Basisschool Basisschool Ondersteboven in Moorveld

Het team van Basisschool Ondersteboven in Moorveld

Current section: team
Hagendoornweg 2
6237 Moorveld

Zie hier hoe het team van Basisschool Ondersteboven is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Ondersteboven. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Ondersteboven bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Ondersteboven bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Ondersteboven zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Ondersteboven. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Ondersteboven werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Ondersteboven gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsvervanging bij Basisschool Ondersteboven

Bij Basisschool Ondersteboven waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs tijdens onvoorziene afwezigheid van onze toegewijde groepsleerkrachten. Of het nu gaat om ziekte, bijscholing of ander noodzakelijk verlof, wij zetten ons maximaal in om de impact op uw kind te minimaliseren. Ons doel is een stabiele leeromgeving te garanderen. In het huidige onderwijslandschap ervaren we, net als veel andere scholen, een groeiende personeelsschaarste. Desondanks hanteren wij een proactieve aanpak door te werken met een flexibele schil van professionals. Deze flexibele schil stelt ons in staat om direct de benodigde ondersteuning te bieden. Wanneer er binnen deze groep geen passende vervanging beschikbaar is, mobiliseren we onze middelen op clusterniveau om tot een oplossing te komen. Indien nodig, onderzoeken we bredere opties om het onderwijs zo min mogelijk te verstoren. Denk hierbij aan de inzet van onze getalenteerde onderwijsondersteuners of het strategisch verdelen van leerlingen over andere klassen. De inzet van intern begeleiders en directieleden wordt strikt beperkt tot situaties die directe en kortdurende interventie vereisen, zodat zij zich kunnen blijven focussen op hun kerntaken. Het minimaliseren van wisselingen in de klas is een prioriteit voor ons. Hoewel we streven naar consistente vervanging door dezelfde personen, is dit in de huidige context niet altijd haalbaar. Wij begrijpen dat dit een uitdaging kan zijn en communiceren open over de uitdagingen waar we voor staan. In uitzonderlijke omstandigheden, wanneer alle andere opties zijn uitgeput en de onderwijskwaliteit in het gedrang komt, kunnen wij genoodzaakt zijn ouders te verzoeken hun kinderen tijdelijk thuis op te vangen. Wij verzekeren u dat wij in dergelijke situaties zo spoedig mogelijk communiceren, met duidelijke informatie over welke groep(en) betroffen zijn en wanneer dit van toepassing is.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Nagenoeg alle kinderen doen mee aan de klassikale instructie en inoefening. Hierna gaan de meeste kinderen de leerstof zelfstandig verwerken. De leerkracht geeft een kleine groep verlengde instructie en aan de echte risicoleerlingen wordt nogmaals verlengde instructie gegeven. De school stimuleert veelvuldig overleg tussen leerkracht en leerling. Opdrachten worden nooit zomaar gegeven, regels worden nooit zomaar gesteld. De leerkracht maakt steeds het doel duidelijk. Binnen het leerjaar worden kinderen uitgedaagd om ook eigen ontwikkelingsdoelen te stellen. Daarbij worden ze door de leerkrachten begeleid. De leerlingen krijgen instructie en verwerking op niveau aangeboden.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling: Ontdek Onze Specialisten

3

Optimale Taal- en Rekenzorg op Basisschool Ondersteboven

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerde Leerpaden
Rekenspecialist voor Sterke Rekenvaardigheden
Hoogbegaafdheid Specialist voor Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Ondersteboven zetten we ons, in nauwe samenwerking met Basisschool De Triangel, in voor het allerbeste onderwijs. Onze gespecialiseerde teams werken samen om leerlingen uit Ulestraten en Moorveld/Geulle te ondersteunen bij hun taal- en rekenontwikkeling. Wij geloven in een brede aanpak die aansluit bij de unieke leerbehoeften van elk kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning

Toelichting van de school:

Onze toegewijde gedragsspecialisten en intern begeleiders bieden gerichte ondersteuning bij uitdagend gedrag, altijd in transparante communicatie met ouders. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. Samen werken we aan een positieve schoolervaring en de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ontwikkeling en Verbetering

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij focussen op het bevorderen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij al onze leerlingen. Onze aanpak is gericht op het stimuleren van zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij besteden aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Door middel van diverse activiteiten stimuleren we een gezonde levensstijl. Dit is essentieel voor de algehele ontwikkeling van het kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische behoeften en persoonlijke verzorging bieden wij passende ondersteuning. Wij zorgen voor een veilige en zorgzame omgeving waarin aan alle individuele behoeften wordt voldaan. Dit in samenwerking met ouders en eventuele externe professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Werkplein

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Ondersteboven

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Bij Basisschool Ondersteboven geloven we in het bieden van gespecialiseerde ondersteuning aan elke leerling, afgestemd op individuele behoeften. Ons ondersteuningssysteem is zorgvuldig ingericht en werkt effectief, met de mogelijkheid om jeugdartsen, schoolmaatschappelijk werk en gemeentelijke sociale teams te betrekken wanneer nodig. Deze samenwerking, waarbij ouders, leerkrachten en interne begeleiders centraal staan, zorgt voor een integrale aanpak. We maken gebruik van een gelaagd ondersteuningsmodel, variërend van uitstekend klassikaal onderwijs (niveau 1) tot gespecialiseerde hulp binnen de klas (niveau 2). Voor meer specifieke behoeften schakelen we interne experts in (niveau 3) of betrekken we externe specialisten (niveau 4), en voor zeer specifieke uitdagingen bieden we extra ondersteuning binnen het speciaal (basis)onderwijs (niveau 5). Ons proces begint met een grondige analyse van zowel 'zachte' data, zoals observaties en gesprekken, als 'harde' data, waaronder toetsresultaten en gegevens uit Leerling In Beeld. Dit stelt ons in staat om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elke leerling nauwkeurig in kaart te brengen. De niveaus één tot en met vier van ondersteuning worden binnen onze schoolmuren georganiseerd. Of het nu gaat om differentiatie in de klas, het inschakelen van onze interne deskundigen of het samenwerken met externe specialisten, we volgen de voortgang van elke leerling nauwgezet. Door regelmatige monitoring en evaluatie passen we onze strategieën aan om optimale resultaten te garanderen. We hanteren een handelingsgerichte aanpak, waarbij we ons focussen op wat werkt voor het individu, ook wel de WOWW-aanpak genoemd. Dit uit zich in individuele handelingsplannen, haalbare doelen en continue aandacht voor voortgang en evaluatie, zowel op korte, middellange als lange termijn. Actieve samenwerking met ouders en externe partners is cruciaal voor ons. Door gezamenlijk te werken, kunnen we flexibel inspelen op de uiteenlopende onderwijsbehoeften en een inclusieve leeromgeving creëren waarin elke leerling kan excelleren. Onze recente scholing op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, in combinatie met formatief handelen en gerichte feedback, stelt ons in staat om het onderwijs steeds verder te personaliseren en aan te passen aan diverse leerstijlen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolontwikkelplan

Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan?

Ons schoolplan vormt de basis voor onze jaarlijkse doelen, die we concreet maken in de jaarplannen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de prestaties ten opzichte van deze gestelde doelen. Schooljaarplan 2024 - 2025: Focus op Formatief Handelen en Kwaliteitsverbetering Ontwikkelthema 1: Formatief Handelen en Digitale Geletterdheid We zetten in op de verdere professionalisering van ons team met gerichte scholing op formatief handelen. Dit versterkt de kennis en vaardigheden van onze leerkrachten, wat leidt tot een dieper begrip en effectievere toepassing. We ontwikkelen een vernieuwd rapportagekader, zoals een portfolio, om de leerresultaten van kinderen op een formatieve manier inzichtelijk te maken. Ons team implementeert formatief werken uniform en consistent, met respect voor de individuele identiteit van elke leerkracht. Dit wordt ondersteund door een borgingsdocument voor afspraken rondom Snappet, wat zorgt voor duidelijkheid en consistentie in het gebruik van dit digitale leerplatform. Regelmatig overleg met Snappet monitort de voortgang en verzamelt feedback voor maximale effectiviteit. Daarnaast voeren we een leesplan uit om de leesvaardigheid van onze leerlingen te verhogen. We optimaliseren het gebruik van het Digikeuzebord door resultaten te borgen en te bespreken in overleg. De digitale geletterdheid en burgerschap van leerlingen ontwikkelen we verder, waarbij we hen stimuleren tot kritisch en verantwoord mediagebruik. Ontwikkelthema 2: Op Weg naar Geïntegreerd Kwaliteitsbeleid We ontwikkelen een helder cyclisch proces voor het monitoren en evalueren van begeleidingsinterventies, met integratie van de PDCA-cyclus. Dit proces is gericht op continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Evaluatieafspraken worden ingebed in het vergaderrooster om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen structureel te bespreken en bij te sturen waar nodig. Ontwikkelthema 3: Samenwerking en Kennisdeling binnen GvS Ulestraten - Moorveld We bevorderen effectieve kennisdeling tussen leerkrachten om de onderwijsresultaten te optimaliseren. Klasbezoeken worden georganiseerd om best practices uit te wisselen, van elkaar te leren en de samenwerking tussen de scholen te versterken. Gezamenlijke ontwikkelgroepen worden verder ontwikkeld om synergie te creëren.

Hoe realiseren we onze onderwijskwaliteitsdoelen?

De kern van ons kwaliteitsbeleid, zoals verwoord in het beleidskader van INNOVO, is onze gezamenlijke ambitie: regie op onderwijskwaliteit door vertrouwen, verbinding en vakmanschap. We streven naar authentiek kwaliteitsbeleid op elke INNOVO-school, waarbij elke professional doelbewust leiding geeft aan onderwijskwaliteit. Dit doen we professioneel, formatief en flexibel, door onszelf en elkaar continu te toetsen aan onze kwaliteitsdoelen. Onze aanpak is gebaseerd op zes uitgangspunten, voortgekomen uit een grondige evaluatie van onze werkprocessen. Geïnspireerd door de INNOVO-koers en onze strategische doelen, vertalen we landelijke onderzoekskaders naar ons kwaliteitsbeleid. We bewegen van een papieren aanpak naar een focus op professionals in het primaire proces. Dit doen we door proactief te werken aan kwaliteitsontwikkeling met duidelijke start- en streefsituaties, en door continue feedback. We onderscheiden strategische, tactische en operationele niveaus binnen onze kwaliteitscyclus. Het bestuur faciliteert het kwaliteitsbeleid door inrichting, uitvoering en evaluatie. We expliciteren ons kwaliteitsbewustzijn in dialogen over opvattingen, leidinggeven en verantwoording. Planmatig en systematisch geven we leiding in minimaal drie perioden per kalenderjaar. Verantwoording vindt plaats aan de hand van vier essentiële kwaliteitsvragen en vijf bouwstenen voor zelfevaluatie. Onze kwaliteitsvragen, vanuit de koers 'Op weg naar 2025 en verder', richten zich op: Goed onderwijs met een rijk aanbod? Leren leerlingen met formatief handelen? Voelen leerlingen en professionals zich veilig en uitgedaagd? Is iedereen veilig in een professioneel klimaat? Leren leerlingen voldoende en behalen ze de gestelde normen? Sturen we effectief op onderwijskwaliteit? Geven professionals expliciet leiding aan onderwijskwaliteit? De vijf bouwstenen, in de kenmerkende INNOVO-kleuren, vormen het fundament voor ons authentieke kwaliteitsbeleid. Deze bouwstenen zijn: Kwaliteitsbeleid, Zicht op Ontwikkeling, Pedagogisch en Didactisch handelen, Onderwijsresultaten, en Veiligheid en Schoolklimaat. Het schoolplan beschrijft onze ambities met betrekking tot deze bouwstenen, gebaseerd op een grondige analyse van de huidige situatie en vormt het startpunt voor onze toekomstgerichte aanpak. Elk kind verdient elke dag het beste onderwijs!

Stimulerend Aanbod Jonge Kind: Peuteropvang en VVE

Toelichting van de school

Basisschool Ondersteboven biedt een warm welkom aan de allerjongsten met gespecialiseerde programma's voor kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Onze school werkt nauw samen met MIK & PIW Groep, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie die gevestigd is in ons schoolgebouw. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs en een consistente educatieve aanpak. Peuterspeelzaal Pinokkio, onderdeel van MIK & PIW Groep, opent haar deuren vier ochtenden per week: op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagochtend van 8.45 tot 12.30 uur. De speelzaal hanteert thematiek die perfect aansluit bij de lesplannen van groep 1 en 2. Dit garandeert een vloeiende ontwikkeling, waarbij onze leerkrachten en de pedagogisch medewerkers van Pinokkio regelmatig afstemmen om de doorstroom van peuters naar de basisschool optimaal te begeleiden. Sinds schooljaar 2018-2019 implementeren wij de VVE-aanpak zoals vastgesteld door de Gemeente Meerssen, met een geactualiseerd beleidsplan voor de komende jaren. Onze gezamenlijke VVE-visie, gedragen door zowel het peuteropvangteam als onze leerkrachten, benadrukt een kwalitatief hoogstaand educatief aanbod voor elk kind. Wij focussen op doorlopende leerlijnen voor vroegtijdige signalering en begeleiding. Het kindvolgsysteem van de peuteropvang en het leerlingvolgsysteem van de school worden op elkaar afgestemd. Dit creëert een duidelijke lijn in de ontwikkeling van elk kind, van peuter tot basisschoolleerling. Ouderbetrokkenheid is een kernwaarde. Een gestructureerde intakeprocedure, met specifieke aandacht voor kinderen met een VVE-indicatie, plaatst de ouderparticipatie centraal. De warme overdracht van informatie is vastgelegd in een officieel protocol, wat zorgt voor een complete en geïnformeerde start.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Ondersteboven?

Basisschool Ondersteboven biedt uitstekende faciliteiten voor jonge kinderen, waaronder gespecialiseerde kinderopvang en een uitgebreid programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), ook wel bekend als peuteropvang.

Basisschool Ondersteboven biedt uitstekende faciliteiten voor jonge kinderen, waaronder gespecialiseerde kinderopvang en een uitgebreid programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), ook wel bekend als peuteropvang.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Ondersteboven samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor ons rijke aanbod voor jonge kinderen werken wij samen met de deskundige organisatie MIK & PIW Groep.

Voor ons rijke aanbod voor jonge kinderen werken wij samen met de deskundige organisatie MIK & PIW Groep.

Team | Basisschool Ondersteboven in Moorveld | [2025] Schoolregister