
Schoolweging
De schoolweging van Het Talent Mookhoek is 31,02 , met een spreiding van 5,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94.82%), toont het een stevige basiskwaliteit. De school hanteert concrete interventies zoals beschreven in hun taal-/rekenbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren. Het verschil met vergelijkbare scholen is minimaal (+0.59%), wat wijst op effectieve differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is breed met nadruk op havo (28.57%) en vmbo-(g)t (21.43%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1.01% is. De hoge havo/vwo-percentages (35.71% combinatie) staan in contrast met het landelijk gemiddelde (29.54%). Dit past bij de relatief hoge toetsresultaten en intensieve doorstroombegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Talent Mookhoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De opbrengst 'dat ben ik' Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De kinderen krijgen les in meerdere vakken. Per vak worden methode toetsen afgenomen. De uitslagen van deze toetsen worden gebruikt om te bepalen welke doelen nog extra aan bod moeten komen en welke doelen zijn behaald. De doelen die nog extra aan bod moeten komen, worden door gepland in de periode tot aan de volgende toets. Wij noemen dit sleepdoelen. De leerkrachten observeren de kinderen tijdens het werken en ze kijken het gemaakte werk na. De resultaten daarvan kunnen gebruikt worden om de volgende dag een extra instructie te verzorgen of lesstof te gaan compacten voor kind. De leerkrachten hanteren een instructiemodel dat IGDI heet, waardoor ze aandacht hebben voor opfrissen van voorkennis, instructie afstemmen op behoeften, begeleid inoefenen, verwerken en evalueren. In januari en juni nemen we de tussentoetsen af van IEP LVS en doorlopend wordt geobserveerd. We stemmen af op wat kinderen kennen en kunnen. Sommige kinderen hebben herhaling van de stof nodig, anderen kunnen verdiepen en weer anderen kunnen met minimale stof toch de doelen halen. Volgen Onze school houdt de leervorderingen van elk kind zorgvuldig bij door de methode toetsen, observaties en IEP LVS om tijdig te kunnen signaleren of een leerling extra aandacht of ondersteuning nodig heeft. Wij houden de ouders op de hoogte van de resultaten van hun kind. De kinderenbegeleiding wordt gecoördineerd door onze intern begeleider. Rapporten en gespreksavonden De kinderen uit groep 1-8 krijgen 2 x per jaar een rapport: een zomer en een winterrapport. Het rapport wordt met kind en ouders besproken. Natuurlijk kunt u altijd tussendoor contact opnemen met de leerkracht als zich problemen voordoen, of als u vragen heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
88.89% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Slechts 11.11% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). De afwezigheid van leerlingen boven advies wijst mogelijk op realistische advisering. Dit sluit aan bij het beschreven adviesproces met drie evaluatiemomenten en gebruik van IEP-toetsresultaten.
Sociale ontwikkeling
We zijn een kleine school en hebben zicht op de kinderen. Door middel van de methode De Vreedzame School leren we de kinderen burgerschap en respectvol met elkaar en zichzelf omgaan. Concreet hebben we het over de vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Het omvat dus nogal wat. Veel scholen vonden hun weg naar De Vreedzame School voor de invulling van burgerschap in het onderwijs. Elk schooljaar starten we met "De Gouden weken waarin we aandacht besteden aan samenwerken, elkaar leren kennen en groepsvorming. We werken met een kindpanel waardoor kinderen inspraak hebben op school. We gaan snel met kind en ouders in gesprek als we gedrag zien dat niet gewenst is op school. LEES MINDER
We hebben respect voor elkaar.
Je mag zijn wie je bent.
We houden rekening met elkaar.
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Talent voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Het Talent hecht waarde aan de missie 'Jezelf zijn, afgestemd op anderen'. Dit doen we door: het volgen van de sociale opbrengsten door middel van het volgsysteem 'IEP-LVS Hart en Handen', het meten van de sociale veiligheid van de kinderen in groep 6-7-8 (de uitkomsten resulteren in een plan van aanpak), kinderen een kans te geven om hun hart te luchten, het bespreken van omgang met elkaar en het oppakken van ruzies en conflicten, korte lijnen met de ouders, het trainen van kinderen in de bovenbouw om mediator te zijn en het inschakelen van externe hulp voor kinderen die in de knel zitten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Talent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Talent gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.