Palmenhof
Noordweg 442
4333 KL Middelburg

Schoolweging

Schoolweging
27.61
Spreiding
5.57

De schoolweging van Palmenhof is 27,61 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

83,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. Het vergelijkingsgemiddelde ligt hoger (96,4%), wat duidt op ruimte voor verbetering. De school zet in op monitoring via het IEP-leerlingvolgsysteem om achterstanden vroegtijdig te signaleren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit ligt ook lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%. De school focust op maatwerk, zoals beschreven in het ontwikkelingsgerichte onderwijsconcept, maar kampt mogelijk met uitdagingen in het optillen van taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De uitstroomcijfers tonen een focus op theoretische leerwegen: in 2021-2022 stroomde 75% door naar havo/vwo (3 havo, 3 vwo). Recente jaren laten echter beperkte transparantie, met 6 ‘overige’ adviezen in 2023-2024. Dit kan wijzen op een toenemend aandeel maatwerkadviezen, passend bij de kleinschalige aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPalmenhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We hanteren de LVS-module van Parnassys in combinatie met de Resultatenmonitor van Malmberg. Maandelijks worden resultaten besproken en verwerkt in een plan van aanpak. In een werkplan worden de doelen voor de komende doelen beschreven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 40% van de leerlingen onder hun advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Slechts 20% scoort boven advies, tegenover 25,3% bij vergelijkbare scholen. Dit vraagt om heroverweging van het adviesproces, zoals beschreven in het zorgvuldige ‘kindgesprekken’-protocol.

Sociale ontwikkeling

De school hanteert een cyclus van datagesprekken. In die gesprekken komen zaken aan bod die te maken hebben met harde data (toetsgegevens) en zachte data (observaties en omstandigheden). Op basis van die gesprekken wordt het aanbod en de aanpak aangepast. Wij werken vanuit onze visie en missie. Onze school heeft vijf kernwaarden waarin wij beschrijven wat wij belangrijk vinden in het onderwijs aan de kinderen. LEES MINDER

plezier

samen

doelgericht

Wat is de werkwijze van Palmenhof voor sociale ontwikkeling?

Vanuit de kernwaarden van Palmenhof worden gedragsverwachtingen geformuleerd voor verschillende situaties binnen de school. De positief geformuleerde schoolregels hangen centraal in de hal. In elke klas wordt gewerkt met een preventief groepsgesprek en bij de KiVa lessen wordt het weerbericht gebruikt om gevoelens en verwachtingen te bespreken. Leerlingen, de kinderraad en ouders worden betrokken bij het beleid ten aanzien van de sociale ontwikkeling.

Welke registratiemethoden gebruikt Palmenhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Palmenhof gebruikt Kijk!, Zien en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Palmenhof?

Palmenhof gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.