
De resultaten van interconfessionele basisschool De Klaverhoek in Moerdijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van interconfessionele basisschool De Klaverhoek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past interconfessionele basisschool De Klaverhoek bij jullie?
Ontdek hoe goed interconfessionele basisschool De Klaverhoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Onze Leerlingen Behalen het Fundamentele Niveau
Op basisschool De Klaverhoek streven we ernaar dat al onze leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Dit wordt gemeten aan het einde van de basisschoolperiode, met name in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit fundamentele niveau behalen. Dit percentage fungeert als de essentiële signaleringswaarde voor alle Nederlandse basisscholen, inclusief de onze in Moerdijk. Met trots presenteren we dat 98,48% van onze leerlingen dit essentiële niveau bereikt, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van zowel leerlingen als docenten. De vergelijking met het landelijk gemiddelde van 94,68% onderstreept onze prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling naar het Streefniveau op De Klaverhoek
Naast het behalen van het fundamentele niveau, stimuleren we onze leerlingen om ook het hogere streefniveau te bereiken. Dit ambitieuze doel wordt per school vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie. Het percentage dat hiervoor geldt, is de unieke signaleringswaarde voor elke basisschool. Voor De Klaverhoek ligt deze specifieke signaleringswaarde op 41,2%. We zijn verheugd te melden dat 60,61% van onze leerlingen dit streefniveau realiseert. Dit resultaat overtreft het vastgestelde doel aanzienlijk en laat zien dat wij extra aandacht besteden aan het stimuleren van talent en het bevorderen van doorlopende ontwikkeling. Vergeleken met het landelijke gemiddelde van 51,68% presteren onze leerlingen uitstekend.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van interconfessionele basisschool De Klaverhoek?
Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) bij basisschool De Klaverhoek wordt zorgvuldig samengesteld. Dit advies is gebaseerd op een combinatie van factoren, waaronder de resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit voorgaande groepen. Vanaf groep 6 worden deze resultaten ook meegenomen in een speciale plaatsingswijzer. Daarnaast kijken we naar de behaalde ontwikkelprognoses voor begrijpend lezen en rekenen, de resultaten van methodegebonden toetsen en eventuele capaciteiten- of intelligentieonderzoeken zoals de NIO-test. Ook de doorstroomtoets ROUTE 8 en de werkhouding van de leerling spelen een rol. Gedragskenmerken, sociaal-emotionele vaardigheden en het zorgdossier, dat inzicht geeft in benodigde extra ondersteuning, worden ook meegewogen. Het uiteindelijke, voorlopige advies wordt opgesteld door een team van leerkrachten, de intern begeleider en de directeur om kansengelijkheid te waarborgen. Ouders worden vanaf groep 6 actief geïnformeerd over het adviestraject en de VO-schoolkeuze.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Klaverhoek
Basisschool De Klaverhoek in Moerdijk biedt een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen leren omgaan met elkaar en zich sociaal ontwikkelen. We geloven in het belang van samenleven en de kans om steeds opnieuw te beginnen. Onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling is gebaseerd op de 'Kanjer' methode. Hiermee leren kinderen zich in te leven in anderen en actief deel te nemen aan het opstellen en naleven van klassenafspraken. Daarnaast stimuleren we maatschappelijke betrokkenheid door activiteiten te organiseren waarbij leerlingen iets kunnen betekenen voor anderen. Zo bouwen we samen aan een positieve en respectvolle schoolcultuur.
Positief zelfbeeld ontwikkelen
Gedragenheid in de groep ervaren
Zingeving vinden in schoolactiviteiten
Hoe bevordert Basisschool De Klaverhoek de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op Basisschool De Klaverhoek zetten we diverse methoden in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Dit doen we onder andere door middel van de Kanjertrainingen, waarvoor we sinds oktober 2023 volledig gecertificeerd zijn met onze Licentie C. Daarnaast gebruiken we sociogrammen om de sociale dynamiek binnen de klas te analyseren. Deze gegevens worden zorgvuldig genoteerd in de individuele leerlingendossiers en besproken tijdens gesprekken tussen leerkrachten, ouders en de intern begeleider. De ontwikkeling van onze leerlingen monitoren we continu via de Handelings Gericht Werken (HGW) cyclus en de interne zorgstructuur. In groepen 7 en 8 vullen leerlingen bovendien de Sociale Veiligheidsvragenlijst van WMK/Parnassys in, een verplicht onderdeel van ons kwaliteitssysteem.
Welke registratiemethoden gebruikt De Klaverhoek voor sociale resultaten?
Basisschool De Klaverhoek brengt sociale opbrengsten in kaart met behulp van specifieke registratiemethoden: * **Kanvas:** Een gestructureerde methode om leerlinggedrag en sociale interacties te volgen. * **WMK, leerlingenvragenlijst:** Een vragenlijst die inzicht geeft in de sociale beleving en veiligheid van leerlingen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?
Op Basisschool De Klaverhoek maken we gebruik van bewezen methoden om sociaal-emotioneel leren te bevorderen: * **Een doos vol gevoelens:** Een creatieve en toegankelijke manier om emoties te verkennen en te benoemen. * **Kanjer trainingen:** Intensieve trainingen gericht op het versterken van sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Inspectierapport Basisschool De Klaverhoek: Kwaliteit en Veiligheid Gewaarborgd
De onderwijsinspectie heeft in juni 2016 basisschool De Klaverhoek getoetst en bevestigde dat onze school een solide basisarrangement heeft. Dit betekent dat De Klaverhoek haar onderwijskwaliteit uitstekend op orde heeft. Onze leerlingen behalen voldoende resultaten voor de kernvakken. Daarnaast bieden we brede ontwikkelingsmogelijkheden, zodat kinderen niet alleen leervaardigheden ontwikkelen, maar ook vaardigheden die aansluiten bij hun interesses en wensen. De leerkrachten excelleren in zowel pedagogisch als didactisch handelen. Ze weten de leerlingen te boeien en te stimuleren, en bieden daarbij onderwijs dat nauwkeurig aansluit bij de individuele leerbehoeften van elk kind. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. We monitoren continu hoe leerlingen zich voelen op school en ondernemen direct actie bij eventuele problemen op dit gebied. De Klaverhoek investeert actief in kwaliteitsverbetering. Zowel de schoolleiding als het voltallige team hebben een helder zicht op onze sterke punten en ontwikkelingsgebieden. Door nauwe samenwerking werken we continu aan het optimaliseren van ons onderwijs. De inspectie beoordeelde de onderwijsresultaten en sociale leerresultaten als 'VOLDOENDE'. Het zicht op ontwikkeling en het didactisch handelen van de leerkrachten werden eveneens als 'VOLDOENDE' geclassificeerd. Het schoolklimaat en de veiligheid scoorden zelfs een 'GOED'. Op het gebied van kwaliteitszorg is de school sterk. Evaluatie en verbetering zijn 'VOLDOENDE', terwijl de kwaliteitscultuur en de verantwoording en dialoog met ouders en belanghebbenden als 'GOED' werden beoordeeld. De inspectie concludeerde dat basisschool De Klaverhoek voldoet aan alle gecontroleerde wettelijke voorschriften. Er zijn geen tekortkomingen geconstateerd, wat ons trotseert en motiveert om door te gaan met ons kwalitatieve onderwijs.