
Schoolweging
De schoolweging van Tjongerschool is 26,28 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 99% gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is 2,4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,6%), wat wijst op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 53,8%. Dit is 0,7% hoger dan gemiddeld bij vergelijkbare scholen (63,9%). De focus op maatwerk, beschreven in het pedagogisch plan, lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft veelvuldig hoog theoretisch advies: 45% havo en 40% vwo (totaal 85%), tegenover 27% landelijk. Praktijkonderwijs en vmbo-k blijven beperkt tot 5-10%. Dit contrasteert met regionale scholen waar gemiddeld 16,4% vmbo-(g)t en 18,6% vwo advies voorkomt. De adviezen weerspiegelen de relatief hoge toetsscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Tjongerschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.15 | 175.23 | 177.86 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We willen graag weten of ons onderwijs de gewenste resultaten oplevert. Daarom werken we planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs en toetsen we de kinderen systematisch. Daarnaast observeren en registreren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Er zijn twee soorten toetsen: * De niet -methodegebonden toetsen. * De methodegebonden toetsen. De niet-methodegebonden toetsen Dit zijn toetsen die niet bij een bepaalde lesmethode horen. We hebben voor de Cito-toetsen gekozen. Gedurende het hele schooljaar worden deze toetsen afgenomen wanneer een leerling heeft laten zien dat hij/zij aan de toets toe is op basis van behaalde doelen en/of observaties door de leerkracht. De meeste leerlingen zullen echter nog steeds in februari en in juni deze toets maken. Leerlingen die een inhaalslag willen maken worden niet vertraagd op deze manier. Er wordt dus adaptief getoetst. Leerlingen die zij-instromen van een andere basisschool worden bij binnenkomst ook in overleg getoetst. Wij willen weten hoe deze leerlingen een toets maken en welke leerpunten er nog zijn en ontdekken waar we de lesstof het best kunnen oppakken. Alle leerlingen maken de toetsen van de basisvakken op het eigen niveau. Methodegebonden toetsen Dit zijn toetsen die horen bij een bepaalde methode. Alle toetsresultaten van een bepaald vak worden per schooljaar geregistreerd en geanalyseerd. Bent u tussentijds benieuwd naar de vorderingen van uw kind, neem gerust contact op met de leerkracht. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerlingniveau en voor het effect van het handelen van de leerkracht. Na elke toets worden op basis van de analyse ambitieuze en ook realistische doelen voor de komende periode vastgesteld met de betreffende leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert, tegen 11,8% landelijk. 92,3% blijft exact op adviesniveau (vs. 62,9% gemiddeld). Slechts 7,7% stroomt door naar een hoger niveau, mogelijk door zorgvuldige advisering. Deze cijfers onderstrepen de nauwgezette 'warme overdracht' zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
We willen een leefgemeenschap zijn, waar kinderen veel leren en met plezier naar school gaan. Maar waar ook ruimte gemaakt wordt voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag. We werken aan een goede sfeer binnen de groepen. Pedagogische uitgangspunten De volgende principes zijn voor ons belangrijk: - Verantwoordelijkheid en vrijheid - Zelfstandigheid - Samenwerking - Effectiviteit - Reflectie - Borging LEES MINDER
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van de Tjongerschool voor sociale ontwikkeling?
De Tjongerschool erkent en waardeert de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen. De school streeft ernaar leerlingen respect voor elkaar bij te brengen door te ervaren dat iedereen anders kan zijn, maar wel op een fatsoenlijke manier met elkaar om kan gaan. De methode 'De Vreedzame School' wordt hierbij gebruikt. Daarnaast worden dagelijkse situaties benut om met leerlingen te praten over reacties op elkaar, omgaan met verschillende meningen en het zorgen dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de vragenlijsten van ZIEN!. In groep 1 t/m 4 wordt deze door de leerkracht ingevuld, in groep 5 t/m 8 door de leerkracht en leerling. De uitkomsten worden gebruikt om te bepalen waaraan de komende periode (extra) aandacht besteed moet worden, op individueel en groepsniveau.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Tjongerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Tjongerschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: ZIEN, Sociogram (2 keer per jaar), Gouden- en zilveren weken, en BOSOS.