PCB Graaf Jan
Parklaan 4A
3417 VA Montfoort

Schoolweging

Schoolweging
28.48
Spreiding
7.06

De schoolweging van Graaf Jan van Montfoort is 28,48 , met een spreiding van 7,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee het landelijk gemiddelde van 96.4% niet, maar houdt ruim voldoende basiskwaliteit. Dit sluit aan bij het relatief hoge percentage vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een signaalwaarde van 48.6%. Ondanks een complexere populatie (schoolweging 28.48) presteert de school 4% boven de inspectienorm. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60.5%, wat wijst op uitdagingen in het bereiken van topprestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

25% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18.6%. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig (0% vs. 1.01% regio). De adviesverdeling benadrukt academische ambities: 58.3% van de adviezen betreft havo/vwo-niveaus, tegenover 38.7% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGraaf Jan van MontfoortGemeente AmsterdamNederland
LIB177.33174.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school vinden wij het belangrijk dat ieder kind de begeleiding krijgt, die hij/zij nodig heeft. Om de ontwikkeling van ieder kind optimaal te volgen heeft de school een leerlingvolgsysteem voor lezen, spelling, rekenen en de sociaal emotionele ontwikkeling. De gegevens van deze toetsen geven, samen met de ervaringen van de leerkracht met het kind, een betrouwbaar beeld van het functioneren van het kind in de klas. Drie keer per jaar worden leerlingbesprekingen gehouden, waarin deze toetsen en ervaringen worden besproken. De leerlingen van een groep worden besproken met de leerkracht, de directeur, de IB-er en de RT-er. Het resultaat van deze bespreking kan zijn dat een kind behoefte heeft aan uitbreiding van de zorg. Toetsen uit de toetskalender: de AVI-toetsen waarmee we de vorderingen in het technisch lezen meten; Drie Minuten Toets van Leerling in Beeld voor technisch lezen; Leerling in Beeld - begrijpend lezen 4 t/m 8; Leerling in Beeld - rekenen 3 t/m 7; Leerling in Beeld - spelling 4 t/m 8; Leerling in Beeld - werkwoordspelling groep 7 en 8 Leerling in Beeld - studievaardigheden groep 7 en 8 de Cito-doorstroomtoets De leerkrachten analyseren de toetsresultaten van hun groep. Tijdens een studiedag worden de resultaten in het team bekeken en besproken. Op basis van de resultaten wordt een groepsoverzicht en een groepsplan gemaakt met daarin de stimulerende en belemmerende factoren voor de individuele kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling functioneert onder advies (0% vs. 11.8% landelijk). 50% presteert boven advies - het dubbele van het vergelijkingsgemiddelde (25.3%). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding zoals beschreven in het doorstroomprotocol van de school.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid en structuur vinden wij belangrijk voor de kinderen. Die hebben een positieve invloed op de schoolprestaties. Vreedzaam Wij werken met het concept Vreedzaam. In een veilige omgeving ontwikkelt uw kind zich het beste en daar werken wij samen met de ouders aan. De Vreedzame School biedt een duidelijke structuur en hanteert begrijpelijke regels. Dit noemen we ook wel de grondwet van onze school. Iedereen hoort erbij; We lossen conflicten samen op; We zorgen goed voor het materiaal van onszelf en van anderen; We gaan vriendelijk met elkaar om en helpen elkaar. Wij werken met beloning van goed gedrag, bieden duidelijke regels, maken afspraken en sturen bij waar nodig. De kinderen worden gemotiveerd, er wordt een prettige werksfeer gecreëerd en onze school biedt rust en structuur. LEES MINDER

Kostbaar

Waardevol

Geliefd

Wat is de werkwijze van PCB Graaf Jan voor sociale ontwikkeling?

PCB Graaf Jan is een 'Vreedzame school'. Dit houdt in dat leerlingen vanaf groep 1 onderwijs krijgen gericht op hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze leren omgaan met elkaar, rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid dragen voor wat er op school gebeurt. Elk jaar komen de volgende thema's aan bod: groepsvorming, conflicthantering, communicatie, gevoelens, verantwoordelijkheid en diversiteit. Alle leerlingen leren conflicten oplossen. Leerlingen uit groep 7 en 8 kunnen opgeleid worden tot mediator en leren bemiddelen bij conflicten.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCB Graaf Jan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCB Graaf Jan gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCB Graaf Jan?

PCB Graaf Jan gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.