Openbare basisschool De Gouwzee
Wilhelminalaan 58
1141 CW Monnickendam

Schoolweging

Schoolweging
30.1
Spreiding
6.63

De schoolweging van De Gouwzee is 30,10 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert De Gouwzee uitstekend vergeleken met de landelijke norm van 85%. De school blijft hiermee consistent boven het regionale gemiddelde van 95,9%, wat wijst op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit percentage overtreft zowel het regionale (57,8%) als landelijke gemiddelde, wat duidt op effectief onderwijs op maat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een nadruk op theoretische trajecten: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 30% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal). De brede adviesrange (vmbo-b tot vwo) weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie en onderwijsdifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe GouwzeeGemeente AmsterdamNederland
LIB178.08175.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling en de vorderingen van de kinderen worden systematisch bijgehouden in leerlingvolgsystemen. Hierin zijn de toetsen van o.a. Leerling in Beeld opgenomen. Deze methode -onafhankelijke toetsen controleren onze dagelijkse observaties en analyses en brengen daarmee de ontwikkeling van het kind in kaart. De toetsen zijn landelijk genormeerd. We gebruiken verschillende leerlingvolgsystemen: Kijk! (observatie/ registratiesysteem voor kleuters) en Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem voor de sociaal emotionele ontwikkeling en voor de kernvakken van groep 3-8). Groep 1 en 2 Met behulp van de observatie- registratiemethode Kijk! observeren en registreren leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen in groep 1/2 . De leerkracht observeert de kinderen m.b.v. ontwikkelingslijnen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en op ervaringen uit de praktijk. Aan de hand hiervan maakt de leerkracht keuzes op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied. Groep 3 t/m 8 Leerling in Beeld voor groep 3 t/m 8 bestaat uit toetsen voor de belangrijkste vakgebieden: lezen, taal en rekenen. Binnen deze vakken zijn diverse onderdelen in verschillende toetsen uitgewerkt. De scores van het leerlingvolgsysteem worden besproken tijdens de oudergesprekken . De sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen volgen wij eveneens met Leerling in Beeld. Deze bestaat uit een observatie- registratie lijst voor leerkrachten en vanaf groep 5 ook uit een leerling-vragenlijst. Dit geeft een goed inzicht in de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen op onze school. De scores van het leerlingvolgsysteem, waarmee u een goed beeld krijgt van het niveau van uw kind ten opzichte van het landelijk gemiddelde, worden tijdens de reguliere oudergesprekken doorgenomen. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport. Dit rapport blijft eigendom van de school. Aan het eind van de basisschool wordt het rapport eigendom van de leerling. Een mooi aandenken voor later! Ook heeft iedere leerling een datamap op school. Dit is een verzamelmap van ontwikkelingen en resultaten en creaties waar leerlingen trots op zijn. Een aantal keer per jaar voeren de leerlingen datamapgesprekken met ouders om hun vorderingen te laten zien. Naast toetsgegevens die ons inzichten geven in de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen kijken wij ook naar de brede ontwikkeling. Ook dit bespreken wij met ouders en de leerling tijdens oudergesprekken. Een leerling is immers veel meer dat alleen toetsresultaten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20,8% van de oud-leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks scoort 20,8% boven het advies, wat aansluit bij het intensieve monitoringssysteem beschreven in het schoolbeleid. De school erkent in haar jaarverslag uitdagingen bij doorstroom naar vmbo-(g)t.

Sociale ontwikkeling

Op de Gouwzee wordt ieder kind gezien en leert ieder kind naar zichzelf te kijken. Wij begeleiden de kinderen bij het inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling, door doelen te stellen en deze te evalueren. Hierbij werken het team, de kinderen en de ouders nauw samen. Ieder vanuit zijn eigen kennis en kunde. Op deze manier zorgen wij gezamenlijk voor een betrokken en veilige leeromgeving.

Elk kind wordt gezien

Zelfinzicht

Zelfredzaamheid

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Gouwzee voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool De Gouwzee hecht waarde aan het welbevinden van de leerlingen, omdat dit de basis vormt voor leren en ontwikkeling. Met behulp van de methode Kwink wordt in de groepen gewerkt aan sociale vaardigheden en het herkennen en verwoorden van eigen gevoelens. In groep 4 en 6 wordt de Klassikale Competentie Training gegeven, een preventieve training die aansluit bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen. Voor de registratie van sociale ontwikkeling worden de instrumenten Kijk! en Leerling in Beeld gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Gouwzee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool De Gouwzee gebruikt Kijk!, Leerling in Beeld en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Gouwzee?

Openbare basisschool De Gouwzee gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.