interconfessionele basisschool De Klaverhoek
Margrietstraat 28
4782 AH Moerdijk

Schoolweging

Schoolweging
32.19
Spreiding
5.49

De schoolweging van De Klaverhoek is 32,19 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe KlaverhoekGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de kwaliteitscyclus op groeps- en schoolniveau neemt de analyse van de tussenresultaten van zowel methode- als niet-methode-gebonden toetsen een belangrijke plaats in. Aan de hand van de uitkomsten van de toetsen en daarop volgende analyse worden de groepsplannen samengesteld. Aan de hand van de groepsplannen worden de week- en dagplanningen gemaakt. Deze planningen geven inhoud aan gedifferentieerd onderwijs aan leerlingen met verschillende onderwijsbehoeften. Wij laten de leerlingen in eerste instantie de lessen na de toets maken, waarna we een analyse van de instructiebehoeften maken. De leerlingen kunnen zelf inschrijven op leerstofonderdelen, waarvan zij instructie willen hebben of graag willen bijwonen. Hierdoor krijgen leerlingen die instructie nodig hebben, de instructie op hun niveau. Op deze wijze geven we ook inhoud aan het traject "Kansrijke combinatiegroepen". We leggen bij de instructie nadruk op de kwaliteit van de instructie, waarbij de actieve betrokkenheid en motivatie van de leerling heel belangrijk zijn. Middels coöperatieve werkvormen maken we gebruik van de kennis en vaardigheden van mede-leerlingen om de instructie inhoud te geven. In overleg met de leerlingen wordt nader afgesproken welke onderwijs- en instructiebehoeften de leerlingen nodig hebben. We maken resultaatafspraken en werken er samen met de leerlingen naar toe dat deze afspraken gerealiseerd worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige omgeving waarin de leerlingen leren samen te leven en telkens opnieuw mogen beginnen. Op onze scholen wordt daartoe een methode sociaal emotionele ontwikkeling 'Kanjer' gebruikt. De leerlingen leren zich in een ander te verplaatsen en worden betrokken bij het opstellen en handhaven van afspraken in de klas. Tevens worden leerlingen gestimuleerd in het deelnemen aan de samenleving door activiteiten te ontplooien waarin leerlingen iets voor anderen kunnen betekenen. LEES MINDER

positief zelfbeeld

gedragenheid

zingeving

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Er zijn een aantal momenten, dat er gegevens komen m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen: -lessen Kanjertraining -volgsysteem 'Kanvas' (Kanjer Volg-/Advies Systeem) en 'Leerlijnen Parnassys' (1,2). -Sociogram Op de wijze zoals hierboven beschreven gaan de leerkrachten aan de slag om de begeleiding van de leerlingen op dit gebied inhoud te geven. Deze gegevens worden genoteerd in de individuele leerlingendossiers. De ontwikkeling van de leerlingen is een onderwerp van gesprek tussen leerkracht-ouders-Intern Begeleider. Middels de Handelings Gericht Werken(HGW)-cyclus en de cyclus van de interne zorgstructuur wordt de ontwikkeling gemonitord. Daarnaast nemen we in de groepen 7 en 8 ook nog de Sociale Veiligheidsvragenlijst uit WMK/Parnassys af. Dit is een verplichting, vastgelegd in het kwaliteitssysteem van Stichting de Waarden. In oktober 2023 hebben we onze Licentie C gehaald. We zijn nu volledig gecertificeerd om met Kanjer/Kanvas te werken.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas WMK, leerlingenvragenlijst

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens Kanjer trainingen