CBS de Verbinding in Musselkanaal

Het team van CBS de Verbinding in Musselkanaal

Current section: team
Verbindingsweg 2
9581 Musselkanaal

Zie hier hoe het team van CBS de Verbinding is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS de Verbinding. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS de Verbinding bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS de Verbinding bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS de Verbinding gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging bij CBS de Verbinding

Vervanging van Groepsleerkrachten: Onze Aanpak bij Afwezigheid Bij CBS de Verbinding zorgen we voor een soepele voortgang van het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Ziekte of noodzakelijke verlofdagen worden opgevangen door een proactieve interne planning. Dankzij onze extra formatie kunnen we veel vervanging intern realiseren, waardoor de vertrouwde leeromgeving van uw kind zoveel mogelijk behouden blijft. Strategie bij Interne Vervangingsuitdagingen Indien interne vervanging niet direct mogelijk is, zetten we onze leerkrachtondersteuners in. Zij kunnen, in specifieke gevallen, zelfstandig lesgeven aan een groep. Dit doen we om leerlingen rust te bieden en onderwijsverstoringen te minimaliseren. Deze oplossing is altijd tijdelijk, gericht op korte periodes om de onderwijskwaliteit consistent hoog te houden. Protocollen voor Groepssluiting bij Langdurige Afwezigheid Hoewel we het liefst voorkomen dat een groep naar huis gestuurd moet worden, kan dit in uitzonderlijke situaties noodzakelijk zijn. Hierbij hanteren we strikte richtlijnen om de impact voor u en uw kind te beperken. Bij onverwachte uitval vangen we de groep op school op. Communicatie en Opvangregelingen We nemen direct contact op met thuis of het opvangadres om de situatie te bespreken. Als uw kind niet thuis kan worden opgevangen, blijft het op school. Bij vroegtijdige kennisgeving, uiterlijk de avond ervoor, informeren we u direct, zodat u opvang kunt regelen. Lukt dit niet, dan bieden we opvang op school. Bij langdurige afwezigheid, langer dan twee dagen, passen we een roulatiesysteem toe voor de groepen die naar huis moeten. Besluitvorming en Verantwoording door de Directie Elke situatie wordt door de directeur zorgvuldig afgewogen. De directeur neemt de uiteindelijke beslissingen en legt hierover verantwoording af aan het bestuur en de onderwijsinspectie, met een focus op het welzijn en de educatie van onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het onderwijs op CBS de Verbinding is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem. De groepen zijn samengesteld uit kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Zij krijgen les met behulp van lesstof die bij de leeftijd ontwikkeld is, op hun eigen niveau. Binnen de mogelijkheden van de school wordt basisondersteuning op drie niveaus aangeboden door de eigen leerkracht. Er wordt gedifferentieerd op verschillende manieren: tijd, hoeveelheid en moeilijkheidsgraad. Ook wordt er soms groepsdoorbrekend gewerkt en krijgt een kind passende leerstof aangeboden in een andere groep. Dit wordt van tevoren met ouders besproken. We vinden het belangrijk dat we elk kind voldoende tijd en aandacht kunnen geven en dat ze voldoende uitgedaagd worden. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen zich prettig voelen op school en dat ze zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen vermogen. Een rijke leeromgeving, effectieve instructie en een goed klassenmanagement zijn hiervoor van essentieel belang. Samen met goede kwaliteitszorg zorgt dit voor kwaliteit van onderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op CBS de Verbinding: Specialisten voor Elk Kind

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team beschikt over uitgebreide expertise op het gebied van taal en rekenen, versterkt door diverse gevolgde cursussen. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen via school worden aangemeld voor logopedische hulp. We onderhouden nauwe banden met de Praatmandgroep, wiens logopedisten gespecialiseerd zijn in het vroegtijdig signaleren, onderzoeken en behandelen van spraak-, taal-, stem- en gehoorproblemen. Zij bieden zowel preventieve als curatieve zorg. Bij een vermoeden van dyslexie wordt, na overleg met de ouders, een onderzoek aangevraagd. Kinderen met dyslexie ontvangen ook begeleiding op school, waarbij tijdens de lessen rekening wordt gehouden met hun specifieke behoeften door extra leestijd of luisterteksten aan te bieden.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Groeien

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Alle leerkrachten zijn gecertificeerd in de Kanjertraining en passen deze wekelijks toe in alle groepen. De Kanjertaal wordt door iedereen binnen de school gehanteerd, wat bijdraagt aan een positief sociaal klimaat. Voor aanvullende ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied kunnen we een beroep doen op het Ondersteuningsteam van Scholengroep Perspectief, zodat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Kanjertraining besteedt ook aandacht aan gedrag, werkhouding en taakaanpak, wat een vast onderdeel is van de voortgangsgesprekken met ouders. Dit helpt kinderen om effectief met hun schoolwerk om te gaan. Indien extra ondersteuning nodig is op deze gebieden, staat het Ondersteuningsteam van Scholengroep Perspectief klaar om te assisteren, zodat leerlingen hun volledige potentieel kunnen bereiken.

0

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van motorische vaardigheden, nemen wij contact op met het Ondersteuningsteam van onze scholengroep. Samen met de ouders bespreken we de mogelijkheden. In overleg kan een observatie plaatsvinden of kan een doorverwijzing naar een gespecialiseerde professional worden geregeld, om de ontwikkeling van elk kind optimaal te stimuleren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op CBS de Verbinding nemen we de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen serieus. Leerkrachten zijn alert op signalen van ongemak, zoals veelvoorkomende pijnen, en weten hoe ze hiermee om moeten gaan volgens de geldende richtlijnen. Ouders kunnen verzoeken indienen voor het toedienen van medicatie door schoolpersoneel. Dit gebeurt altijd in overleg en met schriftelijke toestemming, waarbij de veiligheid en bekwaamheid van de leerkracht voorop staan. We onderscheiden hierbij drie situaties: ziekte tijdens schooltijd, medicijnverstrekking op verzoek en medische handelingen. Bij ziekte tijdens schooluren is het protocol om direct contact op te nemen met de ouders. Bij medicijnverstrekking of medische handelingen, waarbij schriftelijke toestemming vereist is, wordt zorgvuldig gehandeld. Leerkrachten mogen altijd weigeren handelingen uit te voeren waarvoor zij zich niet bekwaam achten, om de veiligheid te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind bij CBS de Verbinding

Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel

Bij CBS de Verbinding geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Elke school hanteert een basisondersteuning, maar wij gaan een stap verder met extra, op maat gemaakte hulp. Ons Schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd hoe wij inspelen op individuele leerbehoeften. Indien een specifieke ondersteuningsvraag buiten onze directe expertise valt, schakelen wij het deskundige Schoolondersteuningsteam van Perspectief in. Samen met hen en u als ouder, verkennen en implementeren we de best mogelijke oplossingen. Uw kind staat centraal in dit proces. Als blijkt dat onze faciliteiten onvoldoende zijn voor de benodigde begeleiding, werken we nauw met u samen om een passende plek elders te vinden. Dit kan variëren van een andere basisschool tot gespecialiseerd onderwijs. Ons team investeert continu in professionele ontwikkeling. Met gespecialiseerde leerkrachten op het gebied van Interne Begeleiding, Remedial Teaching, Master Special Educational Needs en een expert voor 'het Jonge Kind', beschikken we over brede kennis. Toekomstig Aanbod voor Ondersteuning: We blijven ons onderwijs vernieuwen. Zo passen we de Close Reading-strategie toe in onze leeslessen en maken we gebruik van activerende teksten. Bewegend leren integreren we regelmatig in diverse vakken om leerlingen op verschillende manieren te laten ervaren. Onze leerkrachten zijn getraind in het signaleren van dyslexie en het effectief begeleiden van leerlingen met dyslexie. De kwaliteitscoördinator en directie hebben zich verdiept in inclusief onderwijs, een ontwikkeling die in het schooljaar 2025-2026 verder wordt uitgerold. Daarnaast introduceren we nieuwe lesmethoden voor Engels en Wereldoriëntatie in de groepen 5 tot en met 8. Het team oriënteert zich ook op innovatieve benaderingen voor schrijven, technisch en begrijpend lezen, taal en spelling, om ons onderwijs continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie voor CBS de Verbinding

Wat zijn de onderwijskundige doelen van CBS de Verbinding voor dit schooljaar?

Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we op het verankeren van formatief handelen en het bieden van hoogwaardig onderwijs dat inspeelt op individuele leerbehoeften. We streven ernaar dat onderwijskundige vernieuwingen breed gedragen worden, waarbij leerkrachten continu op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Burgerschapsonderwijs is een belangrijk onderdeel, met een specifieke leerlijn die in 2025-2026 verder wordt uitgewerkt. Leerlingen uit groep 7 en 8 evalueren hun burgerschap via een jaarlijkse vragenlijst. Daarnaast implementeren we een leerlijn digitale geletterdheid en stimuleren we samenwerking binnen het team via Professionele Leerkringen. Diverse kwaliteitskaarten, protocollen en beleidsplannen zijn geëvalueerd en aangepast. Leerkrachten volgen trainingen en ouderbetrokkenheid wordt bevorderd door inloopmomenten. Nieuwe lesmethodes voor aanvankelijk lezen, Engels (Stepping Stones Junior) en Wereldoriëntatie (Plein Junior) zijn geïmplementeerd. Een ouderavond over de Kanjertraining is uitgesteld naar schooljaar 2025-2026. Leerkrachten hebben zich geschoold in onderwerpen als het Directe Instructiemodel en de Meldcode Kindermishandeling. Voor schooljaar 2025-2026 kiezen we nieuwe methodes voor taal, spelling en begrijpend lezen, en starten we met een nieuwe schrijfmethode. We ontwikkelen een schoolbreed leesbeleid en voeren de nieuwe Engelse en Wereldoriëntatie methodes in. De leerlijn burgerschap wordt verder uitgewerkt en we verdiepen ons in Inclusief Onderwijs, met het oog op de landelijke doelstelling voor 2035.

Hoe borgt CBS de Verbinding de realisatie van de schoolplandoelen?

Onze ambitieuze doelen zijn vastgelegd in specifieke ambitiekaarten en het overkoepelende schoolplan 2023-2027. We hanteren consequent de PDCA-cyclus om onze voortgang te waarborgen en te evalueren. Daarnaast stellen we gedetailleerde kwaliteitskaarten op. Deze kaarten bevatten heldere regels en afspraken die ons team houvast bieden bij het nastreven van onze kwaliteitsdoelstellingen en het continu verbeteren van ons onderwijs.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij CBS de Verbinding

Toelichting van de school

Bij CBS de Verbinding in Musselkanaal geloven we in een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. We onderhouden nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties om een soepele en warme start voor elk jong kind te garanderen. Onze school is trots onderdeel van de 'Brede School Cereswijk Goudmijn', een samenwerkingsverband met OBS de Badde, buurthuis de Stobbe en de peuterspeelzaal. Jaarlijks ontwikkelen we een stimulerend activiteitenplan gericht op taalontwikkeling, verkeersveiligheid, sociaal-emotionele groei en gezonde leefgewoonten. Deze activiteiten vinden plaats tijdens en na schooltijd, toegankelijk voor alle kinderen uit de buurt. Bovendien versterken we de educatieve banden met de drie scholen in het centrum van Musselkanaal. Door deel te nemen aan het overleg van de Brede School Centrum Musselkanaal, bevorderen we de samenwerking tussen alle basisscholen in Musselkanaal. Gezamenlijke evenementen zoals de jaarlijkse Sport- en Speldag, de Koningsspelen, een slagbaltoernooi en schoolvoorstellingen verrijken de schoolervaring voor al onze leerlingen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt CBS de Verbinding aan voor jonge kinderen?

CBS de Verbinding focust op een integrale aanpak voor jonge kinderen door nauwe samenwerking met kinderopvang en het organiseren van brede schoolactiviteiten. We bieden geen afzonderlijk 'extra' programma, maar zorgen voor een optimale aansluiting en verrijkende ervaringen binnen ons reguliere aanbod.

Met welke kinderopvangpartners werkt CBS de Verbinding samen?

CBS de Verbinding onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een harmonieuze overgang naar het basisonderwijs te waarborgen. Onze partners zijn: * Kinderdagverblijf De Boerderij, essentieel voor de warme overdracht van jonge leerlingen. * Partou Musselkanaal, een partner die bijdraagt aan de brede ontwikkeling van onze jongste talenten.

CBS de Verbinding onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een harmonieuze overgang naar het basisonderwijs te waarborgen. Onze partners zijn: * Kinderdagverblijf De Boerderij, essentieel voor de warme overdracht van jonge leerlingen. * Partou Musselkanaal, een partner die bijdraagt aan de brede ontwikkeling van onze jongste talenten.

Team | CBS de Verbinding in Musselkanaal | [2025] Schoolregister