Christelijke Basisschool Op de Zandtange
Zandtangerweg 29
9584 AL Mussel

Schoolweging

Schoolweging
30.73
Spreiding
4.59

De schoolweging van Op de Zandtange is 30,73 , met een spreiding van 4,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overstijgt de school de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (95,7%). Dit onderstreept de brede basiskwaliteit, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit resultaat overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op midden- en hogere niveaus: 43,75% vmbo-(g)t en 25% havo. Het percentage vwo-adviezen (6,25%) ligt lager dan regionaal gemiddeld (18,61%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, in contrast met 1,01% in de regio. Dit sluit aan bij het beleid om via de Plaatsingswijzer breed naar ontwikkeling te kijken.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp de ZandtangeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de kinderen volgen we op meerdere manieren: observatie, correctiewerk, toetsen uit de methode en methode-onafhankelijke toetsen van Cito. Deze toetsen worden naast de methodegebonden toetsen afgenomen. Ook correctiewerk geeft veel informatie over de verwerking van de leerstof. De scores van deze toetsen worden in het leerlingvolgsysteem opgenomen en gedurende de gehele schoolperiode gevolgd en digitaal bewaard. Door vroegtijdige signalering kunnen wij op tijd ons leerstofaanbod aanpassen aan de groep of een individuele leerling. Een leerling kan best een eigen programma hebben en dan toch goed in de groep meedraaien en zich daar fijn bij voelen. Aangezien de cijfers ook iets zeggen over het groepsniveau, gebruiken we de gegevens om te kijken hoe onze school scoort. We doen dit na de afname van de toetsen in februari en juli. Een school met leerlingen als die van ons, moet een bepaalde vaardigheidsscore kunnen halen op groepsniveau. We hebben een aantal normen/doelen daarvoor opgesteld. Per Cito-ronde kijken we of we de doelen hebben gehaald. We kijken daarbij wat goed is gegaan, wat we willen voortzetten en we kijken ook naar wat beter zou kunnen. Verder geldt wat ons betreft dat Cito-toetsen momentopnamen blijven die naast het andere werk van de leerlingen gebruikt worden om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Met het team bekijken we twee keer per jaar de Cito scores van de hele school. We kijken daarbij naar de scores van dat moment en van de vijf jaren ervoor. Wat lezen we af aan deze scores? Wat heeft ervoor gezorgd dat scores omhoog zijn gegaan? Wat maakt dat scores lager zijn uitgevallen. Door met het hele team hier mee bezig te zijn voelen we ons als team met elkaar verantwoordelijk voor de scores van de hele school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,78% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 11,11% onder het advies scoort (iets lager dan 11,81% nationaal). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering via de Plaatsingswijzer en de mogelijkheid tot bijstelling na de DIA-eindtoets.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, verantwoordelijkheid, respect, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Vanuit de Kanjertraining nemen we mee dat vertrouwen de basis is van het omgaan met elkaar. Aan het begin van elk schooljaar leggen we hier dan ook nadruk op. We vragen de kinderen en elkaar of we te vertrouwen zijn. Wanneer dit openlijk naar elkaar uitgesproken wordt kunnen we daar de rest van het jaar op terug komen. We gebruiken de Kanjermethode om dit vertrouwen bij de kinderen en bij elkaar te bevorderen. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Op de Zandtange voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Op de Zandtange hanteert het motto 'Liefde laat je leren', waarbij de school vanuit christelijke waarden naar kinderen kijkt en hen tijd en ruimte geeft om zich te ontwikkelen tot respectvolle en verantwoordelijke burgers. De school neemt de zorg voor de kinderen breed op en sluit aan bij de unieke eigenschappen van elk kind, in samenwerking met ouders en zorg.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool Op de Zandtange om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Op de Zandtange gebruikt Kanvas en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Op de Zandtange?

Christelijke Basisschool Op de Zandtange maakt gebruik van Kanjertrainingen en Wonderlijk gemaakt voor sociaal-emotioneel leren.