
Schoolweging
De schoolweging van Openbare Basisschool ’t Schrijverke is 27,19 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,27% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, tegen 96,45% landelijk. De school overtreft hiermee al 14 jaar op rij de inspectienorm van 85%, een prestatie die terugkomt in al hun kwaliteitsrapporten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en het landelijk gemiddelde van 61,13%. Deze score onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral op rekengebied.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus gericht: 36,17% havo/vwo en vwo-advies (23,4% + 12,77%), tegen 29,54% in de regio. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2,13% vs. 1,01% regio), passend bij de relatief gunstige schoolweging. De combinatie vmbo-(g)t/havo vormt met 21,28% de grootste categorie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Openbare Basisschool ’t Schrijverke | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om zicht te krijgen op de totale ontwikkeling van alle kinderen, hanteren we de volgende instrumenten: -(gerichte) observaties van de leerkracht -resultaten in de groep (gemaakt werk, methodetoetsen) -methode onafhankelijke toetsen (bijvoorbeeld CITO) -Diagnostische gesprekken, oplossingsgerichte gesprekken. -Gesprekken met ouders De verzamelde informatie is input voor het bepalen van de onderwijsbehoefte van een kind op pedagogisch- en didactisch gebied. De onder- wijsbehoefte en gepland aanbod per vakgebied worden beschreven in de periodeplannen. Deze periodesplannen worden vier keer per jaar geëvalueerd en aangepast/bijgesteld volgens de cyclus van het handelingsgericht werken (HGW). Alle scholen van PlatOO analyseren minimaal 2x per jaar opbrengsten van het onderwijs op groep-, leerjaar- en schoolniveau. Zowel de tussen- als de eindresultaten worden in kaart gebracht. Dit document heeft de School Zelf Evaluatie (SZE) middenmeting en eindmeting.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,42% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. De 66,67% die op advies presteert, is hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (62,93%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering volgens het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen komen het beste tot leren als zij zich veilig voelen. Een fijn schoolklimaat draagt in hoge mate bij aan een veilige leeromgeving. In een fijn schoolklimaat zijn veel dingen duidelijk en voorspelbaar. Een fijn schoolklimaat wordt vooral ook gekenmerkt door een goede relatie tussen leerlingen onderling, tussen leerling en leraar en tussen ouders en school. Wederzijds respect en vertrouwen zijn volgens ons hiervoor de basis. Wij werken op ‘t Schrijverke met Fides. Een methodiek die zich richt op versterking van zelfvertrouwen en weerbaarheid. Fides is dagelijks aanwezig in onze school en kruipt steeds dieper in ons DNA. LEES MINDER
Vertrouwen
Zelfbewustzijn
Veiligheid
Hoe bevordert Openbare Basisschool 't Schrijverke' de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool 't Schrijverke' werkt sinds 2018 met Fides. Fides staat voor ‘vertrouwen’ en is de belangrijkste leidraad voor de manier waarop de school samen wil zijn en met elkaar om wil gaan. Fides is geen methode of programma, maar een gemeenschappelijke taal die zich richt op het vergroten van het zelfvertrouwen en de weerbaarheid van kinderen. De principes van Fides worden actief gedeeld met ouders, zodat thuis dezelfde taal wordt gesproken. Het doel is om kinderen sterk en zelfbewust te maken in hun ontwikkeling naar volwassenheid.
Hoe registreert Openbare Basisschool 't Schrijverke' de sociale opbrengsten van leerlingen?
Openbare Basisschool 't Schrijverke' gebruikt het Fides rapport om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Schrijverke'?
Openbare Basisschool 't Schrijverke' maakt gebruik van de Fides methodiek (fides-wbt.com) voor sociaal-emotioneel leren.