Basisschool De Blauwe Morgenster in Middenbeemster

Het team van De Blauwe Morgenster in Middenbeemster

Current section: team
Nicolaas Cromhoutlaan 2
1462 Middenbeemster

Zie hier hoe het team van De Blauwe Morgenster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Blauwe Morgenster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Blauwe Morgenster bij jullie?

Ontdek hoe goed De Blauwe Morgenster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Blauwe Morgenster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Blauwe Morgenster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (28.1%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (3.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Blauwe Morgenster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71%)
Direct ondersteunend personeel (22.6%)
Management (6.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Blauwe Morgenster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op De Blauwe Morgenster

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, bijvoorbeeld door ziekte, scholing of persoonlijk verlof, zetten wij alles op alles om een passende vervanging te regelen. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een continue leerervaring voor alle leerlingen. Voor spoedreparaties van personeel doen we primair een beroep op de gespecialiseerde invalpool van ons schoolbestuur, OPSPOOR. Deze pool biedt ons toegang tot gekwalificeerde onderwijsprofessionals die snel inzetbaar zijn. Vanwege de landelijke uitdagingen met personeelstekorten in het onderwijs, kan het voorkomen dat het vinden van vervanging via de pool niet altijd direct lukt. In dergelijke situaties evalueren we per geval de beste alternatieve oplossingen. Dit kan variëren van het inzetten van ervaren ondersteunend personeel tot het tijdelijk herschikken van leerlingengroepen. In uitzonderlijke gevallen, als laatste redmiddel, informeren we ouders over mogelijk thuisonderwijs. Transparante communicatie is hierbij essentieel. Ouders worden altijd tijdig geïnformeerd over elke vorm van leerkrachtafwezigheid en de concrete invulling van de vervanging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons team wordt gekenmerkt door een grote mate van betrokkenheid bij het onderwijs. Het team staat open voor elkaar en ondersteunt elkaar waar en wanneer dat nodig is. De Daltonvisie en de uitvoering daarvan vormt het gezamenlijk denkkader.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Kindontwikkeling op De Blauwe Morgenster

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor leesvaardigheid
Ervaren Intern Begeleider
Rekenspecialist voor rekenkundige vaardigheden
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Hulp bij schrijfproblemen

Toelichting van de school:

Binnen De Blauwe Morgenster werken leerkrachten, ondersteuners en specialisten nauw samen in gespecialiseerde ontwikkelgroepen. Deze groepen richten zich op kerngebieden zoals rekenen, lezen en onze Daltonprincipes. Het doel is om het hele schoolteam te inspireren en te voorzien van de nieuwste inzichten en methodieken. Hierdoor vergroten we continu de expertise en effectiviteit van ons onderwijs, wat direct ten goede komt aan de leerlingen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal welzijn

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van twee intern begeleiders staat klaar om leerlingen te ondersteunen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij zorgen voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedrag en werkhouding
GZ-Psycholoog voor gespecialiseerde begeleiding

Toelichting van de school:

Onze ontwikkelgroepen, gericht op Daltononderwijs, lezen, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid, besteden voortdurend aandacht aan gedrag, werkhouding en de aanpak van taken. Door samenwerking met interne en externe experts verbeteren we ons onderwijs continu. Bij specifieke uitdagingen schakelen we ons Samenwerkingsverband in. Hun adviseurs passend onderwijs denken mee tijdens ondersteuningsteams en leveren, indien nodig, waardevolle observaties. Deze brede expertise zorgt ervoor dat we de ontwikkeling van elk kind optimaal kunnen begeleiden.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

2 Gediplomeerde Gymleraren voor bewegingsonderwijs
MRT-specialist voor motorische remedial teaching

Toelichting van de school:

Eén van onze leerkrachten is gespecialiseerd in motorische remedial teaching (MRT). Zij maakt gebruik van een screeningsprogramma om de motorische ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig te volgen. Deze inzichten worden gedeeld met ouders, zodat thuis ook gerichte ondersteuning geboden kan worden.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

EHBO-gecertificeerde teamleden
Externe zorgprofessionals

Toelichting van de school:

Meerdere teamleden beschikken over een EHBO-certificaat, wat zorgt voor directe hulp bij kleine ongevallen. We onderhouden ook nauwe samenwerkingen met externe zorgverleners, zoals specialisten voor kinderen met diabetes, om de best mogelijke medische ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Plusklas Athena
NT2-aanbod
SEN-klas De Vlindertuin

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Blauwe Morgenster

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden naar Succes

Bij De Blauwe Morgenster staat de unieke onderwijsbehoefte van uw kind centraal. We bieden uitgebreide extra ondersteuning en gepersonaliseerde leertrajecten voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij specifieke lesstof of vaardigheden. Onze aanpak is gericht op maatwerk binnen de schoolmuren, waarbij we nauw samenwerken met ouders. Deze gezamenlijke inspanning zorgt ervoor dat u volledig geïnformeerd bent en we samen de beste begeleiding voor uw kind kunnen realiseren. Wanneer de onderwijsbehoeften van een leerling de reguliere mogelijkheden van een basisschool overstijgen, schakelen we de expertise in van het Breed Onafhankelijk Ondersteunings Team (BOOT) voor gespecialiseerde hulp. Ontdek meer over ons bovenschools Samenwerkingsverband en de mogelijkheden die dit biedt voor uw kind. Plusklas Athena: Stimuleren van Talent Leerlingen die uitblinken in academische prestaties en complexe informatie snel verwerken, kunnen kenmerken van hoogbegaafdheid vertonen. Via een gespecialiseerd onderzoeksinstrument (DHH) signaleren we deze talenten. Onze Plusklas Athena biedt deze leerlingen een uitdagende omgeving waar ze zich verder kunnen ontwikkelen. Het gedetailleerde Hoogbegaafdheidsbeleid is beschikbaar via Ouderportaal BasisOnline. Daarnaast werken we samen met de bovenschoolse plusklas Vostok, waar leerlingen een ochtend per week werken aan onderzoeksprojecten, filosofie en Spaans met leeftijdsgenoten. NT2 Ondersteuning: Taalontwikkeling voor Nieuwkomers Voor anderstalige leerlingen die hun Nederlands nog verder willen ontwikkelen, bieden we specifieke NT2-ondersteuning. Deze begeleiding is nauw verbonden met de thema's die in de klas aan bod komen, waardoor leerlingen de taal direct in context leren. Met het LOGO 3000 programma breiden we actief de woordenschat van de leerlingen uit. Doubleren en Versnellen: Individuele Leertrajecten Informatie over het beleid rondom doubleren en versnellen is vastgelegd in het Schoolondersteuningsplan van De Blauwe Morgenster, dat u kunt raadplegen voor specifieke details. Speciaal Basisonderwijs (SBO) en Speciaal Onderwijs (SO): Verwijzing voor Complexe Behoeften Indien de onderwijsbehoeften van uw kind niet binnen de capaciteiten van onze basisschool vallen, zelfs met extra ondersteuning, onderzoeken we de mogelijkheden voor plaatsing op een SBO of SO. Een zorgvuldige aanvraagprocedure leidt tot een Toelaatbaarheidsverklaring, wat de weg opent voor aanmelding bij deze gespecialiseerde onderwijsvormen. Toekomstige Ontwikkelingen: Zelfstandigheid en Verantwoordelijkheid We verkennen voortdurend nieuwe methoden om de zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid van leerlingen te vergroten, verder dan de dagelijkse weektaken. Hierbij betrekken we hen actief bij het onderhoud van onze schoolomgeving, zoals het schoolplein en het gebouw, om mede-eigenaarschap te bevorderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Veilig Leren en Groeien: Kwaliteitszorg op De Blauwe Morgenster

Welke ambitieuze doelen streeft De Blauwe Morgenster na in het schoolplan?

Voor de periode 2023-2027 heeft het toegewijde team van De Blauwe Morgenster vier kernverbeteringen geïdentificeerd. Deze vormen de leidraad voor ons onderwijs en onze ontwikkeling. Onze focus ligt op het continu verhogen van de onderwijskwaliteit voor onze leerlingen, terwijl we ook de communicatie met ouders en alle betrokkenen optimaliseren. We streven ernaar de kernwaarden van Daltononderwijs te verankeren in zowel ons lesgeven als ons pedagogisch handelen. Daarnaast zetten we in op het versterken van onze professionele cultuur en onderlinge samenwerking. Ook de effectiviteit van onze onderwijsorganisatie krijgt volop aandacht. Ons jaarlijkse Onderwijs- en Jaarplan biedt een gestructureerde aanpak voor deze kwaliteitsverbeteringen, met specifieke aandachtspunten voor het aankomende schooljaar.

Wat zijn de concrete speerpunten voor kwaliteitsverbetering op De Blauwe Morgenster?

De Blauwe Morgenster werkt aan diverse belangrijke projecten om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en te verbeteren. Een belangrijk initiatief is de verdere ontwikkeling van het Kindcentrum Middenbeemster, wat een versterkte samenwerking met Forte Kinderopvang inhoudt ter voorbereiding op ons Dalton Kindcentrum. Daarnaast analyseren en evalueren we onze onderwijsresultaten nauwgezet, met speciale aandacht voor de bevindingen uit audits en opbrengstanalyse voor het schooljaar 2025-2026. We richten ons op het 'Zicht op Ontwikkeling' door het onderwijsaanbod af te stemmen en een heldere structuur en doorlopende lijn in onze dag-, week- en jaarplanningen te creëren. Ons team wordt voorzien van Dalton-specifieke scholing, ter voorbereiding op een Dalton-visitatie en hercertificering. Om de betrokkenheid van ouders te vergroten, hanteren we een vaste gesprekscyclus met drie informatiemomenten per jaar over de ontwikkeling van elk kind. Verder organiseren we 'inloopweken', een informatieavond, een kijkmiddag en thematische afsluitingen om de ouderbetrokkenheid te stimuleren.

Hoe borgt de school de kwaliteit van het onderwijs en de brede ontwikkeling van leerlingen?

Bij OPSPOOR, waar De Blauwe Morgenster deel van uitmaakt, staat het bieden van excellent onderwijs aan elk kind centraal. Ons gedeelde kwaliteitsbeleid zorgt ervoor dat we verder kijken dan alleen leerresultaten; we richten ons op de brede ontwikkeling van kinderen, inclusief algemene kennis, burgerschapsvorming, 21e-eeuwse vaardigheden, sociale competenties en een veilige leeromgeving. De voortgang van onze leerlingen monitoren we dagelijks via observaties, gesprekken en toetsen, die worden vastgelegd in een leerlingvolgsysteem. Het gehele team analyseert en evalueert gezamenlijk de groeps- en schoolresultaten na de midden- en eindtoetsen, en na onderzoeken naar sociale veiligheid. Op basis van deze analyses stellen we gerichte verbeterplannen op. Regelmatige klassenbezoeken door collega's bevorderen wederzijdse ondersteuning en continue kwaliteitsverbetering. Om de vier jaar voeren we een tevredenheidsonderzoek uit onder leerlingen, ouders en medewerkers. Verantwoording over onze onderwijskwaliteit en lopende ontwikkelingen leggen we af via het jaarverslag en in overleg met ouders, de Medezeggenschapsraad, het College van Bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Ons schoolplan schetst de strategische doelen voor de komende vier jaar, terwijl de jaarplannen deze vertalen naar concrete acties in de dagelijkse onderwijspraktijk, wat zorgt voor een continue focus op kwaliteitsverbetering.

Ontdek Ons Stimulerende Jonge Kind Programma

Toelichting van de school

Bij De Blauwe Morgenster bieden we een warm welkom voor de allerkleinsten. Peuteropvang De Speelhut, onderdeel van Forte Kinderopvang, is gevestigd in ons kindcentrum. Kinderen van 2 tot 4 jaar worden hier dagelijks gestimuleerd in hun ontwikkeling door middel van spel. Ze genieten van ons ruime schoolplein, compleet met zandbak en diverse buitenspeelmaterialen. Ook maken de peuters wekelijks gebruik van onze veilige gymzaal, speciaal voor de onderbouw. Bovendien verkennen de kinderen regelmatig de wereld buiten onze schoolmuren, wat bijdraagt aan hun brede ontwikkeling. Bij het bereiken van de vierjarige leeftijd, zorgen we voor een soepele overgang naar de basisschool. Met uw toestemming delen we een gedetailleerd ontwikkelingsformulier met de kleuterklassen, zodat de nieuwe leerkrachten direct goed geïnformeerd zijn. We werken nauw samen met kinderdagverblijf Ootje Tontel via het project 'Gluren bij de Buren'. Vier keer per jaar ontvangen we toekomstige kleuters op onze school, waar ze kennismaken met onze leeromgeving. Afhankelijk van de beschikbaarheid, worden de kinderen voorgelezen door onze oudere leerlingen in een van de kleuterklassen of in onze sfeervolle blauwe zaal. Na het voorlezen krijgen ze een rondleiding langs de kleuterklassen en sluiten we het bezoek gezamenlijk af op het kleuterplein. Deze gezamenlijke activiteiten zorgen voor een prettige en vertrouwde kennismaking met De Blauwe Morgenster, wat de overstap naar de basisschool aanzienlijk vergemakkelijkt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft De Blauwe Morgenster voor peuters en jonge kinderen?

De Blauwe Morgenster biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen in samenwerking met De Speelhut. Peuters van 2 tot 4 jaar kunnen hier dagelijks spelen en leren, met toegang tot de schoolfaciliteiten zoals de gymzaal en het schoolplein. Verder organiseren we gezamenlijke projecten ter bevordering van de doorstroom naar de basisschool.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt De Blauwe Morgenster samen voor het jonge kind?

Basisschool De Blauwe Morgenster onderhoudt een waardevolle samenwerking met Forte Kinderopvang. Deze samenwerking is essentieel voor de doorgaande leerlijn van jonge kinderen, van peuteropvang tot de start in de kleuterklas.

Basisschool De Blauwe Morgenster onderhoudt een waardevolle samenwerking met Forte Kinderopvang. Deze samenwerking is essentieel voor de doorgaande leerlijn van jonge kinderen, van peuteropvang tot de start in de kleuterklas.

Forte Kinderopvang
Team | De Blauwe Morgenster in Middenbeemster | [2025] Schoolregister