
Schoolweging
De schoolweging van De Blauwe Ster is 26,20 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,56% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Ook dit resultaat overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,71%), wat de brede basiskwaliteit van de school benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
76,44% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51,8%. Dit is een opvallend hoog percentage vergeleken met vergelijkbare scholen (63,35%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterk theoretische focus: 35,71% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 10,71% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft beperkt (3,57% vmbo-b/k), wat lager is dan het regionaal gemiddelde (5,52%). De verhouding tussen theoretische en praktische adviezen sluit aan bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Blauwe Ster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkrachten reflecteren dagelijks op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen en verwerken dat in diverse plannen en overzichten. Hierdoor kunnen zij ook vroegtijdig achterstanden of andere tekenen van zorg bij leerlingen signaleren en anticiperen zij daarop met kortlopende interventies. Twee keer per jaar worden de verkregen inzichten en de resultaten van de sociale emotionele ontwikkeling, de methodegebonden toetsen en de geplande CITO-toetsen centraal besproken met het gehele team. Hier komen acties uit voort die worden uitgezet naar de verschillende bouwen in de school, groep 1-2, 3, 4-5, 6-7 en 8. Daarnaast worden de verkregen inzichten en resultaten twee keer per jaar besproken op groepsniveau tussen de groepsleerkracht en de ondersteuningscoördinator. Op basis hiervan worden er mogelijke plannen gemaakt en acties ingezet. Tussentijds wordt aan de hand van de methodegebonden toetsen gekeken of de voortgang van de groep en leerlingen voldoende is. Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem van Cito om de resultaten van ons onderwijs te monitoren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25,81% van de leerlingen presteert boven hun advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Het percentage leerlingen onder advies (16,13% vs. 11,81% landelijk) is opvallend. Dit kan samenhangen met de hoge ambities van de school, waarbij mogelijk strenger wordt geadviseerd om doorstroom naar hogere niveaus te stimuleren.