Basisschool Het Talent in Mookhoek

De resultaten van Basisschool Het Talent in Mookhoek

Current section: resultaten
Kreekstraat 1
3293 Mookhoek

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Het Talent, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Het Talent bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Talent bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de cruciale signaleringswaarde om de basisvaardigheden op alle basisscholen te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Basisschool Het Talent

Het streefniveau legt de lat hoger dan het fundamentele niveau, met als doel leerlingen uit te dagen het maximale uit hun basisschooltijd te halen. De inspectie stelt voor elke school individueel een streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, weerspiegelt de ambitie van de school om leerlingen boven de basisvaardigheden uit te laten stijgen en hen voor te bereiden op toekomstig succes.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Het Talent?

De overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs is een belangrijke stap voor elke leerling. Bij Basisschool Het Talent begeleiden we onze leerlingen en hun ouders zorgvuldig door dit proces. Vanaf groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, dat in juni van dat schooljaar met hen en hun ouders wordt besproken. In januari van groep 8 volgt een tweede voorlopig advies. Na de doorstroomtoets in maart ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies. Wij bieden uitgebreide ondersteuning bij het kiezen van een passende vervolgopleiding. Dit omvat informatiebijeenkomsten in september over het traject naar het voortgezet onderwijs, het verspreiden van informatie over open dagen en scholenmarkten, en individuele gesprekken met de intern begeleider en leerkracht. De school organiseert in de maanden november tot en met februari open dagen, waar leerlingen en ouders van harte welkom zijn. De exacte data worden tijdig gecommuniceerd om een weloverwogen keuze mogelijk te maken. Dit helpt leerlingen en ouders om zich goed te oriënteren op de verschillende onderwijsvormen. De procedure in groep 8 is helder gestructureerd. Naast de algemene informatiebijeenkomsten, vinden er individuele adviesgesprekken plaats in januari. Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling, de resultaten uit alle schooljaren en de werkhouding, zoals doorzettingsvermogen. De wensen van ouders en kind worden hierbij meegenomen. In februari maken de leerlingen de IEP-doorstroomtoets, die de resultaten op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde bevestigt. De definitieve adviezen worden half maart verstrekt, waarna de aanmeldingen bij het voortgezet onderwijs tussen half maart en eind maart plaatsvinden. Nadat de aanmelding is voltooid, stuurt de basisschool een onderwijskundig rapport naar de nieuwe school, waarvan de ouders een kopie ontvangen. Dit zorgt voor een soepele overdracht van alle relevante informatie. Vanwege onze stamgroepindeling (groep 6-7-8) bezoeken we de open dagen en informatiebijeenkomsten van het voortgezet onderwijs gezamenlijk na schooltijd of op woensdagmiddag. Het afscheid van groep 8 is een memorabel moment, met een feest na de IEP-toets, een zelfgekozen afscheidsproject zoals een musical of film, en optredens voor de hele school. Ouders en leerlingen genieten van een speciale avond met cadeaus, certificaten en persoonlijke herinneringsmappen, verzorgd door het team. De Kabaaldag markeert het officiële afzwaaien van groep 8, die ook afscheid neemt van elkaar met zelfgemaakte herinneringsbladen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Het Talent: Groei en Respect

Op Basisschool Het Talent bieden we een kleinschalige leeromgeving waar elk kind persoonlijke aandacht krijgt. Wij hanteren de succesvolle methode 'De Vreedzame School' om kinderen essentiële vaardigheden voor burgerschap en respectvolle omgang met elkaar en zichzelf bij te brengen. Dit omvat belangrijke thema's zoals vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, empathie, verdraagzaamheid, autonomie en het actief afwijzen van intolerantie en discriminatie. Het schooljaar starten we met de 'Gouden Weken', een periode die volledig in het teken staat van samenwerken, elkaar beter leren kennen en een sterke groepsvorming bevorderen. Via ons kindpanel geven we leerlingen een actieve stem in schoolzaken, wat hun betrokkenheid vergroot. We hanteren korte lijnen en gaan proactief in gesprek met kinderen en ouders bij ongewenst gedrag om een positief schoolklimaat te waarborgen.

Respectvolle omgang met iedereen.

Ruimte voor persoonlijke expressie en authenticiteit.

Rekening houden met elkaars behoeften en gevoelens.

Hoe bevordert Basisschool Het Talent de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze missie 'Jezelf zijn, afgestemd op anderen' staat centraal in onze aanpak voor sociale ontwikkeling. We monitoren de sociale vooruitgang nauwkeurig met het volgsysteem 'IEP-LVS Hart en Handen'. Jaarlijks meten we de sociale veiligheid bij leerlingen in groep 6, 7 en 8, waarvan de resultaten leiden tot gerichte verbeterplannen. Leerlingen kunnen altijd terecht bij onze aandachtfunctionaris of via een speciale brievenbus om ervaringen te delen. Thema's zoals effectief omgaan met elkaar en het oplossen van conflicten worden actief in elke groep besproken, zodat problemen direct worden aangepakt. Korte communicatielijnen met ouders zorgen ervoor dat eventuele uitdagingen snel en efficiënt kunnen worden aangepakt. Bovenbouwleerlingen volgen een training tot mediator om conflicten tussen leeftijdsgenoten op te lossen, wat bijdraagt aan autonomie en een positieve schoolse sfeer.

Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool Het Talent voor sociale opbrengsten?

Basisschool Het Talent maakt gebruik van het registratiesysteem 'Zien' om de sociale opbrengsten van leerlingen systematisch in kaart te brengen en te volgen.

  • Zien

Welke sociaal-emotionele leermethode wordt toegepast op Basisschool Het Talent?

Op Basisschool Het Talent zetten we de erkende methode 'De Vreedzame School' in voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen.

  • Vreedzame school

Inspectierapport Basisschool Het Talent: Kwaliteit en Toekomstvisie

Ontdek de resultaten van het meest recente inspectiebezoek aan Basisschool Het Talent, dat in 2016 plaatsvond en resulteerde in een 'voldoende' oordeel. Onze school blinkt uit met vijf 'voldoende' en vijf 'goed' beoordelingen van de inspecteur, wat getuigt van onze hoge onderwijskwaliteit. Dit positieve resultaat heeft geleid tot een verlenging van het basisarrangement, wat betekent dat de Onderwijsinspectie onze school elke vier jaar bezoekt voor een regulier onderzoek. We zijn trots op de erkenning van de veilige en stimulerende pedagogische sfeer, die zowel door ouders als kinderen zeer gewaardeerd wordt. De directie en het team van Basisschool Het Talent werken continu aan kwaliteitsverbetering. Met een sterke focus op bewustwording en ambitie leggen we de lat hoog om het beste onderwijs te bieden. Meer details over de bevindingen van de inspecteur zijn te vinden in het uitgebreide rapport via de volgende link: [Inspectierapport Basisschool Het Talent](https://zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/zoek-en-vergelijk/sector/po/id/2056/?pagina=1&zoekterm=09ZS). Daarnaast heeft op 16 maart 2020 een verdiepend onderzoek plaatsgevonden naar ons burgerschapsonderwijs, in samenwerking met het Kohnstamm Instituut als onderdeel van een landelijke studie naar burgerschapsonderwijs in Nederland.

Resultaten | Basisschool Het Talent in Mookhoek | [2025] Schoolregister