
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Molenaarsgraaf is 28,61 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt 2% hoger dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op een stevig taal- en rekenbeleid. Deze consistent hoge scores komen terug in de jaarlijkse kwaliteitsrapporten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een verwachting van 48,6%. Dit is 19,5% hoger dan vergelijkbare scholen (60,5%). De school overtreft hiermee structureel de inspectienormen, mede dankzij gedifferentieerde rekenmethodes zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 20,83% havo/vwo en 20,83% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k/gt-adviezen (12,5% vs. 5,64% landelijk), wat past bij de gemengde populatie. Praktijkonderwijs blijft met 0% ruim onder regionale percentages (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Molenaarsgraaf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30,8% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat het beredeneerde adviesproces onderstreept. Slechts 15,4% zit onder advies – lager dan de landelijke 11,8%. Deze cijfers sluiten aan bij het ‘handelingsgericht werken’ dat in de schoolgids wordt benadrukt.