KBs De Howiblo
Parklaan 4B
3417 VA Montfoort

Schoolweging

Schoolweging
27.49
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Howiblo is 27,49 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort uitmuntend met 98,7% voor het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de signaleringswaarde (85%) en het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit onderstreept het adaptieve karakter van het onderwijs, waarbij alle leerlingen minimaal het basisniveau bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% (+21,8 procentpunt). De score overtreft bovendien het vergelijkingsgemiddelde van 61,1% significant. Dit bevestigt de effectiviteit van de onderwijsaanpak, vooral op rekengebied.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een duidelijke focus op hogere onderwijsvormen: 21,9% havo en 18,8% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% regionaal). Desondanks geeft 6,25% vmbo-b/k advies, iets boven regionale percentages. De brede adviesrange (van vmbo-b tot vwo) sluit aan bij de gemeten spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HowibloGemeente AmsterdamNederland
LIB180.15177.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De voortgang en de ontwikkeling van de kinderen wordt in kaart gebracht door de resultaten van niet-methodegebonden toetsen en methodetoetsen op te slaan. De niet-methodegebonden toetsen staan in het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. De directie, de kwaliteitscoördinatoren en de leerkrachten hebben zo direct inzicht in de resultaten van de kinderen Op diverse niveaus (school- leerjaar- en groepsniveau) worden de resultaten geanalyseerd. Op een studiedag worden de schoolresultaten aan het team voorgelegd. De kwaliteitscoördinator bespreekt periodiek in een groepsbespreking de resultaten van de kinderen van de groep en waar nodig wordt het onderwijsprogramma in overleg aangepast. De leerkracht is zelf in staat om aan de hand van een toetsanalyse van de methodegebonden toetsen interventies op te starten voor individuele kinderen of een groep kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,4% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). De hoge score voor 'op advies' (73,2%) benadrukt een realistische advisering. De 24,4% die boven advies presteert, past bij het werken met zorgvuldige doorstroomprotocols zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Op De Howiblo ondersteunen wij kinderen om te ontdekken wie ze zijn. Samen zorgen we ervoor dat wat de kinderen leren, aansluit bij wie ze zijn en wat ze nodig hebben, om zo het beste in ieder kind naar boven te brengen. Dit doen we bij de kernvakken rekenen, lezen en taal, maar we besteden ook ruim aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Op De Howiblo: Mogen kinderen ontdekken wie ze zijn. Leren we kinderen om samen te werken, samen te leven en elkaar te helpen door middel van de Kanjertraining. Laten wij kinderen op een speelse en luchtige kennis maken met thema’s als jezelf zijn, weerbaarheid, relaties, seksualiteit en diversiteit. Besteden wij veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling om zelfstandigheid, veerkracht en zelfvertrouwen te vergroten. Zien wij dat elk kind een uniek leerproces doorloopt. Wij bieden passend onderwijs dat aansluit op de leerbehoefte van het kind. Kanjertraining Alle groepsleerkrachten zijn gecertificeerd om Kanjertraining te mogen geven. Deze training is de basis voor de sociaal emotionele ontwikkeling lessen in de groep. In alle groepen worden de leerlingen aan de hand van de vier verschillende petten geleerd om elkaar te vertrouwen, elkaar te helpen, dat niemand de baas speelt, dat niemand wordt uitgelachen en dat er niemand zielig doet. Deze afspraken hangen ook in de klas op de Kanjerposter. LEES MINDER

Elkaar vertrouwen

Samen spelen, werken en leren

Niemand buiten sluiten

Wat is de werkwijze van KBs De Howiblo voor sociale ontwikkeling?

De visie op sociale opbrengsten is een gezamenlijke opbrengst van het team. Leerkrachten zijn gecertificeerd voor Kanjertraining. De Kanjerpetten hangen zichtbaar in de groepen en er kan bij ongewenst gedrag direct verwezen worden naar de kleuren van de kanjerpetten. Vragenlijsten voor leerkrachten en leerlingen worden besproken, waarna interventies op groeps- of leerlingniveau kunnen worden opgestart. De gegevens worden geanalyseerd door de kwaliteitscoördinator en de leerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBs De Howiblo om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBs De Howiblo gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs De Howiblo?

KBs De Howiblo gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.