
Schoolweging
De schoolweging van De Aventurijn Munnekeburen is 29,42 , met een spreiding van 5,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept een solide basiskwaliteit, ondanks de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 47,1% ligt. Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van adaptief onderwijs in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 30% vwo (regio 18,6%) en 10% vmbo-b (regio 5,5%). De sterke focus op theoretische leerwegen (50% havo/vwo en vwo) contrasteert met een bovengemiddeld aandeel praktijkgerichte adviezen. Dit weerspiegelt zowel ambitie als passende differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Aventurijn Munnekeburen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.92 | 174.92 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om objectieve maatstaven aan te kunnen leggen, maken we gebruik van landelijk genormeerde Cito Leerling in Beeld toetsen. Daardoor volgen wij de ontwikkelingen op leerling niveau, op groep niveau en op schoolniveau. De Cito LIB-toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. De Cito LIB-toetsresultaten worden besproken in de groeps- en leerlingbespreking (leerkracht en interne begeleider) en in het team. Aan de hand van de Cito LIB-toetsresultaten worden analyses en trends beschreven (M- en E-zelfevaluatie), zodat ons lesstofaanbod hierop aangepast kan worden. Deze zelfevaluatie is waardevol, omdat we op deze wijze beschrijven wat iedere leerling / groep nodig heeft om te komen tot een optimale ontwikkeling in het leerproces. Met onze M-zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. Alle leerkrachten werken met een groepskaart in ParnasSys, hierin zijn ontwikkelingen en resultaten zichtbaar. De leerresultaten worden verkregen door de Cito-toetsen, methodetoetsen, speelwerkbladen (kleuters), observaties, aantekeningen en spreekbeurten. Vier keer per jaar wordt de groeps- en leerlingbespreking georganiseerd tussen de leerkracht en de interne begeleider. Daarnaast wordt deze informatie besproken in het team (zorgoverleg). Het beeld van de sociaal emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen wordt verkregen door observaties en vragenlijsten van Kanvas en tijdens leerlinggesprekken en oudergesprekken. De ontwikkeling van de leerlingen wordt tijdens de contactmomenten en rapportgesprekken met de ouder(s)/verzorger(s) besproken. Indien wenselijk worden tussentijds gesprekken georganiseerd. Het leerlingendossier Elke leerling beschikt over een dossier. Hierin staan onder meer: persoonsgegevens, notities over besprekingen van het kind, van de gesprekken met ouders en verzorgers, van onderzoeken, toets- en rapportgegevens. Het dossier is strikt vertrouwelijk. U kunt als ouder het dossier in zien. Praktisch betekent dit dat u een afspraak moet maken met de directeur om het dossier te bekijken. Het kan zijn dat wij gegevens uit het dossier aan anderen willen of moeten laten zien. Hiervoor hebben wij altijd toestemming van gezaghebbende ouders en verzorgers nodig. Al onze dossiers zijn digitaal terug te vinden in ParnasSys. Interne en externe ondersteuning Als een leerkracht moeite heeft met het vinden van een oplossing is er zowel intern als extern ondersteuning te vragen. Binnen de school is de eerste persoon hiervoor de intern begeleider. De leerkracht en intern begeleider kunnen de logopediste en kinderoefentherapeut, een orthopedagoog, een gedragsdeskundige, de maatschappelijk werkende en de schoolarts inschakelen waar dat nodig is. Mochten de vragen meer specialistisch van aard zijn, dan wordt in overleg met ouders externe ondersteuning gezocht. Te denken valt aan ondersteuning vanuit de expertisecentra en hulpverleningsinstanties. Ook kan de expertise van Veilig Thuis en de leerplichtambtenaar worden ingezet. Het Gebiedsteam van de gemeente is hierin een belangrijke schakel.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,7% van de leerlingen presteert op advies, terwijl 13,3% onder het advies scoort (iets boven landelijk: 11,8%). De 20% die bovenadvies presteert, sluit aan bij de schoolvisie op talentontwikkeling. Deze balans benadrukt zorgvuldige advisering én doorstroomkansen.
Sociale ontwikkeling
Op obs De Aventurijn werken we met de uitgangspunten van Kanjertraining en oplossingsgericht werken. We denken vanuit mogelijkheden en oplossingen. Wat werkt, waar willen we meer van? De groepsgevoel is belangrijk. Iedereen draagt daar zijn/haar steentje aan bij en dat geeft zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld. Van daaruit komen de leerlingen tot presteren. Iedereen in de groep is gelijkwaardig. We erkennen de diversiteit en de talenten van de leerlingen en hebben hier oog voor. Samen werken en leren, waarbij ieders inbreng evenveel waarde heeft en we elkaar helpen. We besteden veel aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. De leerkrachten observeren hoe de leerlingen met elkaar omgaan en wat dat voor gevolgen heeft voor het welbevinden van (individuele) leerlingen. De leerkracht bespreekt de sfeer in de groep en de omgang met elkaar in de groep. Samen worden er groepsregels opgesteld. De inbreng van de leerlingen is belangrijk. De leerkracht is nieuwsgierig naar hun ideeën en geeft complimenten. De leerkracht stimuleert de leerlingen om kritisch na te denken over hun opvattingen en gedrag en om daarover in de groep te communiceren. Vanaf de start van het schooljaar wordt met behulp van de “Gouden Weken” en de startweek van de Kanjertraining gewerkt aan een veilig en prettig schoolklimaat. Het organiseren van coöperatieve werkvormen zorgt voor samenwerken en elkaar daar waar nodig kunnen helpen. LEES MINDER
Veilige leer- en werkomgeving
Je bent een kei!
Oplossingsgericht
Wat is de werkwijze van OBS De Aventurijn voor sociale ontwikkeling?
OBS De Aventurijn monitort de sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen met behulp van Kanvas vragenlijsten (2x per schooljaar voor groep 1 t/m 8) en sociogrammen (groep 5 t/m 8). De vragenlijsten worden vergeleken en bij een gemiddelde score lager dan 80% wordt een interventie overwogen. Kanvas geeft inzicht in ondersteuningsvragen op het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht het gedrag van de leerling beter te begrijpen. Interventies kunnen zowel op groepsniveau als individueel niveau plaatsvinden. Contactpersoon op school is Geertje Jongsma (ib.deaventurijn@comprix.nl). De externe vertrouwenspersoon van GGD Fryslân is Anneke Westerhuis-Veenstra (a.veenstra@ggdfryslan.nl, 06-31649279). Daarnaast wordt er jaarlijks een leerlingentevredenheidspeiling afgenomen, waarvan de resultaten positief en voldoende zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Aventurijn gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Aventurijn?
OBS De Aventurijn gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.