
Schoolweging
De schoolweging van De Aquamarijn Middelburg is 26,06 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie dan gemiddeld (schoolweging 26.06 vs. 29.77).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8%. Dit past bij de relatief gunstige schoolweging (26.06, landelijk 29.77) maar toont kansen voor verdere cognitieve uitdaging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 21.05% vwo-advies (vs. 18.61% regio) naast 5.26% vmbo-b. De focus op hogere adviezen (47.37% havo/havo-vwo/vwo) contrasteert met een kleinere groep praktische leerwegen (5.26% vmbo-b/k). Dit weerspiegelt de brede onderwijsaanpak en passend adviesbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Aquamarijn Middelburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De VSZ volgt op systematische wijze de voortgang van de leerlingen op het gebied van kennis, vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor worden toetsen uit de methodes voor rekenen en taal gebruikt, toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP en eigen toetsen en observaties. De ontwikkeling van de leerlingen wordt vastgelegd in het digitale administratiesysteem ParnasSys en is daarmee inzichtelijk voor alle betrokkenen. De leerkrachten en intern begeleider analyseren de toetsen en observaties en beschrijven in het groepsplan wat er nodig is om een antwoord te geven op specifieke onderwijsbehoeften. Elke leerkracht stelt, aan de hand van de analyse van de resultaten, tweemaal per jaar de nieuwe streefdoelen voor de klas vast en er worden groepsplannen gemaakt voor taal (spelling, technisch lezen, begrijpend lezen), rekenen/wiskunde en het periodeonderwijs. De leerlijnen van het vrijeschoolonderwijs (BVS-schooladvies) vormen de basis voor de groepsplannen. In de kleuterklas worden de leerlingen gevolgd met het kleutervolgsysteem van BVS-schooladvies dat past bij de antroposofische visie op de ontwikkeling van kleuters.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
62.5% van de leerlingen presteert op adviesniveau (landelijk 62.93%), terwijl 25% boven advies functioneert. Het lage percentage onderadvies (12.5% vs. 11.81% landelijk) bevestigt dat het zorgvuldige adviesproces (met doorstroomtoets en leerlingmonitoring) goed aansluit bij het VO.
Sociale ontwikkeling
De vrije school is een school waar gekeken wordt naar een kind als geheel. Daardoor staat een goede sociaal-emotionele ontwikkeling centraal in ons onderwijs. De persoonlijke aandacht en verbinding tussen leraar en leerling vormt daarin een belangrijke schakel. We vinden het belangrijk dat leraren en leerlingen op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Bij grensoverschrijdend gedrag wordt er samen met de kinderen gezocht naar een oplossing. Wij zijn ervan overtuigd dat dit goed is voor het kind en voor het sociale klimaat op school. LEES MINDER
Wij zijn te vertrouwen
Wij helpen elkaar
Wij werken samen
Wat is de werkwijze van De Aquamarijn voor sociale ontwikkeling?
De Aquamarijn besteedt in alle klassen veel aandacht aan de samenwerking tussen leerlingen. Leerlingen leren met en van elkaar, wat het leerproces stimuleert en sociale vaardigheden verbetert. De school streeft naar een gezond pedagogisch klimaat waardoor pestgedrag minder voorkomt. Er is een pestprotocol voor eventuele situaties en de school maakt gebruik van de leerlijn sociale vorming met oefeningen uit de Regenboogtraining.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Aquamarijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Aquamarijn gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Veiligheidsmonitor.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Aquamarijn?
De Aquamarijn gebruikt de Regenboog (BVS-Schooladvies) methode voor sociaal-emotioneel leren.