
Schoolweging
De schoolweging van Jozefschool Muiden is 23,46 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,83% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is in lijn met het hoge aandeel vwo-adviezen (42,86%) en onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,25% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Hoewel dit 1,4% onder het vergelijkingsgemiddelde (67,66%) ligt, toont het een sterke focus op ambitieuze leerdoelen. De school benadrukt in haar beleid het 'adaptief lesgeven' om deze resultaten te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school onderscheidt zich met 42,86% vwo-adviezen, ruim boven het regionale gemiddelde (18,61%). Tegelijkertijd valt het hoge aandeel gecombineerde adviezen op: 21,43% vmbo-(g)t/havo en 3,57% havo/vwo. Dit reflecteert een zorgvuldige afweging tussen potentie en ondersteuningsbehoefte, passend bij de relatief diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jozefschool Muiden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het geven van instructie kijken de leerkrachten naar het niveau van de leerlingen. Hiervoor gebruiken ze de observaties in de klas, maar ook methode en niet-methode gebonden toetsen. Aan de hand van deze informatie bekijken we of we ons onderwijs moeten bijstellen, door bijvoorbeeld een andere organisatie vorm te kiezen of de instructie aan te passen. Methode gebonden toetsen In de lessen krijgen de kinderen op basis van deze indeling langere, kortere of een ander type instructie. De indeling wordt met name gehanteerd bij de vakken rekenen en taal/spelling. Dit kan per vak verschillen en er wordt regelmatig geëvalueerd of een leerling de instructie krijgt die bij hem of haar past. Om na te gaan welke ontwikkeling onze leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Niet-methode gebonden toetsen Om na te gaan welke ontwikkeling onze leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af middels niet- methodegebonden toetsen. Deze zijn landelijk genormeerd en nemen we twee maal per jaar af. Wij gebruiken op school hiervoor de Dia toetsen. Na deze toetsen stelt de leerkracht een groepsplan op om te werken aan doelen voor de volgende periode, uitgaande van de ontwikkeling van de leerling. Hier gebruiken we Leeruniek voor. Een tussentijdse evaluatie door de groepsleerkracht en de IB-er zorgt ervoor dat de ontwikkeling van de individuele leerling wordt gemonitord en waar nodig het aanbod wordt aangepast. Twee maal per jaar worden er groepsplannen gemaakt, die een tussenevaluatie kennen en een eindevaluatie. Ook gebruiken we deze toetsen om ons onderwijs op schoolniveau te evalueren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
82,61% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het lage percentage onderadvisering (8,7% vs. 11,81% landelijk) benadrukt de nauwkeurigheid van het adviesproces. De beschreven 'dubbele check' door het adviesteam lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Iedereen heeft zijn eigen unieke talenten en dat is hoe wij het zien op de Jozefschool. We leren van en met elkaar en zijn continu in ontwikkeling. Ieder op een eigen manier. De kunst van goed onderwijs is om bij elk kind uit te vinden hoe het benaderd moet worden en hoe hij of zij het beste leert. Leerkrachten voelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle leerlingen in de school. Je wordt gezien op de Jozefschool: ieder kind, iedere ouder én ieder teamlid. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren en hun ontwikkeling. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en wij hebben hierbij oog voor zowel kennis als vaardigheden. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Relatie
Wat is de werkwijze van Jozefschool Muiden voor sociale ontwikkeling?
Jozefschool Muiden gebruikt het onderwijsprogramma 'Hart van Onderwijs' (HvO) om het welbevinden en leren van kinderen en leerkrachten te stimuleren. Dit programma richt zich op vier hartkwaliteiten (vriendelijkheid, mededogen, blijdschap en gelijkmoedigheid) en zes vaardige middelen (vrijgevigheid, discipline, geduld, inzet, concentratie en wijsheid). De school creëert een positieve en inclusieve leeromgeving door deze waarden te integreren. Individuele leerlingen worden gevolgd door jaarlijkse gesprekken tussen de intern begeleider en de leerkracht. Jozefschool Muiden maakt ook gebruik van Kindbegrip, een systeem om de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de sociale veiligheid van leerlingen in de gaten te houden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jozefschool Muiden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jozefschool Muiden gebruikt 'Zien' en 'Kindrapport' om sociale opbrengsten van de leerlingen te registreren.