
Schoolweging
De schoolweging van Ondersteboven is 27,93 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert Basisschool Ondersteboven ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 53,33% een score boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1% voor het streefniveau. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger gelegen cognitief niveau bereikt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op de midden- en bovenkant: 28,57% havo/vwo-advies (vs. 10,93% regio) en 14,29% vwo (iets onder het regionale gemiddelde van 18,61%). Opvallend is het relatief hoge aandeel vmbo-(g)t/havo-adviezen (28,57%), wat past bij de brede populatie. Praktijkonderwijs-adviezen ontbreken volledig, in tegenstelling tot vergelijkbare scholen (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Meerssen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij willen graag de ontwikkeling die leerlingen doormaken volgen, hiervoor neemt onze school regelmatig toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. De tussenresultaten worden gemeten middels LIB-toetsen. Daarnaast vinden er na een instructieblok methodegebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in de planning van de groep, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dan leerlingen bepaalde instructies niet hoeven te volgen vanwege de goede resultaten. Het betreft dan herhaalde instructie. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen. LIB-toetsen wordt tweemaal per jaar afgenomen. Deze toets laat zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de leerkracht waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Hier past de leerkracht de instructie en onderwijstijd op aan. De resultaten worden tevens besproken met de intern begeleider. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot nader onderzoek en extra inzet van specialisme. Ouders worden hierbij betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert: 36,36% tegenover 11,81% landelijk. Dit roept vragen op over de adviesnauwkeurigheid of begeleidingscontinuïteit. Slechts 9,09% stroomt door boven advies (vs. 25,27% vergeleken met andere scholen), wat kan duiden op voorzichtig adviseren.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen tussen leerlingen zijn. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten pedagogische kwaliteiten moeten bezitten. Leerkrachten scheppen in de groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. In ons onderwijs stellen wij de behoeftes van onze leerlingen voorop. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten gestalte krijgt. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop en het eigen tempo waarin, kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren. LEES MINDER
Open en veilig schoolklimaat
Welbevinden
Respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool Ondersteboven voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Ondersteboven hanteert een werkwijze gericht op het creëren van een veilige en inclusieve leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. De school maakt gebruik van de methode Hiro als leidraad voor de sociale ontwikkeling. De Hiro-methode biedt een gestructureerde aanpak om sociale vaardigheden en weerbaarheid bij kinderen te versterken, met thema's en lessen gericht op empathie, conflictvaardigheden en groepsdynamiek. Leerkrachten plannen wekelijkse momenten waarin thema's centraalstaan, aansluitend bij actuele situaties in de klas.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Ondersteboven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Ondersteboven gebruikt 'Kindbegrip van ParnasSys' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Ondersteboven?
Basisschool Ondersteboven gebruikt de HiRO methode voor sociaal-emotioneel leren.