
Schoolweging
De schoolweging van De Den is 26,14 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor gevorderde leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies laat een sterke focus op hogere onderwijsniveaus zien: 50% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,01%. De combinatie van havo (21,4%) en havo/vwo (14,3%) toont een brede doorstroomambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Den | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Middels onze gesprekkencyclus waarbij de leerlingen en hun ouders minimaal 3 keer per schooljaar in gesprek gaan met de leerkracht, worden de onderwijsbehoeften van de leerling besproken en geëvalueerd. We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van SCOL. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in. Opvallendheden worden besproken met de leerling en hun ouders. Vanuit hier kunnen nieuwe doelen gesteld worden. Didactisch worden leerlingen gevolgd middels methodegebonden toetsen, observaties en het leerlingvolgsysteem van Cito. Dit alles wordt gedaan om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerbehoeften van de leerlingen.Tweemaal per jaar evalueren en analyseren wij als team de gegevens vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito op kind- groeps- en schoolniveau. Hieruit volgen individuele doelen, groeps- en schooldoelen waaraan de volgende periode gewerkt wordt. Op deze manier werken we op een volledige manier volgens de PDCA cyclus. (Plan Do Act Check) om kwaliteit te waarborgen. Schoolloopbaan Aan het einde van de schoolloopbaan (groep 8) verwachten wij dat alle leerlingen het 1F niveau behalen. Middels toetsen wordt dit nauw gevolgd. Mocht het door omstandigheden voor een leerling niet lukken om het 1F niveau te behalen, wordt zorg op maat geboden. En wordt dit vormgegeven in een OPP (ontwikkelperspectief) In specifieke gevallen is het nodig om een leerling te laten versnellen of doubleren. Hier volgen wij het protocol 'afweging doublure cq versnellen'. Dit vindt te allen tijden plaats in overleg met ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
57,7% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 7,7% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Deze resultaten passen bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Onze visie loopt als een rode draad door ons dagelijks handelen. We benaderen onze leerlingen op een positieve respectvolle manier en hebben eigenaarschap in een hoog vaandel staan. We willen het eigenaarschap laten groeien bij iedereen; verantwoordelijkheid, intrinsieke motivatie en regelruimte zijn hierbij sleutelwoorden. We willen dat onze leerlingen zich ontwikkelen en zo uitgroeien tot actieve, zelfredzame mondige burgers. Ons positieve pedagogisch klimaat draagt hiertoe bij. We vinden het van belang dat ouders - leerlingen en leraren samenwerken om dit te bereiken. We zijn er trots op dat de Inspecteur van Onderwijs dit herkende en waardeerde met een Goed. LEES MINDER
Eigenaarschap - Samen
Vertrouwen - Groeien
Gericht op onze dorpen
Wat is de werkwijze van Basisschool de Den voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Den richt zich op meedenken, meetellen en meedoen om leerlingen te ontwikkelen tot actieve burgers. Leerlingen worden betrokken bij organisatorische zaken, vieringen en activiteiten, en hun mening wordt gevraagd via bijvoorbeeld de leerlingenraad. De sociaal emotionele ontwikkeling is een rode draad in het onderwijs, er is bewust geen aparte methode voor.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Den om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Den gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.