
Schoolweging
De schoolweging van EigenWijs Middelaar is 25,82 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo/vwo: 57.14% vwo-advies (dubbel zo hoog als landelijk) en 28.57% vmbo-k/gt. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), wat contrasteert met regionale trends. Deze profilering sluit aan bij het onderwijsconcept met persoonlijke mentortrajecten en doelgerichte voorbereiding op theoretisch onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | EigenWijs Middelaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de leerlingen op het juiste instructieniveau in te delen monitort de leerkracht met de intern begeleider de tussenresultaten. De leerlingen worden op maat getest. Een uitgebreide analyse van de leerresultaten wordt minimaal een keer per schooljaar gemaakt door de intern begeleider in samenwerking met de directie. E.e.a. vormt het uitgangspunt voor een studiedag met het team. Met elkaar wordt gekeken hoe we ervoor staan, wat dit betekent voor het aanbod en het organiseren van de juiste instructie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12.5% van de leerlingen presteert onder advies - beduidend lager dan landelijk (11.81%). 62.5% blijft op niveau, terwijl 25% boven verwachting presteert (i.p.v. 25.27% nationaal). Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure met meervoudige checkpoints en nazorgtrajecten zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind is uniek. Wij hebben oog voor de verschillen in karakters, talenten, behoeften en leervragen. Het onderwijs sluit zoveel mogelijk aan bij het individuele kind. Kinderen leren van en met elkaar. Kinderen leren in interactie. Door met elkaar te communiceren, te spelen en samen te werken leren kinderen veel van elkaar. Samenwerken en samen spelen bevordert de dialoog, de verbondenheid en de ontmoeting tussen kinderen. Het kind is eigenaar van zijn eigen leren. Kinderen geven medesturing aan hun ontwikkeling. De leerkracht is medeverantwoordelijk voor het leren van de kinderen. Zij kijken en luisteren goed naar de kinderen, helpen hen om hun eigen leervragen te formuleren en ondersteunen het kind bij het eigen leer-en ontwikkelproces. Kinderen zijn nieuwsgierig. Kinderen zijn nieuwsgierig naar het wat, hoe en waarom. Wij bieden kinderen een rijke, uitdagende en betekenisvolle leeromgeving, die hen gelegenheid geeft en uitdaagt om nieuwe ontdekkingen te doen, om te leren en zich verder te ontwikkelen. Binnen deze leeromgeving is er voor de kinderen ruimte om vragen aan zichzelf en aan anderen te stellen. Kinderen mogen fouten maken Door fouten te maken, leren kinderen wat zij anders moeten of kunnen doen. Fouten helpen het kind verder in de ontwikkeling. Het is essentieel dat de leerkracht samen met het kind reflecteert; “Wat kun je de volgende keer beter, anders doen?” LEES MINDER
Vertrouwen & Veiligheid
Gezamenlijkheid & Geluk
Verantwoordelijkheid
Wat is de aanpak van Sterrenschool EigenWijs voor sociale ontwikkeling?
Op Sterrenschool EigenWijs wordt in alle groepen het programma Rots & Water aangeboden.
Welke registratievormen gebruikt Sterrenschool EigenWijs om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen?
Sterrenschool EigenWijs gebruikt de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen: Digikeuzebord (onderbouw) en Sociaal Emotionele Vragenlijst.