Palmenhof in Middelburg

De resultaten van Palmenhof in Middelburg

Current section: resultaten
Noordweg 442
4333 Middelburg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Palmenhof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Palmenhof bij jullie?

Ontdek hoe goed Palmenhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Essentieel voor Elke Leerling op Palmenhof

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle basisschoolleerlingen in Nederland dit fundamentele niveau dient te bereiken. Op Palmenhof streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Basisonderwijs: Ambitie en Resultaten op Palmenhof

Het streefniveau is een ambitieuzer doel dan het fundamenteel niveau, gericht op het maximaliseren van de leerresultaten van onze leerlingen aan het einde van groep acht. We zetten ons in om een zo hoog mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten behalen. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Deze waarde dient als richtlijn voor de schoolprestaties. Op Palmenhof analyseren we deze resultaten nauwgezet om ons onderwijs continu te verbeteren en onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun toekomst.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Palmenhof?

Op basisschool Palmenhof in Middelburg begeleiden we uw kind zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies voor groep 8 is cruciaal en wordt gebaseerd op de individuele ontwikkeling van uw kind. In het schooljaar 2024/2025 ontvangen alle leerlingen uit groep 8 tussen 10 en 31 januari een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt definitief na de doorstroomtoets in februari. Het kan zijn dat het advies wordt bijgesteld op basis van de toetsresultaten, maar nooit naar beneden. Wij monitoren de ontwikkeling van uw kind continu, zowel cognitief, motorisch als sociaal, met behulp van ons Leerling Volg Systeem (LVS) en de IEP-toetsen vanaf groep 3. Deze toetsen focussen op hoofd, hart en handen, wat een brede kijk op de ontwikkeling geeft. Via kindgesprekken en portfoliogesprekken, waarin we de voortgang, huiswerk en werkhouding bespreken met kind en ouders, wordt het schooladvies samengesteld. De IEP-eindtoets in groep 8, afgenomen in november, speelt hierin een belangrijke rol. Samen met de resultaten van methodetoetsen en het algemene beeld van de school, vormen deze gegevens de basis voor het definitieve advies. Na de doorstroomtoets in februari (dit schooljaar op 6 en 7 februari) ontvangen wij uiterlijk 15 maart de resultaten. Deze worden gedeeld met u en uw kind. Als de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het voorlopige schooladvies, heroverwegen wij het schooladvies. Dit kan leiden tot een bijstelling naar boven, altijd in overleg met u, om de juiste middelbare schoolkeuze te waarborgen. Een uitzondering geldt voor het praktijkonderwijs en vmbo-basisadvies, tenzij de toets een hoger niveau aangeeft. Het aanmeldingsproces voor de doorstroomtoets verloopt gestructureerd: scholen melden zich aan tussen 1 oktober en 15 november. Uw kind ontvangt het voorlopige advies tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste twee weken van februari. Uiterlijk 24 maart ontvangt u het definitieve schooladvies van basisschool Palmenhof.

Geen schooladviezen data beschikbaar

Sociale Ontwikkeling en Groei op Palmenhof

Op Basisschool Palmenhof zetten we ons actief in voor de sociale en emotionele ontwikkeling van elke leerling. We hanteren een gestructureerde cyclus van datagesprekken, waarbij zowel kwantitatieve toetsgegevens als kwalitatieve observaties en omgevingsfactoren worden besproken. Deze inzichten stellen ons in staat om het onderwijsaanbod en de lesmethoden continu te optimaliseren, volledig in lijn met onze schoolvisie en missie. Onze vijf kernwaarden – plezier, samen, uniek, groei en groen – vormen de basis van ons onderwijs en bepalen hoe we met elkaar omgaan. Het welbevinden en de betrokkenheid van onze leerlingen staan hierbij centraal. Wekelijks bieden we gestructureerde KiVa-lessen aan. Middels de 'Hart en Handen' vragenlijst analyseren we aandachtspunten met betrekking tot gedrag, waarna de KiVa-werkgroep deze analyse deelt met het gehele schoolteam voor een gecoördineerde aanpak.

Plezier in leren en samenwerken

Samenwerken en respect tonen

Uniek zijn en jezelf ontwikkelen

Hoe bevordert Palmenhof de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school vertaalt de kernwaarden naar duidelijke gedragsverwachtingen voor diverse omgevingen, zoals het schoolplein, de gangen en de klaslokalen. De positief geformuleerde schoolregels zijn prominent zichtbaar in de centrale hal. Dagelijks starten we de les met een preventief groepsgesprek en gebruiken we het 'weerbericht' in de KiVa-lessen om gevoelens en verwachtingen van de dag te bespreken. Al onze verwachtingen zijn positief geformuleerd, met helder beschreven en ingeoefend gewenst gedrag. Leerlingen, de kinderraad en ouders worden actief betrokken bij het vormgeven van ons beleid rondom sociale resultaten. Onze drie overkoepelende schoolregels zijn: 1. Zorg goed voor jezelf, 2. Zorg goed voor de ander, en 3. Zorg goed voor je omgeving. Binnen elk klaslokaal maakt de leerkracht aanvullende, specifieke afspraken met de leerlingen.

Welke methoden en registraties gebruikt Palmenhof voor sociale opbrengsten?

Basisschool Palmenhof maakt gebruik van een combinatie van methoden en registratievormen om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen effectief in kaart te brengen en te bevorderen. Dit omvat:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • KiVa Hart en Handen
  • Vensters PO Vragenlijst

Welke methode wordt ingezet voor sociaal-emotioneel leren op Palmenhof?

Voor het sociaal-emotioneel leren op Basisschool Palmenhof zetten wij de effectieve en bewezen methode KiVa in. Deze methode ondersteunt leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en het bevorderen van een positief klassenklimaat.

Inspectierapport Basisschool Palmenhof: Bevindingen en Ontwikkelpunten

De onderwijsinspectie heeft in januari 2023 een bezoek gebracht aan basisschool Palmenhof. Dit bezoek resulteerde in een positief en "voldoende" beoordeeld rapport, wat de kwaliteit van ons onderwijs bevestigt. Daarnaast voerde een interne auditcommissie in mei 2025 een grondige evaluatie uit. Ook deze interne beoordeling leverde een waardevol en positief rapport op voor onze school. Deze rapporten bieden een gedetailleerd inzicht in de sterke punten van onze onderwijsaanpak en identificeren specifieke gebieden voor verdere groei en verbetering. Ze vormen de basis voor onze voortdurende kwaliteitsontwikkeling. Bent u geïnteresseerd in de volledige inspectie- en auditresultaten? De gedetailleerde rapporten zijn opvraagbaar bij de directie van basisschool Palmenhof.

Resultaten | Palmenhof in Middelburg | [2025] Schoolregister