Basisschool Archipelschool Magistraal in Middelburg

De resultaten van Archipelschool Magistraal in Middelburg

Current section: resultaten
Baljuwlaan 4
4336 Middelburg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Archipelschool Magistraal, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Archipelschool Magistraal bij jullie?

Ontdek hoe goed Archipelschool Magistraal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen de basiscompetenties moet demonstreren. Bij Archipelschool Magistraal streven we ernaar dit niveau ruimschoots te overtreffen voor al onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie voor Topresultaten

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om een significant deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Bij Archipelschool Magistraal zetten we ons in om de gestelde streefpercentages te behalen en te overstijgen, wat de kwaliteit van ons onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Archipelschool Magistraal?

De Archipelschool Magistraal in Middelburg streeft ernaar dat elke leerling een passend schooladvies krijgt voor het vervolgonderwijs. Dit advies is gebaseerd op een integrale beoordeling, rekening houdend met de resultaten van de CITO-toets, de bevindingen uit ons leerlingvolgsysteem, de dagelijkse observaties van onze ervaren leerkrachten, en uiteraard de input van zowel leerling als ouders. Wij geloven in een transparant proces waarbij het uiteindelijke advies wordt afgewogen tegen een vooraf bepaalde verwachting. Mocht er een discrepantie zijn tussen de verwachting, de toetsresultaten en het geadviseerde niveau, dan biedt onze school een zorgvuldige second-opinion-procedure. Onze betrokkenheid stopt niet bij het schooladvies. Jaarlijks evalueren we de voortgang van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs. Door middel van feedback van middelbare scholen analyseren we of leerlingen vertraging oplopen, versneld doorstromen, uitvallen of afstromen. Dit helpt ons te bepalen hoeveel van onze oud-leerlingen in het derde jaar van het voortgezet onderwijs succesvol op het geadviseerde niveau presteren. Met een interne norm van 25% monitoren we kritisch of meer dan een kwart van onze leerlingen in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs niet voldoet aan de verwachtingen of vertraging oploopt. Indien dit het geval is, beschouwen we dit als een signaal om ons adviesbeleid te heroverwegen. Op basis van gedetailleerde analyses van de doorstroomgegevens van het voortgezet onderwijs passen we ons beleid proactief aan waar nodig om de best mogelijke begeleiding te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Archipelschool Magistraal

Archipelschool Magistraal biedt een veilige en gestructureerde leeromgeving waar orde, regelmaat, normen en waarden centraal staan. Onze uitgebreide schoolregels, groepsregels en regels voor het schoolterrein vormen samen onze 'grondwet', die aan het begin van elk schooljaar met de leerlingen wordt besproken en regelmatig wordt herhaald. Wij bouwen aan sociale veiligheid via twee kernpijlers: preventief handelen om problemen te voorkomen en curatief handelen om bestaande situaties op te lossen. Preventief werken we volgens de methoden 'Teach Like A Champion' en 'De Vreedzame School', met een sterke focus op groepsvorming en het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Zo faciliteren we de optimale ontwikkeling van elk kind. Bij onveilige situaties of pestgedrag passen we curatief handelen toe, gebaseerd op de principes van 'WinWin: werken aan verantwoordelijk gedrag'. We onderzoeken de oorzaken van het gedrag en kiezen de meest passende interventie, conform ons pestprotocol. De Vreedzame School is een integraal onderdeel van ons onderwijs. Dit programma bevordert een positief sociaal klimaat en cultiveert actieve, betrokken burgers. Wij geloven dat naast lezen en rekenen, sociale vaardigheden essentieel zijn voor succes in de huidige maatschappij. De school fungeert als een mini-maatschappij waar kinderen deze vaardigheden oefenen, leren democratisch beslissingen te nemen en actief bijdragen aan de groepsdynamiek, wat leidt tot meer leerplezier en een effectiever werkklimaat. Het programma behandelt diverse sociaal-emotionele vaardigheden, waaronder: inzicht in eigen gedrag en de impact daarvan op anderen, empathie, rekening houden met anderen, herkennen en omgaan met emoties, zelfbeheersing, conflictresolutie via win-win situaties, gezamenlijke besluitvorming, het versterken van zelfvertrouwen en weerbaarheid, en actief burgerschap. Onze team waardeert de positieve benadering van De Vreedzame School, die naadloos aansluit bij onze focus op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van kinderen.

Veiligheid voorop

Omarming van diversiteit

Wederzijds respect

Wat is de aanpak van Archipelschool Magistraal voor sociale ontwikkeling en burgerschap?

Actief burgerschap, gedefinieerd als de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en eraan bij te dragen, is een kerndoel geworden. Dit omvat normen en waarden, burgerschapsvorming en het tegengaan van segregatie, wat onze maatschappelijke opdracht weerspiegelt. We beschikken over een curriculum voor levensbeschouwelijk onderwijs (LEVO), ontwikkeld binnen de Archipelorganisatie, dat de individuele leerling centraal stelt met reflectie op levensdoelen en ervaringen. Leerlingen leren hun persoonlijke levensbeschouwing bewust vorm te geven, waarbij pluriformiteit en diversiteit worden erkend en gerespecteerd. Burgerschapsonderwijs is cruciaal voor ons. In het schooljaar 2022-2023 hebben we ons curriculum versterkt om kennis, vaardigheden en attitudes voor actief burgerschap te bevorderen. Dit vernieuwde curriculum, geïmplementeerd vanaf 2023-2024, is ontworpen om kritisch denkvermogen, begrip van sociale en politieke systemen, het herkennen van onrechtvaardigheid en bijdragen aan een inclusieve samenleving te stimuleren. We zijn ervan overtuigd dat deze focus onze leerlingen helpt uit te groeien tot succesvolle, verantwoordelijke en geëngageerde burgers die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Archipelschool Magistraal monitort sociale opbrengsten middels de volgende registratievormen:

  • Kijk!
  • Zien

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet de school in?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Archipelschool Magistraal gebruik van de volgende methoden:

  • Vreedzame school
  • Teach Like A Champion - Didactische leerlijn

Inspectierapport Archipelschool Magistraal: Kwaliteit en Ontwikkeling

De onderwijsinspectie heeft op 13 januari 2016 een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op Archipelschool De Leeuwenburch, nu bekend als Archipelschool Magistraal. De school blinkt uit in kwaliteit en behoudt het basisarrangement, wat een solide basis garandeert. Onze leerlingen behalen uitstekende resultaten in de kernvakken. Daarnaast stimuleren we brede vaardigheidsontwikkeling, aansluitend bij de interesses en wensen van onze leerlingen. Dit zorgt voor betrokken en gemotiveerde kinderen die graag leren. Onze toegewijde leerkrachten geven inspirerende lessen die leerlingen boeien en uitdagen. Ze bieden persoonlijke begeleiding, inspelend op individuele leerbehoeften. De expertise van onze docenten, zowel pedagogisch als didactisch, is de basis voor succesvol onderwijs. Archipelschool Magistraal biedt een veilig en positief leerklimaat. We meten continu de beleving van leerlingen en ondernemen direct actie bij eventuele zorgen. De prettige sfeer, rust en gevarieerde activiteiten dragen bij aan het welzijn van zowel leerlingen als personeel. Duidelijke afspraken en regels over onderlinge omgang worden door iedereen nageleefd. Dit bevordert een respectvolle en harmonieuze leeromgeving. Onze school cultiveert een ambitieus klimaat waarin leerlingen gestimuleerd worden om hun volledige potentieel te bereiken. De school investeert veel in de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Dit is zichtbaar in de positieve interacties tussen leerlingen en leerkrachten. We hanteren een professionele kwaliteitscultuur met hoge standaarden, gericht op continue verbetering en het realiseren van onze onderwijsopdracht. De directie leidt de kwaliteitszorg effectief, met een gezamenlijke visie van het team. Leerkrachten dragen actief bij aan kwaliteitsverbetering en de school monitort haar sterke en zwakke punten nauwkeurig. Door een proactieve aanpak en een sterke professionele cultuur wordt gestaag gewerkt aan verdere ontwikkeling. Binnen de Archipelscholen is een interne auditsystematiek geïmplementeerd. In maart 2018 vond een interne audit plaats conform het inspectiekader. De bevindingen hiervan zijn verwerkt in het jaarverslag en jaarplan, ter waarborging van continue kwaliteit.

Resultaten | Archipelschool Magistraal in Middelburg | [2025] Schoolregister