
Schoolweging
De schoolweging van De Blauwe Morgenster is 28,83 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,55% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met een complexere achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijk focus op havo-niveaus: 19,61% havo en 19,61% havo/vwo-advies (vs. 16,07% en 10,93% in de regio). VMBO-(g)t-adviezen liggen met 15,69% iets onder het regionaal gemiddelde (16,45%), terwijl vwo-adviezen (15,69%) vergelijkbaar zijn met landelijke cijfers. Praktijkonderwijs komt hier nauwelijks voor (0,12% regio), wat past bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Blauwe Morgenster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven ernaar om het beste uit onze leerlingen te halen door het bieden van kwalitatief goed onderwijs, talenten inzichtelijk te maken en de leeromgeving zo aantrekkelijk mogelijk maken. Toetsen zien we als een manier om de voortgang te meten. Maar we kijken vooral naar het kind zelf en hoe deze zich ontwikkelt gedurende het schooljaar. Bijzondere verlofaanvragen zijn niet toegestaan in de toetsperiodes rond januari en mei/ juni. De kwaliteit van ons onderwijs wordt periodiek getoetst door de Inspectie van het onderwijs. De Inspectie gaat na in welke mate het onderwijs in de school in overeenstemming is met de doelstellingen en bepalingen in de wet. Zij doet dit door de kwaliteit van het onderwijs in de school te waarderen op een aantal terreinen. Het schoolplan, de schoolgids en de klachtenregeling maken deel uit van de toetsing door de Inspectie. Eindresultaten De resultaten van de toetsen en de uitstroompercentages naar het voortgezet onderwijs kunnen een graadmeter zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, maar we moeten hier wel heel voorzichtig mee omgaan. Naar onze mening zeggen cijfers vooral iets als je die afzet tegen de eigen talentenontwikkeling van het kind. Op De Blauwe Morgenster nemen wij als eindtoets de IEP af. Meerdere malen per schooljaar analyseren wij de leerresultaten. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken wij hiervoor met het IEP-leerlingvolgsysteem. Uitstroom naar het voortgezet onderwijs In groep 8 geven wij advies over de middelbare school die past bij het niveau van uw kind. Wij kijken daarvoor onder andere naar leerprestaties, aanleg, ontwikkeling en werkhouding van de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
76,36% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Opvallend is het lage percentage onderadvisering (14,55%), wat aansluit bij het schoolbeleid van zorgvuldige adviesgesprekken en doorlopende monitoring. De 9,09% bovenadvisering onderstreept het groeipotentieel dat de school bij leerlingen herkent.
Sociale ontwikkeling
De Blauwe Morgenster werkt volgens de kernwaarden van het Daltononderwijs. Dit heeft een sterke relatie met sociale waarden en opbrengsten. Kinderen leren reflecteren op hun handelen, zowel qua lesactiviteiten als in de sociale context. Op school leren kinderen competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Samenwerken, conflicten kunnen oplossen en zelfredzaamheid zijn belangrijke kenmerken. Sociale competenties dragen bij aan een positief en veilig schoolklimaat. Het bevordert de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Verantwoording afleggen
Verantwoordelijkheid nemen
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Blauwe Morgenster voor sociale ontwikkeling?
Het onderwijs bij De Blauwe Morgenster bevat dagelijks sociale aspecten. Alle groepen krijgen les op basis van een veilig klimaat, respect en vertrouwen. Conflicten worden besproken en opgelost. Een leerlingenparlement bespreekt ideeën met de directie. Leerlingen leren verdraagzaam te zijn en verantwoordelijk te zijn voor het welbevinden van zichzelf en anderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Blauwe Morgenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Blauwe Morgenster gebruikt Vensters als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Blauwe Morgenster?
De Blauwe Morgenster gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.