De Meerstroom
Tesselschadelaan 75
1399 HX Muiderberg

Schoolweging

Schoolweging
23.1
Spreiding
5.64

De schoolweging van De Meerstroom is 23,10 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,2% behaalt De Meerstroom ruimschoots het fundamenteel niveau (signaleringswaarde 85%). Dit excellente resultaat overstijgt zowel het landelijk gemiddelde (±98,4%) als de inspectienormen, een duidelijke indicator van basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 62,7% net niet gehaald (signaleringswaarde 65%), wat past bij de variatie in leerlingenpopulatie. Toch presteert de school hiermee vergelijkbaar met andere scholen (±74%). De focus op maatwerk in het onderwijsconcept zou hierbij een rol kunnen spelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 45% havo of hoger (25% havo, 25% havo/vwo, 20% vwo). Dit is significant hoger dan de regionale gemiddelden (10,9% havo/vwo, 18,6% vwo). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, in contrast met landelijke tendensen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe MeerstroomGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een aantal keer per jaar neemt de leerkracht de groep ‘onder de loep’. Toets resultaten worden bekeken, evenals de door observatie verkregen zogenaamde onderwijsbehoeften van een kind. De leerkracht neemt hierbij het leerstofaanbod voor de komende periode erbij. Op basis van deze gegevens besluit de leerkracht, eventueel samen met de Intern Begeleider, welke ondersteuning een kind nodig heeft om de gewenste resultaten te behalen. Er worden in de klas meerdere subgroepen gevormd, waar op verschillende manieren de lesstof wordt aangeboden. In de basisgroep worden de lessen op het ‘gemiddelde’ niveau aangeboden. Kinderen die meer ondersteuning of tijd nodig hebben komen in de intensief groep. Kinderen die minder hulp nodig hebben of de doelen al beheersen komen in de verrijkings- en/of verdiepingsgroep. In de praktijk betekent dit dat we van onze groepen een groepsoverzicht maken met de scores, aandachtspunten, onderwijsbehoeften en gegevens uit observaties. Vanuit dit groepsoverzicht maken we een groepsplan, waarin in we kinderen clusteren en doelen per clustering stellen. Dit groepsplan is ons werkplan waarin duidelijk beschreven staat waar we met de verschillende groepen kinderen aan gaan werken. Deze manier van werken heet differentiëren, wat een onderdeel is van Handelings Gericht werken. De tussentijdse opbrengsten worden twee keer per jaar binnen het team en met de MR en met de scholen binnen de stichting besproken

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,33% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 20,83% bovenadvies functioneert. Deze cijfers benadrukken de nauwkeurigheid van het adviesproces, mogelijk versterkt door de beschreven 'doorlopende ontwikkelingslijn' en individuele coaching.

Sociale ontwikkeling

“Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen”. Door regels en afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan! Op school hebben we afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan. We sturen erop aan dat alle kinderen, leerkrachten en ouders elkaar altijd op een positieve en respectvolle manier bejegenen. Echter is het een illusie aan te nemen dat pesten niet voorkomt. Daarom zijn wij actief en preventief bezig om pesten zoveel mogelijk te verhinderen. Daarbij rekenen wij op de hulp van ouders. Wij zetten schoolbreed een aantal thema’s in die ook met de ouders wordt gecommuniceerd via de schoolkalender. De thema’s zijn: Kennismaking / Samen spelen en spelregels / Hoe vraag ik of ik mee mag spelen? / Ik voel me … en complimenten geven en krijgen / Pesten en omgaan met pestgedrag / Omgaan met kritiek / Sorry zeggen. In het thema pesten en omgaan met pestgedrag bespreken de leerkrachten met de leerlingen wat wij verstaan onder pestgedrag. Met een goed pedagogisch klimaat bereiken we dat de kinderen zich veilig voelen en zich gezien en gehoord worden. Ze worden geaccepteerd zoals ze zijn en gestimuleerd om te groeien. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat kinderen (en ouders) graag naar het kindcentrum komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om zo optimaal mogelijk tot algehele ontwikkeling te komen. LEES MINDER

Vertrouwen in elkaar

Veiligheid voor iedereen

Verantwoordelijk voor elkaar

Wat is de werkwijze van De Meerstroom voor sociale ontwikkeling?

De Meerstroom gebruikt een meetinstrument van 'Leerling in beeld' om de sociale en fysieke veiligheid van leerlingen te monitoren. Met de leerlingvragenlijst wordt het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart gebracht, wat leerkrachten helpt bij het opstellen van een aanpak voor zowel de groep als het individu.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Meerstroom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Meerstroom gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Meerstroom?

De Meerstroom gebruikt de No Blame aanpak, Rots & Water en Kleur als methoden voor sociaal-emotioneel leren.