CBS de Verbinding
Verbindingsweg 2
9581 TH Musselkanaal

Schoolweging

Schoolweging
31.25
Spreiding
4.78

De schoolweging van De Verbinding Musselkanaal is 31,25 , met een spreiding van 4,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,8% behaalt de school ver boven de signaleringswaarde van 85% (landelijk: 95,2%). Deze stabiele basiskwaliteit laat zien dat vrijwel alle leerlingen minimaal het vereiste taal- en rekenniveau halen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. Dit reflecteert de effectieve aandacht voor cognitieve uitdaging, ondanks de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld is tweeledig: 50% vmbo-k (vs. 9,2% regio) en 25% havo (vs. 16,1% regio). De beperkte uitstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio) toont een focus op theoretische doorstroom, met ruimte voor maatwerk dankzij combinatieadviezen als vmbo-(g)t/havo (12,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Verbinding MusselkanaalGemeente AmsterdamNederland
LIB177.38176.28175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen van groep 1-2 worden gevolgd met de leerlijnen van Parnassys. Vier keer per jaar wordt tijdens 'meetmomenten' d.m.v. toetsing gekeken naar de resultaten van de leerlingen uit groep 3-8. Hiervoor gebruiken we de methode-onafhankelijke toetsen van CITO. Op groepsniveau en/of leerlingniveau worden zo nodig aanpassingen gedaan in het aanbod. De tussenresultaten worden twee keer per jaar geanalyseerd door de intern begeleider en de directie en besproken met het team. Er wordt op schoolniveau een trendanalyse gemaakt. De analyse kan leiden tot aanpassingen in het aanbod op schoolniveau, scholingskeuzes voor leerkrachten en sturing op handelen van leerkrachten. De toetsen voor spelling, begrijpend lezen, rekenen en technisch lezen hebben een signalerende functie. Wij gebruiken daarnaast nog een aantal toetsen voor individuele leerlingen die voor ons een diagnosticerende functie hebben. De leerlingen van groep 8 maken in het voorjaar de doorstroomtoets van Cito.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). 83,3% zit op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve portfolio-systeem en leerlingvolgsysteem. De 16,7% die bovenadvies presteert, onderstreept de zorgvuldige advisering.

Sociale ontwikkeling

Binnen onze visie van onze school hebben we beschreven dat veiligheidsbeleving een uitgangspunt is om tot leren te komen. Ook heeft onze Kanjertraining ‘vertrouwen’ op de eerste plaats staan. Alle regels en afspraken zijn hierop gebaseerd en lopen als een rode draad in de school. De school heeft een goed en steeds actueel beeld van de beleving van de sociale veiligheid op school door monitoring onder leerlingen, personeel, ouders en andere betrokkenen bij de school. De school benut wettelijk verplichte bronnen om een beeld te vormen van veiligheidsrisico's en incidenten. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de aanpak van CBS de Verbinding voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

CBS de Verbinding gebruikt de Kanjertraining, een programma bestaande uit lessen en oefeningen gericht op een positieve sfeer in de klas, preventief en curatief. Doelen van de Kanjertraining zijn: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategiëen bij pesten en conflicten, het bevorderen van bewustwording van eigenheid, het leren nemen van verantwoordelijkheid en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Wettelijk verplichte leerstof, activiteiten of programma's gericht op het bevorderen van positief gedrag en het tegengaan van onveilig gedrag worden aangeboden. Alle leerkrachten zijn geschoold in de Kanjertraining. Tweejaarlijks is er een ouderavond waarin de uitgangspunten van de Kanjertraining worden toegelicht. De school signaleert veiligheidsrisico’s door observaties en vragenlijsten en investeert in ouderbetrokkenheid. Daardoor is er een goede structuur voor het signaleren, delen, beoordelen en aanpakken van veiligheids- en leefstijlrisico's. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met leerling-vragenlijsten van KanVas (bij de Kanjertraining). Er zijn goede afspraken met Centrum voor Jeugd en Gezin en Veiligheid en de school heeft protocollen, beleidsplannen en borgingsdocumenten.

Welke registratievormen gebruikt CBS de Verbinding voor de sociale opbrengsten?

CBS de Verbinding gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Verbinding?

CBS de Verbinding gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.