
Schoolweging
De schoolweging van Titus Brandsma Middenmeer is 31,83 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit: zelfs bij toenemende onderwijsbelemmeringen (28% zittenblijvers in piekjaren) garandeert de school minimale normbeheersing.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit illustreert effectieve differentiatie, ondanks de complexe populatie (schoolweging 31.83). De score blijft vergelijkbaar met regioscholen (55.4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus: 29% havo/vwo (vs 16.1% landelijk) en 16.1% vwo (vs 18.6% gem.). Opvallend is de sterke focus op tussenniveaus: 32.3% vmbo-(g)t/havo advies (dubbel zoveel als de regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0.12% vs 1.01% regio), passend bij de relatief theoretische uitstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Titus Brandsma Middenmeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) van IEP. Het IEP LVS is een digitaal volginstrument. Naast de cognitieve vaardigheden (taal, rekenen, lezen) brengt het instrument ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen in beeld. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen. Het IEP LVS is gebaseerd op een leer- en criteriumgerichte aanpak. Een aanpak waarbij de groei van de leerling centraal staat. Naast de toetsen wordt ook het dagelijkse werk van uw kind gevolgd. Deze vorderingen en observaties houdt de leerkracht bij in het groepsplan en het logboek. In het logboek worden acties naar aanleiding van observaties direct ingepland. Omdat leerlingen zich veel diversiteit ontwikkelen is een goede registratie erg belangrijk. Resultaten worden geanalyseerd op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. Ontwikkelbehoeften van kinderen worden gesignaleerd en opgenomen in de plannen die de leerkracht hanteert om het onderwijs vorm te geven. Daarnaast kan het zijn dat een kind meer specifieke behoeften heeft. Leerkracht en intern begeleider bekijken welke specifieke aanpak deze leerling nodig heeft. Dat wordt verwoord in een plan van aanpak. Het plan van aanpak wordt ongeveer iedere 8 weken met u als ouder doorgesproken en geëvalueerd. Wij werken met het digitaal leerlingadministratiesysteem ESIS. Na aanmelding wordt hierin een leerlingdossier aangemaakt. Hierin worden de persoonsgegevens, toetsafnames, rapporten en gespreksverslagen opgeslagen. ESIS voldoet aan de FENIT voorwaarden en maakt gebruik van een goed beveiligde database (beveiligingsklasse 4). Alle aanvullingen in het dossier worden in ESIS gevoegd. Wij geven nooit zonder toestemming van de ouders gegevens door aan derden. De gegevens van oud-leerlingen worden 5 jaar na het verlaten van de school vernietigd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een zorgelijk punt: 30.8% presteert onder advies (landelijk: 11.8%). Desalniettemin presteert 69.2% op of boven het advies, wat aansluit bij de 'warme overdracht' en monitoring in het VO. De uitdaging ligt in het verkleinen van de kloof tussen advies en uitstroom.
Sociale ontwikkeling
Een goede sfeer zien wij als de basis. Als die basis goed is, dan kan elk mens zich ontwikkelen en uw kind dus ook. Wij, als teamleden, moeten het vertrouwen in elkaar uitstralen naar de kinderen. Zo ervaren wij dat vertrouwen de basis is om samen te werken in respect naar elkaar. Een goed contact tussen ouders en leerkrachten vinden wij erg belangrijk. Wij willen uw vertrouwen behouden door open te zijn over de ontwikkelingen van uw zoon/dochter en door hem/haar een veilige omgeving te bieden. LEES MINDER
Samen werken
Samen leren
Samen leven
Wat is de werkwijze van Titus Brandsma voor sociale ontwikkeling?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via de Enquetetool van Vensters.
Welke registratievormen gebruikt Titus Brandsma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Titus Brandsma gebruikt Kijk! en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Titus Brandsma?
Titus Brandsma gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.