
Schoolweging
De schoolweging van Meester Kremerschool is 33,72 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee basisvaardigheden, zelfs bij een toenemend percentage leerlingen met ondersteuningsbehoeften (5,7% in 2023). Dit resultaat is consistent over alle meetjaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 33,72) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 53,4%, wat wijst op uitdagingen in het bereiken van topprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 50% havo/vwo en 10% vwo versus 10% vmbo-b/k. Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (16,1% havo/vwo en 4,0% vmbo-b/k). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl regionaal 1,01% van de leerlingen dit advies krijgt. De school lijkt hierdoor mogelijk minder aan te sluiten bij de praktisch ingestelde leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Wijdemeren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
217.9 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten aan de hand van de LVS-Citotoetsen worden op leerkracht- en schoolniveau besproken tijdens de studiedag. De resultaten geven aanleiding tot handhaving, bijsturing of aanpassing van de begeleiding van de leerlingen of de groep of de resultaten hebben invloed op de aanpak binnen de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling zit onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 38,1% presteert boven advies, wat duidt op conservatieve advisering. Dit past bij het veiligheidsbeleid uit het schoolplan, waarbij adviezen gebaseerd worden op minimaal drie meetmomenten. De score voor 'op advies' (61,9%) ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde.
Sociale ontwikkeling
De Meester Kremerschool gaat uit van de STER-methode. Door het hanteren van de STER-Methode vormen wij een compleet beeld van uw kind. Wij doen dit omdat we op deze wijze beter de echte onderwijsbehoefte van uw kind kunnen vinden. De STER kent dan ook vijf deelgebieden. 1. Positief leefklimaat / welbevinden: een positief leefklimaat is een belangrijke basis om cognitief en pedagogisch te ontwikkelen mogelijk te maken. 2. Positief leerklimaat / betrokkenheid: wanneer er een positief leerklimaat is kan de ontwikkelmotor van de leerlingen op volle toeren draaien. 3. Zelfstandig en verantwoordelijk gedrag van leerlingen. 4. Sociaalvaardig gedrag. Het is een oefening om ruimtegevend en ruimtenemend gedrag te laten zien op de juiste momenten in de groep en voor jezelf. 5. Leeropbrengsten die recht doen aan het potentieel van de kinderen Werken met Kindbegrip en de Kanjertraining ondersteunen deze benadering van de leerlingen. LEES MINDER
Welbevinden en betrokkenheid
Eigen verantwoordelijkheid
Kind als geheel
Wat is de werkwijze van de Meester Kremerschool voor sociale ontwikkeling?
De Meester Kremerschool maakt gebruik van vragenlijsten om het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart te brengen, concrete doelen te stellen, handelingssuggesties te geven en te verwijzen naar diverse methoden en materialen. De Kanjertraining wordt gebruikt om de omgang tussen leerkrachten en leerlingen te ondersteunen, met kernwoorden als vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale vaardigheden, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Meester Kremerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Meester Kremerschool gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Meester Kremerschool?
De Meester Kremerschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.