Tjongerschool in Mildam

Het team van Tjongerschool in Mildam

Current section: team
Schoterlandseweg 95
8454 Mildam

Zie hier hoe het team van Tjongerschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Tjongerschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Tjongerschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Tjongerschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Tjongerschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Tjongerschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Tjongerschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Tjongerschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibel Onderwijs: Onze Aanpak bij Lerarenvervanging

De Tjongerschool, onderdeel van Ambion, ervaart net als veel andere basisscholen de uitdagingen van het lerarentekort. Het vinden van gekwalificeerde vervangers is een prioriteit. Voor een optimale continuïteit van het onderwijs, zet Ambion een eigen flexteam in. Deze pool van toegewijde leerkrachten staat paraat om direct in te springen bij ziekte of andere vormen van afwezigheid. Zij worden als eerste benaderd om de lessen op onze school en andere Ambion-scholen te verzorgen. Daarnaast werken we binnen Ambion samen in scholenteams om de inzet van beschikbare invalkrachten te maximaliseren. Een centrale database met professionele vervangers, die ook voor andere schoolbesturen werkzaam zijn, versterkt onze flexibiliteit. Indien er onverhoopt geen directe vervanging beschikbaar is, onderzoeken we intern de mogelijkheden. Een collega kan gevraagd worden om extra uren te draaien. Als dit niet lukt, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. In het uitzonderlijke geval dat we op de tweede dag van afwezigheid nog steeds geen vervanging kunnen vinden, zien we ons genoodzaakt de betreffende groep leerlingen vrij te geven. Wij informeren u hierover direct, zodat u tijdig passende opvang kunt regelen. Wij begrijpen volkomen dat dit voor ouders en leerlingen ongemak met zich meebrengt. Het voorkomen van onverwachte lesuitval is onze grootste zorg. Wij danken u hartelijk voor uw begrip in situaties waarin we gezamenlijk deze uitdagingen moeten aangaan.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Alle groepen krijgen op vrijdag gymles van de Buurtsportcoach. Op woensdag verzorgen de leerkrachten, eventueel met Cios-studenten, de gymlessen. |edere maandag kunnen leerlingen boeken ruilen in onze eigen bibliotheek. Vrijwillige ouders zorgen ervoor dat de leerlingen nieuwe boeken kunnen lenen. Het boekenaanbod wordt meerdere keren per jaar vernieuwd.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Tjongerschool: Specialisten voor Elke Leerling

2

Taal en Rekenen: Versterking voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Tjongerschool zetten we ons dagelijks in voor optimale leerresultaten. Onze intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid bieden gerichte ondersteuning. Deze specialist is twee dagen per week beschikbaar voor onze leerlingen en ons team. Hierdoor kunnen wij het onderwijsaanbod perfect afstemmen op de specifieke behoeften van leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben op het gebied van taal en rekenen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

2

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog (via Ambion)

Toelichting van de school:

Voor een positieve leeromgeving en optimale werkhouding bieden wij deskundige begeleiding. Onze intern begeleider is een vast aanspreekpunt. Daarnaast valt onze orthopedagoog onder de expertise van Ambion, wat zorgt voor een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden op het gebied van gedrag en taakaanpak, toegankelijk voor onze leerlingen.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

0

Medische Zorg en Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kleuterspeellokaal
Buitenschoolse opvang

Optimale Leerlingondersteuning op de Tjongerschool

Ontdek ons uitgebreide ondersteuningsaanbod

Op de Tjongerschool geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. Ons Schoolondersteuningsprofiel, te vinden op onze website, beschrijft gedetailleerd hoe wij zorgen voor een optimale ontwikkeling. Onze intern begeleider is uw eerste aanspreekpunt voor vragen over extra begeleiding. Deze specialist werkt nauw samen met de groepsleerkrachten en coördineert de leerlingenzorg. Zij ondersteunt zowel leerkrachten als ouders en speelt een sleutelrol in het ontwikkelen van ons zorgbeleid. We hanteren een handelingsgerichte werkwijze om de basisondersteuning te waarborgen. Hierbij analyseren we systematisch de onderwijsbehoeften van elke leerling en stemmen we onze aanpak daarop af. De intern begeleider speelt hierin een cruciale ondersteunende rol. Indien nodig, schakelt de intern begeleider de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion in. Deze unit beschikt over diverse expertises, zoals orthopedagogen en dyslexiespecialisten. Ook de 'flexibele schil' van de BOU, bestaande uit specialisten op het gebied van rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid, staat tot onze beschikking voor onderzoek en gerichte ondersteuning. Voor leerlingen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben, bieden we maatwerk. Wanneer de basisondersteuning niet volstaat, signaleren we dit in samenspraak met u, de leerkracht en de leerling. We zoeken dan samen naar de meest effectieve oplossingen, waarbij een goede samenwerking tussen alle betrokkenen essentieel is. In het HGPD-gesprek (Handelingsgerichte Proces Diagnostiek), met deelname van de orthopedagoog van de BOU, verkennen we de onderwijsbehoeften om een passend onderwijsaanbod te realiseren. Soms is tijdelijke specialistische zorg nodig om de ontwikkeling optimaal te laten verlopen, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk binnen hun eigen groep ondersteund met extra instructie, begeleiding of een aangepast leerplan. Onze school zet ondersteuningsmiddelen, zoals onderwijsassistenten, effectief in om aan deze behoeften te voldoen. De overgang van peuterspeelzaal naar basisschool wordt soepel geregeld met een warme overdracht. Voor aanstaande vierjarigen plannen we rustige wenmomenten in. Een veilige en prettige omgeving stimuleert de ontwikkeling. Observatiemethoden helpen ons de voortgang op diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend te volgen, waarna de leerkracht ontwikkelingsdoelen formuleert. We dagen kinderen spelenderwijs uit om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals getalbegrip en fonemisch bewustzijn in groep 1 en 2, ter voorbereiding op groep 3. De overgang naar groep 3 wordt zorgvuldig voorbereid door de ontwikkeling van het kind nauwkeurig in kaart te brengen. Overleg met ouders over de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling bepaalt de juiste timing voor deze stap. Een eventueel extra kleuterjaar biedt een passend aanbod voor een succesvolle start in groep 3. Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften ontvangen de ondersteuning die ook beschreven staat voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Ons dyslexieprotocol richt zich op vroege signalering en adequate begeleiding van leerlingen met dyslexie en leesproblemen. Voor ernstige dyslexie worden onderzoek en intensieve begeleiding vergoed door de gemeente. Wij signaleren, interveniëren vroegtijdig en zorgen voor een gedegen dossieropbouw. De Tjongerschool is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Dit samenwerkingsverband stelt ondersteuningsplannen op, definieert basisondersteuning en verdeelt middelen voor extra ondersteuning eerlijk over de scholen. Meer informatie vindt u op hun website en in de brochure 'Passend onderwijs'. Ambion scholen werken aan gemeenschappelijke thema's voor de verdere ontwikkeling van passend onderwijs, zoals beschreven in ons schoolplan. De doelen voor het huidige schooljaar zijn vastgelegd in het schooljaarplan, dat u op onze website kunt vinden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan Tjongerschool

Wat zijn de strategische doelstellingen van ons schoolplan?

Ons nieuwe koersplan 2023-2027, ontwikkeld door Ambion, definieert zes cruciale koersthema's voor de komende jaren. Deze thema's, voortgekomen uit een grondige evaluatie van eerdere koersuitspraken, vormen onze strategische agenda. De zes koersthema's omvatten: Professionele cultuur, Onderzoekend leren en werken, Uitdagend onderwijs, Onderwijs op maat, Samenwerken en Passende organisatie-inrichting. Het versterken van de basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale geletterdheid, naast wereldburgerschap, vormt de kern van ons onderwijs. Onze vier leidende kernwaarden – Vertrouwen, Vakmanschap, Verbinding en Vindingrijkheid – weerspiegelen onze openbare identiteit, missie en visie. Elke school binnen Ambion werkt het schoolplan verder uit om deze koersthema's lokaal te implementeren. Jaarlijkse schooljaarverslagen evalueren de voortgang van onze schoolspecifieke doelen.

Hoe waarborgt de Tjongerschool het behalen van onderwijsdoelen?

De directeur en het onderwijsteam van de Tjongerschool zetten zich gezamenlijk in voor de continue, planmatige verbetering van ons onderwijsaanbod. Wij rapporteren transparant over de onderwijskwaliteit aan ouders, partners en de onderwijsinspectie. Ons kwaliteitsborgingssysteem is gebaseerd op de schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en het jaarlijkse schooljaarplan en -verslag. Het schooljaarplan specificeert onze doelen, verantwoordelijkheden, budgetten en tijdlijnen, opgesteld in samenspraak met het team en goedgekeurd door de medezeggenschapsraad. Deze raad monitort de voortgang, en de jaarlijkse evaluatie door het team leidt tot verdere optimalisatie en continuïteit. Door de integratie van het schooljaarverslag in het schooljaarplan ontstaat een cyclisch proces, waarbij lessen uit voorgaande jaren worden meegenomen in toekomstige ontwikkelingen. Dit zorgt voor een duurzame kwaliteitsverbetering binnen onze school.

Downloaden

Voor- en Vroegschoolse Educatie bij Tjongerschool

Toelichting van de school

De Tjongerschool in Mildam investeert in een optimale start voor jonge kinderen. We werken nauw samen met peuterspeelzaal "De Lytse Bearkes" in Nieuwehorne voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Deze samenwerking, vastgelegd in prestatieafspraken met de gemeente Heerenveen, garandeert een doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Door regeloverleg en gezamenlijke initiatieven zorgen we voor een steeds betere afstemming en doorontwikkeling van ons onderwijsaanbod. Met een warme overdracht en continue uitwisseling van kennis, bieden we uw kind de best mogelijke start in het onderwijs. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren.

Veelgestelde vragen

Biedt Tjongerschool extra programma's voor jonge kinderen?

De Tjongerschool richt zich op een geïntegreerde aanpak door samenwerking met externe partners, in plaats van specifieke extra programma's intern aan te bieden. De focus ligt op de doorgaande lijn vanaf de kinderopvang.

Met welke kinderopvangpartners werkt Tjongerschool samen?

Voor een optimale start werken wij samen met vooraanstaande kinderopvangpartners zoals Kinderopvang de Torteltuin/ZIEN en 'In de buurt: Lytse Bearkes Kinderwoud'. Deze samenwerkingen waarborgen een soepele overgang en een consistente ontwikkelingslijn voor uw kind.

Voor een optimale start werken wij samen met vooraanstaande kinderopvangpartners zoals Kinderopvang de Torteltuin/ZIEN en 'In de buurt: Lytse Bearkes Kinderwoud'. Deze samenwerkingen waarborgen een soepele overgang en een consistente ontwikkelingslijn voor uw kind.

Kinderopvang de Torteltuin/ZIEN
In de buurt: Lytse Bearkes Kinderwoud
Team | Tjongerschool in Mildam | [2025] Schoolregister