De Meerstroom

Het team van De Meerstroom in Muiderberg

Current section: team
Tesselschadelaan 75
1399 Muiderberg

Zie hier hoe het team van De Meerstroom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Meerstroom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Meerstroom bij jullie?

Ontdek hoe goed De Meerstroom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Meerstroom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Meerstroom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (38.9%)
&ge;65 jaar (5.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Meerstroom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.2%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (10.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Meerstroom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtvervanging bij De Meerstroom

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of noodzakelijk verlof, zorgen wij voor een naadloze voortzetting van het onderwijs. Onze prioriteit ligt bij het inzetten van gekwalificeerde invalkrachten uit de specifieke invalpool van onze stichting, Florente. Dit garandeert continuïteit en kwaliteit in de klas. Indien een externe invaller niet direct beschikbaar is, zetten wij creatief en daadkrachtig onze interne expertise in. Leerkrachtondersteuners, onder deskundige begeleiding van collega's uit dezelfde bouw, springen bij om het leerproces te waarborgen. In zeldzame gevallen, wanneer vervanging onverhoopt niet mogelijk is, informeren wij u tijdig via e-mail over eventuele noodzakelijke aanpassingen. Wij streven ernaar u hierover uiterlijk de dag voor de afwezigheid te berichten, maar soms kan dit op de ochtend zelf zijn.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Meerstroom telt in het schooljaar 2025 - 2026 ongeveer 290 leerlingen verspreid over 12 groepen. Er werken momenteel 30 personeelsleden. Sommigen hebben zich gespecialiseerd in het werken met de jongste kinderen, anderen met oudere kinderen, of ze zijn gespecialiseerd in gedrag, taal en/of leesonderwijs, drama, muziek, cultuur, natuur, gymnastiek of zorg.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Meerstroom

3

Taal en Rekenen: Succes met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op De Meerstroom zetten we ons volop in voor de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Met een toegewijde intern begeleider en een gespecialiseerde taalspecialist bieden we gerichte ondersteuning. We volgen strikt het landelijk protocol voor dyslexie en dyscalculie. Voor taal gebruiken we de effectieve methodes Bouw! en Letterster vanaf groep 3, aangevuld met tutorlezen op niveau 2 en 3. Voor extra ondersteuning op niveau 3 zetten we Connect lezen in en werken we nauw samen met externe Remedial Teachers. Op het gebied van rekenen maken we op niveau 2 gebruik van de lesmaterialen van onze methode 'Wereld in Getallen'. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op niveau 3, bieden we, indien nodig, externe RT en zetten onze leerkrachtondersteuners materialen zoals Rekensprint of Met Sprongen Vooruit in.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Naast onze gespecialiseerde gedragsexperts, heeft De Meerstroom een actieve werkgroep die zich richt op de bredere sociaal-emotionele vorming. Deze werkgroep zorgt voor een stimulerende omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Voor het schooljaar 2025-2026 zal deze werkgroep begeleid worden door een gerenommeerd centrum voor pedagogisch contact.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Praktische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen alle groepen op De Meerstroom besteden we veel aandacht aan positief gedrag, een optimale werkhouding en effectieve taakaanpak. Ons team is uitstekend uitgerust om uw kind hierin te begeleiden. We kunnen rekenen op de expertise van onze gedragsspecialisten en de intern begeleider. Bovendien onderhouden we een waardevolle samenwerking met een extern bureau, wat ons in staat stelt om op maat gemaakte ondersteuning te bieden waar nodig.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

De Meerstroom stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. We werken nauw samen met de gemeente om de bewegingskansen van onze kinderen te optimaliseren. Onze vakleerkracht gymnastiek zorgt voor plezierige en uitdagende bewegingslessen. Indien er specifieke behoeften zijn, kunnen wij als school doorverwijzen naar gespecialiseerde professionals.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op De Meerstroom bieden we aandacht voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen de dagelijkse gang van zaken in de klassen. Ons team beschikt over gecertificeerde BHV'ers die jaarlijks worden bijgeschoold. De veiligheid en het welzijn van uw kind zijn onze hoogste prioriteit. Mocht er behoefte zijn aan gespecialiseerde medische of verzorgende ondersteuning, dan kunnen wij u professioneel doorverwijzen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op De Meerstroom

Gedetailleerde Uitleg over Ondersteuning op Onze School

Op basisschool De Meerstroom geloven we in passend onderwijs, waarbij we de unieke mogelijkheden van elk kind centraal stellen. We werken handelingsgericht en proactief om leerlingen duurzaam te laten leren door middel van boeiend en opbrengstgericht onderwijs. Samen met u, als ouder, vormen we een sterk team voor de ontwikkeling van uw kind. Ons beleid voor leerlingondersteuning is helder en systematisch. Wanneer een kind, ouder of leerkracht een hulpvraag heeft, onderzoeken we gezamenlijk de onderliggende oorzaken en zoeken we naar de beste oplossingen. De onderwijsbehoeften van uw kind staan hierbij voorop. We focussen op ontwikkelingskansen, positieve aspecten en het vinden van een aanpak die werkt. Interactie en samenwerking tussen ouders, leerkrachten en leerlingen zijn cruciaal. Iedereen brengt expertise mee. Het werken met onderwijsbehoeften is doelgericht en motiveert ons om ons onderwijs af te stemmen op wat een leerling nodig heeft. Ons doel is maatwerk te bieden, gebruikmakend van de mogelijkheden van de school en, indien nodig, externe expertise via ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs, zoals Unita. We besteden ook aandacht aan de ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en ouders, wat de effectiviteit van onze aanpak verhoogt. Als blijkt dat onze school ondanks gezamenlijke inspanningen toch niet de juiste plek is voor uw kind, ondersteunen we u bij het vinden van passende zorg en hulp elders. Uiteindelijk streven we ernaar dat het onderwijs aansluit bij de ondersteunings- en instructiebehoeften van elk kind. Grenzen van Passend Onderwijs bij De Meerstroom Als school hanteren we een uitnodigend beleid voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We passen ons onderwijs aan en zoeken externe expertise waar mogelijk. De grens van onze ondersteuning is bereikt wanneer de sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, groepen of leerkrachten niet gewaarborgd kan worden. Ook wanneer de ontwikkeling van een leerling belemmerd wordt doordat de school niet de juiste setting biedt of onevenredig veel tijd vraagt ten koste van de groep, of wanneer de ontwikkelingsachterstand of -voorsprong te groot is voor deelname aan het groepsproces. Financiële grenzen, zoals overschrijding van Passend Onderwijs budgetten na overleg met het bestuur en het samenwerkingsverband, vormen eveneens een reden om de grenzen van onze ondersteuning te evalueren. We streven er altijd naar om binnen de gestelde kaders de best mogelijke zorg te bieden. Plaatsingsbeleid en Voorwaarden Bij aanmelding van een leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften hanteren we enkele voorwaarden. Het kind dient bij aanvang van het basisonderwijs minimaal het ontwikkelingsniveau van een 3-jarige te hebben. Een 'proefplaatsing' is een belangrijke mogelijkheid. Bij aanmelding is er altijd contact met de vorige school. Bij complexe situaties, zoals meerdere schoolwissels of dreigende thuiszitters, betrekken we de Leerplichtambtenaar (RBL), Jeugdconsulent en/of het Samenwerkingsverband (SWV). Bij de groepsplaatsing kijken we altijd zorgvuldig naar de samenstelling en de zorgzwaarte van de groep om een passende integratie te waarborgen. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning Het continu verbeteren van onze basiskwaliteit en basisondersteuning is onze prioriteit. Om dit te realiseren en de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs bij te houden, investeren we in de professionalisering van ons team. Dit omvat gezamenlijke studiemomenten, individuele scholingstrajecten, collegiale consultaties en een gerichte gesprekkencyclus. Via het samenwerkingsverband Unita en het professionaliseringsplatform Gameeleon krijgen onze leerkrachten toegang tot gespecialiseerde trainingen op het gebied van Passend Onderwijs, zodat zij optimaal voorbereid zijn om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Voor Continu Verbeterend Onderwijs

Welke Kernambities Bevat Ons Schoolplan voor Onderwijskwaliteit?

Bij Basisschool De Meerstroom geloven we dat onderwijs de kracht van onze professionals is. Dagelijks zetten zij zich in voor hoogwaardig onderwijs. Effectieve kwaliteitssturing vereist dat onze leerkrachten en ondersteunend personeel een open en reflectieve dialoog voeren over hun onderwijspraktijk. Deze essentiële dialoog wordt gevoed door objectieve data, waarmee we onze prestaties afzetten tegen vastgestelde normen en doelen. Nieuwsgierigheid is hierbij ons leidende principe; we zijn voortdurend nieuwsgierig naar hoe we presteren en hoe we ons onderwijs kunnen optimaliseren. Ons kwaliteitszorgsysteem is ingericht om deze reflectieve dialoog op alle niveaus te faciliteren: met ouders en leerlingen, binnen het schoolteam, tussen de scholen van onze stichting en met het bovenschoolse bestuur. Het systeem is tevens gericht op een gestructureerde evaluatie en planmatige bijsturing. We waarborgen dat onze leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces doormaken en dat ons onderwijs naadloos aansluit bij hun voortgang. Gedurende onze vierjarige schoolplanperiodes vertalen we onze algemene doelen naar concrete jaarlijkse ontwikkelpunten. Deze worden vastgelegd in ons jaarplan, dat we uitgebreid bespreken met het team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur. Tevens koppelen we onze professionaliseringsactiviteiten direct aan deze inhoudelijke ontwikkelpunten. Door middel van regelmatige evaluaties gedurende het schooljaar toetsen we of we op de juiste koers liggen en of de onderwijskwaliteit aan onze verwachtingen voldoet. Vragen als 'Bieden we het optimale onderwijs voor een ononderbroken leerproces?' staan hierbij centraal. Evaluatie-activiteiten, zoals lesobservaties, analyse van leerlingvolgsysteemresultaten, extern onderzoek, en tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en leerkrachten, zijn integraal onderdeel van ons jaarplan. Voor het huidige schooljaar richten we ons primair op de volgende speerpunten: 1. **Verbetering van Spelling en Taalopbrengsten:** We stimuleren de didactische vaardigheden van onze leerkrachten door middel van een gestructureerd EDI-traject (Expliciete Directe Instructie), inclusief trainingen en klassenbezoeken. Dit zorgt voor een consistente didactische aanpak en effectief klassenmanagement binnen de hele school. De Interne Begeleider (IB-er) borgt de afspraken via kwaliteitskaarten en beleidsdocumenten. 2. **Versterking van Pedagogische Vaardigheden:** Een positief pedagogisch klimaat is cruciaal voor optimale leerresultaten. Leerlingen die zich veilig en gestimuleerd voelen, kunnen zich volledig richten op leren. We implementeren een traject in samenwerking met een gespecialiseerd centrum voor pedagogisch contact, waarbij de werkgroep de gemaakte afspraken vastlegt in kwaliteitskaarten voor pedagogisch handelen. 3. **Stimulering van Leesmotivatie:** Ons doel is om de taalontwikkeling, het leesplezier en de mediawijsheid van kinderen te vergroten, zowel op school als thuis. Hiervoor gaan we een waardevolle samenwerking aan met de lokale bibliotheek.

Hoe Volgen Wij de Voortgang en Realisatie van Onze Schoolplandoelen?

De voortgang richting onze schoolplandoelen monitoren we via diverse kanalen om een compleet beeld te krijgen. Ons team komt tweemaal per jaar bijeen voor een grondige evaluatie van het schooljaarplan. Tijdens deze bijeenkomsten beoordelen we de effectiviteit van onze lopende acties en bepalen we of bijstellingen nodig zijn of dat we op de ingeslagen weg kunnen doorgaan. Daarnaast vinden er specifieke opbrengstgesprekken plaats met het voltallige team en vertegenwoordigers van ons onderwijsbureau (het bestuur). Deze gesprekken bieden inzicht in de resultaten en de voortgang van onze initiatieven. Tot slot speelt de Medezeggenschapsraad (MR) een actieve rol in het volgen van de status van het schooljaarplan, waarmee de betrokkenheid van ouders en personeel bij de schoolontwikkeling wordt gewaarborgd.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Een Vliegende Start op De Meerstroom

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Meerstroom geloven we in een optimale voorbereiding op de schoolcarrière van elk kind. Speciaal voor peuters die extra ondersteuning nodig hebben, met name op het gebied van taalontwikkeling, bieden wij een stimulerend voorschools educatieprogramma. Indien uw kind een indicatie ontvangt van Jeugd en Gezin voor voorschoolse educatie (VE-indicatie), dan is dit programma de ideale opstap naar de basisschool. Het is ontworpen om de taalvaardigheid en algemene ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen voordat zij de officiële schoolleeftijd bereiken. Momenteel zijn er vier locaties binnen de gemeente die dit waardevolle programma aanbieden, zodat uw kind de best mogelijke start krijgt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Meerstroom een speciaal programma voor peuters en kleuters?

Basisschool De Meerstroom zet zich in voor een brede ontwikkeling van alle kinderen, inclusief de jongsten. Hoewel we geen apart, gesubsidieerd voorschools educatieprogramma aanbieden dat direct door de school wordt gecoördineerd, werken we nauw samen met partners die dit wel doen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, een uitstekende voorbereiding krijgen op hun schooltijd. Uw kind kan hierdoor profiteren van een vroege stimulans in taal en algemene ontwikkeling, wat essentieel is voor een succesvolle schoolloopbaan.

Met welke organisaties werkt De Meerstroom samen voor educatie voor jonge kinderen?

Basisschool De Meerstroom onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties die gespecialiseerd zijn in voorschoolse educatie. Deze partnerschappen stellen ons in staat om een naadloze overgang te waarborgen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij werken nauw samen met Villa Zeezicht, een gerenommeerde kinderopvanglocatie in Muiderberg, en Kinderkade, bekend om hun professionele aanpak. Deze samenwerkingen garanderen dat uw kind de best mogelijke start krijgt in zijn of haar educatieve reis.

Basisschool De Meerstroom onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties die gespecialiseerd zijn in voorschoolse educatie. Deze partnerschappen stellen ons in staat om een naadloze overgang te waarborgen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij werken nauw samen met Villa Zeezicht, een gerenommeerde kinderopvanglocatie in Muiderberg, en Kinderkade, bekend om hun professionele aanpak. Deze samenwerkingen garanderen dat uw kind de best mogelijke start krijgt in zijn of haar educatieve reis.

Team | De Meerstroom in Muiderberg | [2025] Schoolregister