dit bevordert reflectie en wederzijds respect. Daarnaast gebruiken we de 'OK-meter', waarmee leerlingen maandelijks feedback geven over de groepsdynamiek, hun eigen welbevinden en de omgang met leerkrachten. Deze scores helpen leerkrachten de sfeer te peilen en bieden input voor gesprekken. Voor een gestructureerde monitoring zetten we Viseon van Cito in, een volgsysteem dat signalen van mogelijke ondersteuningsbehoeften oppikt. Voor specifieke vragen of ondersteuning is er een nauwe samenwerking met de intern begeleider en een vaste contactpersoon van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Ouders kunnen hier terecht voor advies en ondersteuning, wat bijdraagt aan een integrale aanpak van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratiemethoden gebruikt IKC de Kerneel voor sociale opbrengsten?
IKC de Kerneel monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig met behulp van specifieke registratiemethoden, waaronder:
- Viseon (CITO)
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op IKC de Kerneel?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren maakt IKC de Kerneel gebruik van effectieve methoden, zoals:
- 'Beter omgaan met elkaar'
Inspectierapport IKC de Kerneel: Kwaliteit van Ons Onderwijs
De onderwijsinspectie heeft IKC de Kerneel, uw vertrouwde basisschool in Nederweert, in februari 2014 voor het laatst grondig beoordeeld. Onze school valt momenteel onder het basistoezicht, wat betekent dat de inspectie onze onderwijskwaliteit continu volgt. Jaarlijks verstrekken wij de nieuwste informatie aan de inspectie. Dit stelt de inspectie in staat om de hoge kwaliteit van ons onderwijs op afstand te monitoren en te waarborgen, zodat uw kind de best mogelijke ontwikkeling doormaakt.