
Schoolweging
De schoolweging van Magistraal is 35,72 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,6% behaalde het fundamentele niveau overtuigend de inspectienorm van 85%. Dit is een sterke prestatie die aansluit bij de focus op basisvaardigheden in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingscijfer van 46,9%, toont het aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie hogere ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (6,67% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd geeft 46,67% van de leerlingen een advies voor VMBO-(g)t/havo of hoger, wat wijst op een breed aanbod. De school profileert zich hiermee als een inclusieve instelling met aandacht voor zowel praktische als theoretische leerroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Magistraal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Archipelschool Magistraal worden de resultaten nauwlettend gemonitord. Tweemaal per jaar worden de resultaten van alle leerlingen in kaart gebracht, besproken met het team en geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de schoolse resultaten, hoe scoren de groepen vergeleken met de landelijke- en de inspectienorm, maar ook naar de individuele resultaten per leerling. Vertoont de leerling voldoende groei ten opzichte van zichzelf? Naar aanleiding van de resultaten en de besprekingen worden indien nodig acties uitgezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,14% van de leerlingen zit onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (35,71%) benadrukt de effectiviteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het beleid rond 'maatwerkadviesgesprekken'.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een veilige plek Wij hechten als school veel waarde aan orde, regelmaat, structuur, veiligheid, normen en waarden. In het kader hiervan hebben we ook een aantal schoolregels, regels voor in de groep en regels voor in en rondom het gebouw opgesteld.Deze regels worden met de kinderen bij aanvang van het schooljaar besproken en regelmatig herhaald. Deze regels noemen wij onze grondwet. De sociale veiligheid wordt vanuit twee pijlers opgebouwd: 1. Preventief handelen -voorkomen 2. Curatief handelen - oplossen Het preventief handelen wordt vormgegeven volgens de richtlijnen van 'Teach Like A Champion' en 'de Vreedzame School' De nadruk ligt hierbij aan het sturing geven aan het proces van groepsvorming. Een gezonde groep is veilig. Wij hechten veel waarde aan veiligheid en een prettig pedagogisch klimaat. Zo kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen. Het curatief handelen wordt vormgegeven vanuit de principes van 'WinWin: werken aan verantwoordelijke gedrag'. Als er een pest- of onveilige situatie ontstaat, gaan we zoeken naar de reden van het kind om zo te handelen en wordt van daaruit een passende interventie gekozen. Daarnaast wordt ook het pestprotocol in werking gesteld. De Vreedzame School Onze school werkt in alle groepen met het programma van de Vreedzame School. Dit programma levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. Ouders en leerkrachten hebben de taak om de kinderen voor te bereiden op een maatschappij, die gecompliceerd is. Een maatschappij waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden. De Vreedzame School wil de kinderen hierop voorbereiden. De school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen. Met het programma van De Vreedzame School leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee uw kinderen naar school gaan, maar zorgt ook voor een werkklimaat waarin veel geleerd kan worden. De volgende sociaal-emotionele vaardigheden komen in het programma aanbod: - Inzicht in het effect van je eigen gedrag op anderen. - Inlevingsvermogen; jezelf kunnen en willen verplaatsen in anderen. - Rekening houden met anderen; de ander serieus nemen. - Herkennen van gevoelens. - Omgaan met gevoelens. - Controle over jezelf; een rem op hinderlijk impulsief gedrag. - Conflicten oplossen door win-win situaties. - Meedenken hoe sommige dingen in de klas geregeld worden. - Zelfvertrouwen/positief zelfbeeld versterken. - Weerbaarheid. - Actief Burgerschap. Wat ons team aanspreekt is de positieve insteek van de Vreedzame School. We doen veel aan zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van kinderen en daar sluiten de uitgangspunten van de Vreedzame school goed bij aan. Met behulp van dit programma willen we het sociale klimaat op school versterken. Kinderen kunnen heel veel en dat willen we zo veel mogelijk benutten. LEES MINDER
Veiligheid
Diversiteit
Respect
Wat is de werkwijze van Archipelschool Magistraal voor sociale ontwikkeling?
Archipelschool Magistraal acht de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en daaraan een actieve bijdrage te leveren van belang. De school heeft een maatschappelijke opdracht met betrekking tot normen en waarden, burgerschapsvorming en het voorkomen van segregatie, waarbij sprake is van een curriculum levensbeschouwelijk onderwijs. De school erkent pluriformiteit en diversiteit. Alle leerlingen maken kennis met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten middels de leerlijn levensbeschouwelijk onderwijs (LEVO). De school werkt jaarlijks met lijsten om zicht te houden op de tevredenheid van de leerlingen. De school implementeert in schooljaar 2023-2024 een vernieuwd curriculum voor burgerschapsvorming om leerlingen te helpen actieve en betrokken burgers te worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool Magistraal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Archipelschool Magistraal gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.